Nemôžeme chodiť do každého domu

Počet zobrazení: 2353

Aká je vaša predstava o tom, ako by mala prebiehať predreferendová kampaň? - Dôležité je samotné referendum a jeho výsledok, nie kampaň. Tá je len prostriedkom na dosiahnutie pozitívneho výsledku. Mediálni experti nás upozornili aj na to, že kampaň má byť správne načasovaná, aby nevyvolala únavu. Zdá sa, že najúčinnejšia bude tesne pred referendom. Dohodli sme sa na tom, že kampaň bude mať dve časti. Takzvanú mäkšiu odštartovalo zasadnutie Národnej rady SR a veľa peňazí aj energie sme ušetrili na tom, že strany deklarovali svoju podporu referendu. Tvrdá časť sa začne asi mesiac pred kampaňou. Ktoré subjekty sa môžu zapojiť? - Ktokoľvek. Dal som si veľmi záležať na tom, aby bol celý proces transparentný a nerobilo to len jedno centrum. Všetky kroky sa preto konzultujú s Národnou radou SR. Zo strany vlády bola vytvorená Ministerská rada pre európsku integráciu, na ktorú sú prizvaní aj mediálni experti. Základnú štruktúru kampane odsúhlasila vláda. Má dve časti: väčšia je mediálna kampaň a na ňu sa vyčlenilo 30 miliónov. Na menšiu je určených 20 miliónov korún, z toho desať na malé projekty do 250 tisíc korún, do ktorých sa môže prihlásiť každý. Tento týždeň už padlo prvé rozhodnutie. Prečo ste nezverili celú kampaň jednému generálnemu realizátorovi, aby mala jednotnejšiu líniu? - Kampaň má jednotnú líniu. Obávam sa, že v niektorých prípadoch sa to neosvedčilo. Odmietam, aby v tomto procese niektorí videli biznis. Toto je historický krok a na to sa nemôžeme pozerať z hľadiska peňazí. Veľa ľudí sa pýta, či 50 miliónov na kampaň postačí. Myslím si, že nie výška financií, ale správnosť politických krokov a efektivita využívania prostriedkov môže pozitívne ovplyvniť kampaň. Nevylučujem, že veľa projektov bude zabezpečovať len jedna agentúra, ak bude mať dobrý nápad. Ako je to s internetovou prezentáciou? - Na internetovej stránke sú všetky informácie a bežia tam programy. A dokonca od prvého marca bude zriadená bezplatná telefónna linka. No stránka nie je veľmi navštevovaná a obsahuje len oficiálne informácie. Pritom internet ste nezahrnuli ani do výberového konania ako všetky ostatné médiá. - Od prvého marca odštartujeme ďalšie projekty. Teraz sa dopracúvajú. Vylepšená bude aj táto časť. Ako? - Robí to zvláštny útvar Úradu vlády, takže detailné informácie nemám. To znamená, že k dispozícii bude iba táto stránka a realizovať ju bude Úrad vlády SR? - Bol tam oslovený aj nejaký dodávateľ, ale neviem, v akom je to štádiu.

Ako chcete zabrániť tomu, aby agentúry svoje ceny neprehnali? Aby sa na kampani iba finančne nenabalili? - To bol práve dôvod, prečo sme nevybrali len jednu agentúru ako generálneho realizátora. Teraz, keď sme to rozdelili na štyri časti, tak ide o súťaž agentúr. Budú musieť agentúry koordinovať svoje kroky? - Určite áno a ošetrí sa to v zmluve s konkrétnou agentúrou. Myslíte si, že brožúry a letáky sú efektívnou formou presviedčania občanov? - Vedú sa o tom rôzne diskusie. V tejto chvíli sa k tomu nechcem vyjadriť, lebo nie som odborník. Vedie sa dialóg, či budú billboardy, aký majú efekt. Ktorá brožúra bude úspešná, sa dozvieme až po referende. Ale kampaň bude pokračovať aj po referende. Tam už pôjdeme do hĺbky a budeme hovoriť o tom, čo každého občana čaká. U SAV sme objednali veľkú analýzu dôsledkov a v júni plánujeme uskutočniť celoslovenskú konferenciu a po nej bude nasledovať vysvetľovacia kampaň. Nie je neférové voči občanovi, ak sa do referenda budú spomínať iba pozitíva nášho vstupu a dopadové štúdie prídu na rad až potom? - Aj teraz musíme hovoriť o oboch stránkach veci. Aj na konferencie dáme najlepších expertov z vlády. Osobne si však nerobím ilúzie, že každému občanovi môžeme vysvetliť detaily našich kapitol. Preto dáme ľuďom možnosť opýtať sa aj cez internet alebo telefón, čo ich zaujíma. Keď počujem o tom, či pozitíva alebo negatíva, tak tie negatíva ani nevidím, lebo alternatívnu cestu nemáme. Skôr teda nevidím nevýhody, ale riziká. Ak sa občan alebo subjekt dobre nepripraví, tak tu nastane veľmi silné konkurenčné prostredie. Konferencie sa však veľmi nedotknú bežného človeka. -Budú určite limitované. No napríklad podľa anglosaskej filozofie je záujmom občana, aby zháňal informácie. Našou povinnosťou je poskytnúť všetky informácie, ale nemôžeme chodiť do každého domu.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984