Živelný rozmer mesta

Letný filmový seminár Štyri živly tento rok úspešne predstavil svoje piate pokračovanie. Titulom tohto ročníka, ktorý sa konal od 21. do 24. augusta, boli Neviditeľné mestá, ktoré v rôznych podobách a formách zachytil aj taliansky spisovateľ Italo Calvino vo svojej rovnomennej knihe.
Počet zobrazení: 1030
10_plagat-m.jpg

Letný filmový seminár Štyri živly tento rok úspešne predstavil svoje piate pokračovanie. Titulom tohto ročníka, ktorý sa konal od 21. do 24. augusta, boli Neviditeľné mestá, ktoré v rôznych podobách a formách zachytil aj taliansky spisovateľ Italo Calvino vo svojej rovnomennej knihe. S tematikou mesta a miesta sa však vyrovnávajú i filmoví tvorcovia a rôznorodosť ich ponímania spomínanej problematiky bola zjavná vo všetkých šestnástich celovečerných snímkach, ktoré seminár ponúkol vo svojom programe, a na niekoľko dní tým zaplnil kino Akademik a amfiteáter v Banskej Štiavnici. Temný obraz mesta, ovládaného diktatúrou počítačového systému, napríklad prezentoval film výnimočného francúzskeho režiséra Jeana-Luca Godarda Alphaville, pamäť konkrétneho miesta – košickej plavárne – zviditeľnil režisér Peter Kerekes v celovečernom štylizovanom dokumente 66 sezón, Luchino Visconti vytvoril v snímke Smrť v Benátkach obraz prímorského mesta, ktoré sa pre starnúceho hudobného skladateľa stáva miestom fatálneho ľúbostného vzplanutia a zároveň miestom zakrádajúcej sa smrti. Iná výrazná autorita filmovej réžie – Rus Alexander Sokurov – sa témy seminára dotýka vo filme Dni zatmenia. Americký režisér David Lynch pripravil divákom hlavolam v podobe filmu Mulholland drive, záhadné udalosti na rovnomennej ulici v Los Angeles komplikuje zvláštnym a mätúcim spôsobom filmového rozprávania. Psie dni boli zase veľmi otvorenou a priamou výpoveďou rakúskeho režiséra Ulricha Seidla, ktorý zobrazil pulzovanie mesta v odpudivom rytme emocionálnej vyprázdnenosti, celkovej životnej apatie, komunikačných kríz a sexuálnych anomálií. V programe tohtoročného seminára bola aj projekcia snímky Kým sa skončí táto noc, ktorá vznikla v roku 1965 a jej režisérom je jeden z najvýznamnejších slovenských tvorcov – Peter Solan. Okrem toho filmovú prehliadku rozšírili tituly Atalanta (Jean Vigo), Indické prázdniny (Satjádžit Ráj), Krysy z temnôt (Pierre Tchernia), Panelstory aneb jak se rodí sídliště (Věra Chytilová), Paríž spí (René Clair), Parížsky máj (Chris Marker, Pierre Lhomme), V koži Johna Malkovicha (Spike Jonze), Zem (Julio Medem) a navyše viacero krátkych filmov. Súčasťou seminára bola aj premiéra česko-slovensko-francúzskej koprodukčnej snímky Lesní chodci, ktorú prišiel uviesť jej režisér Ivan Vojnár. Lesní chodci sú filmom o ľudskom hľadaní miesta v živote – o voľbe životných postojov, výbere hodnôt, slobode myslenia, morálke a zodpovednosti, o svedomí, namáhavom životnom hľadačstve na periférii ponurého priemyselného mesta. Keďže Štyri živly majú štatút seminára, aj tento ročník boli projekcie filmov podporené lektorskými úvodmi, o ktoré sa postarali predovšetkým filmový teoretik Martin Ciel a estetik Martin Kaňuch. V rámci seminára bola uvedená aj prednáška na tému Samota uprostred davu – mesto v ére vizuálneho veku. Jednou z najväčších devíz tejto malej, ale veľmi príjemnej akcie je, že sa odohráva práve v Banskej Štiavnici. V meste, ktoré je vo svojej úžasnej viditeľnej podobe inšpiráciou pre vznik mnohých neviditeľných alternatív jeho duše. V meste, ktoré s filmovým seminárom a jeho tohtoročnou témou výborne komunikovalo.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984