Divadelná Nitra

Od piatka 26. septembra až do stredy 1. októbra bola Nitra ovenčená ružami a opradená dvanásťročnou tradíciou divadelnej múzy. Počas týchto dní sa tu zišli divadelníci a umelci zo Slovenska, ale aj z iných európskych miest. K dispozícii mali veľké divadlá – Divadlo Andreja Bagara – Staré divadlo a ďalšie kultúrne inštitúcie, no voľné nezostali najmä po večeroch ani rôzne priestranstvá a námestia, kde prebiehali tzv. off programy a jarmoky.
Počet zobrazení: 1025
10-m.jpg

Od piatka 26. septembra až do stredy 1. októbra bola Nitra ovenčená ružami a opradená dvanásťročnou tradíciou divadelnej múzy. Počas týchto dní sa tu zišli divadelníci a umelci zo Slovenska, ale aj z iných európskych miest. K dispozícii mali veľké divadlá – Divadlo Andreja Bagara – Staré divadlo a ďalšie kultúrne inštitúcie, no voľné nezostali najmä po večeroch ani rôzne priestranstvá a námestia, kde prebiehali tzv. off programy a jarmoky. V Nitre sa stretli tisícky ľudí, aby videli divadelné umenie, ktoré do nich vnáša múdrosť, lásku, sebaúctu a pokoru. Možno práve tieto devízy dnešnému človeku chýbajú najväčšmi. V programe dominovali súbory z východnej a strednej Európy. Okrem slovenských divadiel, ktoré reprezentovali Malá scéna SND, Astorka - Korzo 90, VŠMU z Bratislavy a Divadlo Alexandra Duchnoviča z Prešova, účasť prijali aj ďalšie súbory. Svoju tvorbu obecenstvu predviedlo Divadlo OKOLO domu Stanislavského z Moskvy a Teatr Polski z Poznane. Z Maďarska pricestovali súbory Madách Kamara a Divadlo Radnóti z Budapešti. Novým hosťom na festivale bolo tohto roku lotyšské Nové divadlo z Rigy. Divákom priviezlo svoje predstavenie N. V. Gogoľa Revízor. Každoročne zavíta na festival jedna alebo dve nové krajiny. Riaditeľka festivalu Darina Kárová si uvedomuje potrebu predstaviť slovenskému publiku európsku tvorbu, bežnému „konzumentovi umenia“ poskytne exkluzívne predstavenia a slovenskí divadelníci majú možnosť, okrem iného, porovnať vlastnú tvorbu so zahraničnou. Hovorí: „Každý rok sa snažíme priviesť nejakú novú krajinu. Po tohtoročnom Lotyšsku by sme chceli pozvať Estónsko, ak sa nám podarí zohnať finančné prostriedky. V tomto priesečníku krajín vzniká akési iskrenie pobaltských štátov...“ Považuje tieto krajiny za neuveriteľne plodné. Nevynecháva však vo výbere ani západ Európy. Hneď prvý deň festivalu otvoril francúzsky súbor Montalvo – Hervieu. Obohatil prezentáciu činoherných predstavení o tanečné kreácie a náročnú choreografiu. V programe, samozrejme, nechýbala ani Česká republika, ktorú zastupovalo Divadlo Polárka z Brna a pražské Dejvické divadlo. To sa predstavilo s rovnakým dielom, s akým Nitrania na festivale získali dosky. Pred naplneným hľadiskom uviedlo Čechovove Tri sestry. Veľké, z hľadiska hodnotenia celého výberu, sú najmä očakávania riaditeľky festivalu, ktorá s napätím sleduje analýzy a recenzie divadelných kritikov a teoretikov. Tí, pravdaže, nechýbali ani na jednom z predstavení. *** Prvé tri dni festivalu prebiehali v mierne napätej atmosfére, pretože záujem ľudí bol obrovský a kapacita nemohla uspokojiť všetkých žiadateľov o účasť na predstaveniach. Medzi divákmi však nechýbalo množstvo študentov a divadlachtivých mladých ľudí. Všetky miesta sa hneď vypredali. Len tesne pred predstavením sa kde-tu uvoľnila nejaká rezerva. Napriek zvyklostiam z minulých rokov sa organizátori rozhodli tento ročník Divadelnej Nitry viesť výsostne oficiálne. Podľa slov riaditeľky sa vedome a s určitým cieľom ochudobnili o burácajúce obecenstvo študentov sediace na schodoch popri sedadlách, ako to bývalo po minulé roky. „Snažili sme sa, aby sa dostali na predstavenia všetci tí, ktorí sa chceli dostať. Tohto roku sme však urobili jedno zvláštne opatrenie. Študentov, ktorí sa prihlásili na poslednú chvíľu, samozrejme bez lístka, sme posielali preč. Trošku sme sa síce ochudobnili o efekt natrieskaného hľadiska, ale len preto, aby sme motivovali dobrovoľníkov. Pre nich boli jedinou odmenou voľné vstupy na predstavenia.“ Študentov a poslucháčov vysokých škôl však organizátori festivalu oslovujú už počas predchádzajúcej divadelnej sezóny, aby vybrali správne. Zameriavajú sa najmä na takých, ktorí majú úprimný záujem o divadlo. „Chceme spolupracovať so školami, aby tí, ktorí sa divadlu budú venovať profesionálne, mali z toho viac ako bežní diváci. Robíme vzdelávacie programy, aby boli registrovaní už pred festivalom a mohli sme im zabezpečiť akúsi pridanú hodnotu k predstaveniam. Preniknú tak do tajomstiev inscenácií spoločne s ich tvorcami,“ dodáva Darina Kárová. Jej úvodné slová v bulletine vítajú diváka mottom festivalu. „Východ, Východ, ďalej ako na Východ.“ A ďalej sa pýta: „Akí vlastne sme? Akí sme boli? Ako nás poznačila nedávna spoločná minulosť? ...“ Tieto a mnoho ďalších otázok si kladie riaditeľka a dramaturgička festivalu Divadelná Nitra. Spoločne s ňou premýšľa po návšteve niektorého z predstavení aj každý divák, ktorý sedel tento rok v hľadisku. Otvorili otázky tvorby a vnímania „starej kultúry“ novými očami. Divadlo vôbec dáva režisérovi a všetkým jeho tvorcom široké pole možností, ako sa voči nemu zachovať a ako zaobchádzať s jeho darmi. Usporiadatelia každoročne pozývajú slovenských divákov a zahraničných hostí na spoločné stretnutia, rôzne besedy a brífingy, ktoré sa zaoberajú určitou problematikou. Po predstavení tak mali diváci možnosť stretnúť sa s jeho tvorcami. *** Počas tohto roku sa v hlavnom programe festivalu predstavilo štrnásť najzaujímavejších titulov minuloročnej sezóny európskych divadiel. Výber prebehol ako vždy na základe názorov celej dramaturgickej rady a pripravovateľov tejto tvorivej žatvy. Zdá sa však, že na mnohé z otázok nás všetkých odpovedal ešte na začiatku 19. storočia Anton Pavlovič Čechov. Jeho dramatika skrýva neustále objavovanie divadelných tvorcov a každé nové spracovanie hier nadchýna divákov v hľadisku. Neprekáža im ani mnohokrát ponurá atmosféra čias a hlbinná analýza charakterov, ktorú lemujú salvy slov a pásy obrazov na javisku. Darina Kárová o dramaturgii festivalu hovorí: „Pri výbere nikdy nejde na prvom mieste o dramatiku. Nezáleží nám ani na tom, z akej je autor oblasti. To, čo diváci vidia, by malo byť to najlepšie z tvorby tých krajín, ktoré na festival chceme pozvať. Mapujeme to najzaujímavejšie a najreprezentatívnejšie v umeleckom slova zmysle. Až na základe toho sa nám vytvára istá každoročná orientácia, určitý prehľad o tendencii. V tomto roku sa opäť objavili hry klasické a naše motto, ktoré vzniklo počas prípravy na festival, je orientáciou na pramene novodobej dramatickej tvorby. Ako aj v prípade ovplyvnenia Čechovom, Gogoľom a inými veľakrát ruskými autormi, ide akoby o účtovanie s minulosťou. Zdá sa mi, že práve títo autori prinášajú niečo zvláštne charakteristické, typické pre naše myslenie. Je však úplná náhoda, že bola na tohtoročnom festivale prevaha ruskej dramatiky.“ Hra s divadlom a jeho formami a podobami je nekonečná. Dôkazom toho sú aj tituly Tri sestry od A. P. Čechova a Pútnici a husári od A. Vampilova. Nielen ruskí dramatici, ale aj iní autori boli a sú neustálym dôkazomtoho, že divadlo sa dá robiť vždy, no nesmie chýbať dávka fantázie a citu. Stovky spracovaní, ktoré dosahujú Shakespearove diela, či Moliérove komédie pútajú už roky obecenstvo a poskytujú mu neopakovateľné zážitky. Dôkazom a dokladom toho bol aj divadelný festival Divadelná Nitra. Dosky 2003 Dvadsaťšesť divadelných teoretikov a publicistov rozhodlo už po ôsmy raz o svojich favoritoch v ôsmich disciplínach. Nominovaní boli v každej kategórii traja najlepší, ale storočnú dosku, ktorá je symbolom divadelnej múzy, mohol získať len jeden z vyvolených v každej kategórii. 1. Cena za najlepšiu inscenáciu sezóny 2002/2003 – Inscenácia hry A. P. Čechova Tri sestry v réžii Svetozára Sprušanského v Divadle Andreja Bagara v Nitre. 2. Cena za najlepšiu réžiu sezóny 2002/2003 – Svetozár Sprušanský, Tri sestry 3. Cena za najlepší ženský herecký výkon sezóny 2002/2003 – Anna Šišková za postavu mladej ženy v inscenácii hry N. LaButa Bash v divadle Astorka Korzo 90 v Bratislave 4. Cena za najlepší mužský herecký výkon sezóny 2002/2003 – Milan Lasica za postavu Henriho v hre Y. Rezy Život na trikrát v Štúdiu L+S v Bratislave 5. Cena za najlepšiu scénografiu sezóny 2002/2003 – Boris Kudlička za scénu k baletu Rasputin na javisku Opery a baletu SND v Bratislave 6. Cena za najlepší kostým sezóny 2002/2003 – Andrea Bártha za kostýmy k inscenácii Tri sestry v DAB v Nitre 7. Cena za najlepšiu scénickú hudbu sezóny 2002/2003 – Michal Kořán za hudbu k inscenácii hry M. Karáska Perón Divadla Alexandra Duchnoviča v Prešove 8. Objav sezóny 2002/2003 – Inscenácia hry A.P. Čechova Platonov v réžii Mariána Amslera VŠMU v Bratislave

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984