Concorde, francúzsko-britská spolupráca

Čo sa stane, ak sa spoja konštruktéri dvoch mocností, ktoré boli kedysi úhlavnými nepriateľmi? Odpoveď na túto otázku dali francúzski a britskí konštruktéri, keď v 60. rokoch 20. storočia začali pracovať na spoločnom projekte lietadla, ktoré by dokázalo dopravovať ľudí rýchlosťou vyššou ako zvuk. Zrodil sa Concorde, prvé nadzvukové lietadlo, ktoré v roku 1969 slávilo svoj debut.
Počet zobrazení: 1031

Čo sa stane, ak sa spoja konštruktéri dvoch mocností, ktoré boli kedysi úhlavnými nepriateľmi? Odpoveď na túto otázku dali francúzski a britskí konštruktéri, keď v 60. rokoch 20. storočia začali pracovať na spoločnom projekte lietadla, ktoré by dokázalo dopravovať ľudí rýchlosťou vyššou ako zvuk. Zrodil sa Concorde, prvé nadzvukové lietadlo, ktoré v roku 1969 slávilo svoj debut. O sedem rokov neskôr už bol nasadený na pravidelné linky. Na svete vyrobili iba šestnásť kusov týchto lietadiel, pričom ich lietalo trinásť. Podelili sa o ne spoločnosti British Airways a Air France. Concorde lieta vo výške 18 km rýchlosťou 2179 km/h. V tejto výške vidieť zakrivenie Zeme. Stroj môže zobrať najviac 144 cestujúcich a dokáže letieť rýchlosťou 2200 kilometrov za hodinu. Jeho prevádzkové náklady sú veľmi vysoké, spotrebuje napríklad toľko pohonných látok ako Boeing 747, ten síce lieta dvakrát pomalšie, ale zoberie až 400 cestujúcich. Letenky na lietadlá Concorde boli preto vždy veľmi drahé – lístok na trase Londýn – New York stojí okolo 300 tisíc Sk – a lietanie na týchto lietadlách bolo vecou prestíže spoločenskej smotánky na celom svete. Ku zvratu prišlo až 25. júla 2000, keď havária lietadla pri Paríži pochovala 114 cestujúcich. Dodnes sa pátra po príčinách havárie, pričom ako najpravdepodobnejšia sa uvádza porucha podvozka, konkrétne prehriatie pneumatík. Po štarte, po zasunutí prehriateho podvozka prišlo zrejme následne k požiaru celého stroja. Problémy s pneumatikami pri lietadlách typu Concorde neboli nové. Špeciálny systém v týchto lietadlách hlasnou signalizáciou alarmuje pilotov, keď sa v pneumatikách zníži tlak – v prípade havarovaného stroja však táto signalizácia zrejme zlyhala. K podobným problémom s dvoma prasknutými pneumatikami lietadla Concorde spoločnosti Air France údajne došlo už 14. júla 1979 počas štartu na letisku vo Washingtone. Prasknuté pneumatiky vtedy poškodili motor a nádrž paliva, požiar však našťastie nevypukol. Piloti mohli prerušiť štartovací manéver a vrátiť sa na letisko. S odvolaním sa na tajné protokoly z inšpekcií amerického Úradu pre leteckú dopravu (FAA) tlač informovala, že na newyorskom letisku od novembra 1996 do júna 2000 zaregistrovali 40 vážnych porúch lietadiel Concorde. To však vyplávalo na povrch až po havárii lietadla. Nečudo, že všetky Concordy museli okamžite zostať v hangároch. Nasledoval krátky návrat, ale konštruktérom sa zrejme nepodarilo odstrániť kritické chyby stroja. Minulý týždeň v piatok Concorde definitívne dolietal. Posledné lietadlo po lete na komerčnej linke New York – Londýn pristálo na letisku Heathrow a ukončilo tak dvadsaťsedemročnú históriu tohto slávneho lietadla. Vychádza s láskavou podporou delegácie Európskej komisie v SR. Uverejnené názory sa nezhodujú s oficiálnymi stanoviskami Európskej komisie.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984