Ako bude vyzerať freemail v podaní Google?

Keď spoločnosť Google uverejnila prvého apríla tohto roka tlačovú správu ohľadne pripravovanej novej služby ponúkajúcej freemail s úložným priestorom 1 GB, mnoho ľudí predpokladalo že ide o prvoaprílový žart.
Počet zobrazení: 895
11-m.jpg

Keď spoločnosť Google uverejnila prvého apríla tohto roka tlačovú správu ohľadne pripravovanej novej služby ponúkajúcej freemail s úložným priestorom 1 GB, mnoho ľudí predpokladalo že ide o prvoaprílový žart. Azda nikoho v tej chvíli ani nenapadlo, že už v priebehu niekoľkých týždňov bude mať možnosť vyskúšať si túto službu limitovaný počet užívateľov. My sme to šťastie mali a ako jeden z prvých slovenských magazínov sa s vami môžeme podeliť o skúsenosti s používaním betaverzie Gmailu. Hneď na úvod treba povedať, že Gmail zatiaľ funguje vyslovene len ako webová aplikácia bez možnosti stiahnuť si poštu na vlastný počítač pomocou protokolu POP3 alebo IMAP. Je to jeden z hlavných rozdielov oproti ostatným e-mailovým službám, ktoré túto možnosť ponúkajú buď bezplatne, alebo za úplatu. Ďalším rozdielom je bezkonkurenčné množstvo voľného úložného priestoru pre vaše e-maily, ktoré slúži ako magnet na potencionálnych užívateľov. To však určite nie je jediná unikátnosť tejto služby. Tým hlavným, čím Gmail vybočuje z radu priemerných e-mailových služieb, je totiž užívateľské prostredie. Užívateľské prostredie Po prihlásení sa do systému Gmail vás uvíta Inbox s prijatou poštou vo veľmi striedmom a prehľadnom užívateľskom prostredí ladenom do modrých farieb. Hneď na prvý pohľad vidno jednu z odlišností oproti obyčajným e-mailovým službám. V jednom riadku výpisu doručených e-mailov sa totiž pri mene odosielateľa a čase prijatia zobrazí okrem subjektu aj časť textu priamo z daného e-mailu. Ani čas doručenia nie je zobrazený v klasickej forme, ale udávaný je „ľudskejšie“, ako napríklad „pred hodinou“. To však nie je nič v porovnaní s revolučnou funkciou triedenia e-mailov do konverzácií. E-maily ako konverzácia. V praxi to funguje tak, že ak si s jedným človekom vymeníte zopár e-mailov na nejakú tému, všetky tieto e-maily sa zobrazia len pod jednou položkou v doručenej pošte. Manipulácia prebieha tiež tak, ako keby celá konverzácia bola len jeden e-mail. Keď si chcete prečítať prijatý e-mail viažuci sa na nejakú konverzáciu, zobrazia sa nad ním zabalené všetky predošlé e-maily na túto tému, a ak chcete, môžete jediným kliknutím rozbaliť ich obsah. Po pár dňoch používania Gmailu sa tento spôsob manipulácie s e-mailmi stáva absolútne prirodzeným a návykovým. Škoda len, že sa táto funkcia nedá vypnúť, pretože sa medzi nami nájdu aj ľudia, ktorým nebude vyhovovať prechod na úplne nový spôsob vnímania e-mailovej korešpondencie. Žiadne priečinky. V Gmaile neexistuje možnosť vytvoriť si priečinky tak, ako ich poznáme z klasických e-mailových programov. Existujú tu len tzv. menovky (Labels), ktoré môžete priradiť pomocou filtrov k jednotlivým skupinám e-mailov, a tým vytvoriť len akési virtuálne priečinky. V prípade, že nechcete na nejaký e-mail zabudnúť, môžete ho tiež označiť hviezdičkou, čím sa automaticky zaradí do špeciálneho virtuálneho priečinka dostupného jediným kliknutím myšou. Vyhľadávam. Na vyhľadávanie je Google nepochybne expert, a preto sa ani niet čo čudovať, že svoju vyhľadávaciu platformu zahrnul aj do Gmailu. Práve na vyhľadávaní je postavená celá práca s archívom doručenej pošty a v podstate je to jediná rozumná cesta, ako pracovať s takým veľkým množstvom doručenej pošty, aké môžeme mať uschované v Gmaile. Kontakty. Správa kontaktov je zatiaľ jedným z najslabších miest terajšej betaverzie Gmailu. V každom kontakte totiž môžete editovať len kolónku meno, e-mailovú adresu a jednoduchú poznámku. Ďalšie kolónky v kontaktoch chýbajú a chýba aj možnosť zaraďovať ľudí do skupín. Celkový zlý dojem zo spracovania kontaktov nezachráni ani automatické pridávanie e-mailových adries z doručenej pošty do kontaktov. Odosielame poštu. Ani písanie nových e-mailov sa nevyhlo určitým inovačným zlepšeniam. V momente, keď začnete písať do kolónky adresáta meno, Gmail vám automaticky ponúkne na výber adresu spomedzi kontaktov začínajúcich na napísané písmená. Ďalšou prednosťou pri písaní e-mailov je kontrola pravopisu. Táto kontrola prebieha presne tak, ako sme zvyknutí pri kancelárskych programoch, napríklad Worde. Jediným, ale pre našinca dosť závažným nedostatkom tejto kontroly pravopisu je, že zatiaľ funguje len pre anglický jazyk. Žiaľ, do Gmailu nebola dosiaľ zapracovaná ani možnosť uložiť si rozpísaný e-mail, čo hodnotím ako veľké mínus. Pomocou Gmailu môžete v rámci e-mailov posielať a prijímať aj prílohy, ktorých veľkosť však nesmie presiahnuť 10 MB. Obrazové prílohy v doručenej pošte sa, žiaľ, nedajú prezrieť v okne prehliadača, ale musia sa stiahnuť priamo na počítač užívateľa presne tak ako prílohy iných typov súborov. Klávesové skratky. Google pripravil pre svojich užívateľov možnosť ovládať Gmail pomocou klávesových skratiek, čo ešte viac zrýchľuje prácu s e-mailmi. V podstate po zapnutí funkcie klávesových skratiek netreba pri práci s Gmailom vôbec používať na ovládanie myš. Reklama a ochrana súkromia. Služba Gmail si, podobne ako iné bezplatné e-mailové služby, zarába na svoju prevádzku zobrazovaním reklamy. Na rozdiel od iných bezplatných služieb v Gmaile nenájdete ani jeden grafický banner a v tejto službe sa na koniec e-mailov nepridáva ani žiaden reklamný text. Gmail ide na to chytro a zobrazuje len takú textovú reklamu, ktorá je prispôsobená práve čítanému e-mailu. Táto adresná reklama sa zobrazuje vďaka strojovej analýze obsahu e-mailov, čo si vo svete vyslúžilo ostrú kritiku zo strany rôznych združení ochraňujúce súkromie používateľov. Ostáva teda len na uvážení užívateľa, či radšej zvolí službu, ktorá vkladá do e-mailov reklamný text, kde sa môže skrývať prakticky všetko, alebo radšej využije Gmail, ktorý v podstate len automaticky prefiltruje obsah doručených e-mailov. Ochrana proti spamu. Pretože sme mali možnosť testovať Gmail zatiaľ len pomerne krátky čas, je veľmi ťažké kompetentne sa vyjadriť ku kvalite antispamového systému. Vo svete sa však objavili reakcie, že antispamový systém doposiaľ nefunguje úplne správne a mylne označuje korektné e-maily za spam. No keďže samotný antispamový systém Gmailu potrebuje naučiť sa rozlišovať spam podľa spätného ohlasu užívateľov, je dosť pravdepodobné, že tento jav je len dočasný a v budúcnosti sa takéto omyly nebudú vyskytovať. Technológia a kompatibilita V súčasnosti je služba Gmailu dostupná len pre užívateľov prehliadačov Microsoft IE 5.5, Netscape 7.1, Mozilla 1.4, Firefox 0.8 a ich novších verzii. Celý systém hojne využíva JavaScript a Cookies, a tak bez ich podpory vo vašom prehliadači si Gmail veľmi neužijete. Tieto pomerne striktné technické požiadavky sú dosť nepríjemné najmä pre užívateľov, ktorí využívajú špeciálne prehliadače, čo nemusia podporovať tieto technológie, a tak sa Gmail stáva pre nich neprístupný. V momentálnej fáze vývoja je už Gmail pomerne stabilný a málokedy sa prihodí, že niečo nefunguje. Ani z hľadiska rýchlosti sa službe Gmail nedá nič vytknúť. Možno až s narastajúcim počtom užívateľov, a najmä e-mailov, sa vyskytnú nejaké problémy. Celkové hodnotenie Gmail môžeme aj napriek pár nedorobkom už v tejto fáze vývoja hodnotiť kladne. V podstate táto aplikácia nemá vo svete obdobu a asi ani v blízkej budúcnosti nebude mať vážnejšiu konkurenciu. Český Seznam síce už stihol oznámiť, že do konca roka bude pre svojich užívateľov tiež ponúkať bezplatný e-mail s úložným priestorom 1 GB, ale v budúcnosti už pre užívateľov zrejme nebude rozhodujúca veľkosť ponúkanej schránky, ale užívateľské prostredie. Bude tiež veľmi zaujímavé sledovať, či užívatelia klasických desktopových e-mailových programov nebudú s rozšírením časovo neobmedzeného pripojenia k internetu prechádzať práve k webovým e-mailovým službám, ako je Gmail. Podľa posledných vyhlásení zo strany spoločnosti Google by mala byť služba Gmail dostupná pre širokú verejnosť najskôr o tri až šesť mesiacov. peter.student@gmail.com Autor článku je prispievateľom DISK.SK a tvorcom weblogu na adrese hidden.fossilgroup.net.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984