Johann Elias Ridinger - Grafické cykly z 18. storočia

Slovenské národné múzeum sprístupnilo od 4. 9. 2004 výstavu grafík nemeckého autora Johanna Eliasa Ridingera, ktorý pôsobil ako umelec a vydavateľ v 18. storočí v Augsburku.
Počet zobrazení: 1037
16_ridinger-m.jpg

Slovenské národné múzeum sprístupnilo od 4. 9. 2004 výstavu grafík nemeckého autora Johanna Eliasa Ridingera, ktorý pôsobil ako umelec a vydavateľ v 18. storočí v Augsburku. 71 umelecky veľmi hodnotných grafík tvorí najväčšiu kolekciu medirytín tohto významného umelca na území Slovenska, ktorá sa nachádza v zbierke Západoslovenského múzea v Trnave. V Slovenskom národnom múzeu môže návštevník vidieť 44 grafík z tejto kolekcie, ktoré sú rozdelené do 4 cyklov. Prvé dva cykly sú datované, a to: cyklus „Jazdecká škola“ je z roku 1734 a cyklus „Lov na jelene“ z roku 1756 Ďalšie dva cykly: „Divá zver“ a „Kone“ datované nie sú. Samotné názvy už napovedajú tematické zobrazenie týchto grafík. Napríklad grafiky s názvom „Lov na jelene“ predstavujú účastníkov lovu od príchodu panstva, prípravy, cez hon, dramatické scény až po ukončenie lovu. Súbor „Kone“ tvoria grafiky s vyobrazením rás koní, prípadne aj s dobovou stafážou – 1 postava. Zaujímavosťou je, že ako autori v tomto cykle sú udaní okrem Johanna Eliasa Ridingera aj jeho synovia Martin Elias a Johann Gottfried Seuter. Maliar, kresliar, medirytec a vydavateľ Johann Elias Ridinger ( 1698 – 1767) sa učil maľovať u ulmského maliara Christiana Rescha, základy kresby získal v Sadrartovej Teutsche Academie. Dostal sa do ateliéru Falcha v Augsburgu, ktorý bol známy zobrazením zvierat a rastlín. Tam vznikli aj jeho prvé kompozície zvierat. Počas ďalších troch rokov pracoval u grófa Metternicha v Regensburgu, zdokonaľoval sa v kresbe štúdiami koní z jazdeckej školy. Zážitky z poľovačiek využil na štúdie divej zveri. Okolo roku 1718 sa vrátil do Ausburgu, stal sa žiakom Georga Ph. Rugendasa st. na Štátnej akadémii. Stal sa uznávaným medirytcom a vydavateľom grafických tlačí v Augsburgu. Bol aktívnym umelcom, popri grafike sa venoval aj maliarstvu, najmä portrétovej tvorbe, loveckým a krajinárskym kompozíciám. V roku 1759 sa stal riaditeľom Štátnej akadémie, kde sa venoval aj pedagogickej činnosti. Ridingerova grafická dielňa mala veľký ohlas, zamestnával v nej neskôr aj svojich synov – grafikov a rytcov – Johanna Jacoba a Martina Eliasa. Pracovali tam však aj ďalší rytci: Johann Gottfried Seuter, J.D. Herz, A. Hoffer, G. Kilian. Ridingerove grafické dielo tvoria najmä výjav z lovu a motívy zvierat. Vytvoril rozsiahle cykly z ríše zvierat s poučným textom v niekoľkých jazykoch, viacfigurálne výjavy s loveckou tematikou, dramatické scény, odohrávajúce sa v lesnej scenérii. Zaoberal sa tiež štúdiami koní v pozíciách jazdeckej školy i rôznymi rasami koní. Jeho cykly grafík boli obľúbené medzi šľachtou a zdobili mnohé väčšie zámky a kaštiele, ale i sídla nižšej šľachty. Ottov náučný slovník uvádza tieto najznámejšie grafické cykly: Kniežacie zábavy lovecké - 36 listov, Zvieratá – 126 listov, Nové umenie jazdecké – 22 listov, Nová škola jazdecká - 8 listov, Pozorovanie divých zvierat – 40 listov, Zver štvaná psami – 28 listov, Raj – 12 listov. Uvádza tiež zaujímavú informáciu o tom, že grafické cykly boli také populárne, že v roku 1817 prišlo k novej pretlači zo starých predlôh. Táto pretlač však nebola úplná. Staré tlače sú preto omnoho cennejšie. (Západoslovenské múzeum v Trnave) Kurátor výstavy (Výstava potrvá do 10. októbra 2004)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984