Kia chce na Slovensku ušetriť na nízkych platoch

Kia Motors zatiaľ nemá na Slovensku dohodnutých dodávateľov, ale spolu so štátnou spoločnosťou CzechInvest ich začala intenzívne hľadať v Česku. Jej predstavitelia tvrdia, že výber je úzko koordinovaný s automobilkou a šancu uspieť majú desiatky dodávateľov.
Počet zobrazení: 896
2_karikatura-m.jpg

Kia Motors zatiaľ nemá na Slovensku dohodnutých dodávateľov, ale spolu so štátnou spoločnosťou CzechInvest ich začala intenzívne hľadať v Česku. Jej predstavitelia tvrdia, že výber je úzko koordinovaný s automobilkou a šancu uspieť majú desiatky dodávateľov. Slovenské ministerstvo hospodárstva, obchodná a priemyselná komora či agentúra pre podporu malého a stredného podnikania sa v tejto súvislosti nijako neangažujú. Iniciatívni Česi Na internetovej stránke CzechInvestu (www.czechinvest.cz) sa objavili podrobné informácie pre potenciálnych dodávateľov automobilky. „Agentura pro podporu podnikání a investic CzechInvest a společnost Kia Motors Slovakia zahájily unikátní projekt pro české dodavatelské firmy,” píše sa na stránke. „Zájemci o dodávky produktů a výrobních technologií pro vybavení nového závodu Kia u Žiliny se do databáze budoucích dodavatelů mohou hlásit prostřednictvím internetových stránek CzechInvestu.” Iniciatíva vyšla od českej vládnej agentúry. A tak z investície, ktorú miliardovými nákladmi prilákala naša vláda na Slovensko, budú mať aspoň v prvej fáze prospech najmä české firmy. „Kia hledá především dodavatele zařízení a vybavení závodu, dále strojů a nástrojů a dodavatele opravárenských dílů,“ hovorí Vít Švajcr, riaditeľ odboru podpory subdodávateľov agentúry CzechInvest. Mimochodom, naša agentúra pre rozvoj investícií a obchodu (SARIO) takúto divíziu vôbec nemá. V Česku je všetko na webe... CzechInvest upozorňuje, že výber je v rukách Kia Motors, ale vďaka systematickému prístupu očakáva dobré výsledky. „Velkou výhodou českých firem je, že mají s dodávkami světovým automobilovým společnostem dlouholeté zkušenosti a jsou tedy schopny nabídnout požadovanou kvalitu v požadovaném čase,“ upozorňuje Jan Hanzl, riaditeľ divízie podpory investícií. „Vzhledem k tomu, že Česko a Slovensko k sobě mají stále blízko a v podstatě se jedná o jeden automobilový prostor, jsou možnosti našich firem opravdu velké.“ Záujemcovia nájdu na webstránke CzechInvestu kompletné informácie. Je tam zoznam produktov, o ktoré má Kia záujem, „stačí si vybrat ten, který nabízí právě vaše firma“. Ponuku možno poslať vyplnením elektronického formulára. Českí podnikatelia nepotrebujú nič zháňať, nikde sa vyzvedať, za nikým chodiť, o nič nemusia prosiť. Stačí mať počítač s internetom. ... u nás nič My sme niekoľko dní sledovali internetové stránky nášho ministerstva hospodárstva, Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory, Národnej agentúry na podporu malého a stredného podnikania, nevynechali sme ani SARIO. Nenašli sme nič. Dokonca sme nedostali ani jasné odpovede na naše e-mailom zaslané otázky. „To sa tak nedá riešiť, musíte zdvihnúť telefón,“ poučil nás akýsi pán z vedenia jednej zo spomínaných inštitúcií, keď sme predsa len zatelefonovali. „Neberte to tragicky, nejde ešte o dodávateľov pre výrobu áut, ale len pre postavenie a vybavenie fabriky.“ Podľa toho istého zdroja v tejto oblasti „toho aj tak Slovensko nemá veľmi čo ponúknuť“. Pri dodávaní komponentov do áut to už vraj bude iné. Lenže pre Čechov je to dobrý rozbeh. Koľko slovenských dodávateľov sa naozaj uplatní, je otázne „Kia vyhlásila, že chce 70 % komponentov zabezpečiť od slovenských výrobcov, takže tu môže vzniknúť vyše 10 000 ďalších pracovných miest,“ sľuboval v marci minister hospodárstva Pavol Rusko. Dodal, že jeho rezort sa bude usilovať výrobcov komponentov „dostať“ do Nitrianskeho, Banskobystrického, Košického a Prešovského kraja. Opäť by teda malo ísť o zahraničné firmy, ktoré k nám prídu svoje výrobky iba montovať. S tým má aj samotná Kia „bohaté“ skúsenosti. Keď zvažovala výstavbu závodu v Južnej Afrike, narazila na podmienku, že 75 % komponentov musí nakupovať u domácich výrobcov. Fabriku teda postavila v susednej Botswane, ktorá je členom Juhoafrickej colnej únie a podobnú podmienku neuplatnila. V Botswane sa však montujú súčiastky dovezené z Kórey. Nákup u domácich dodávateľov ani v našom prípade investičné zmluvy ako záväzok neobsahujú. Kia: Počítame s nízkymi mzdami A tak vplyv na zamestnanosť nemusí byť až taký „zázračný“. A už vôbec nie na mzdy. „Zahraniční investori najskôr urobia prieskum miezd v danom regióne a podľa výšky nezamestnanosti ponúknu niekoľko percent navyše,“ hovorí Géza Mihály, riaditeľ agentúry Trexima, ktorá je v tejto oblasti jednotkou na Slovensku. Prezident Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo to napokon na tlačovke po slávnostnom podpise investičnej zmluvy povedal celkom otvorene: „Samozrejme, tie nízke mzdové náklady boli významným faktorom, pretože sa výrazne podieľajú na cenovej konkurencieschopnosti, takže je to v podstate základ všetkých ekonomických kalkulácií.“ Kia prišla na Slovensko ušetriť, a nie zvyšovať naše mzdy: „Pôvodné zámery – investovať viac ako 1,1 mld. USD – nprevyšujú riziko straty. Je možné, že v procese výstavby sa podarí nejaké peniaze ušetriť vďaka nízkym mzdovým nákladom.“ Účet zaplatia slovenskí občania Aj bez problémov s výkupom pozemkov sa ukazuje, že táto investícia je výhodná najmä pre Dzurindovu vládu a Pavla Ruska. A pre Kia Motors. Podľa europoslankyne Moniky Beňovej zo Smeru „v dodatkoch sa vláda zaviazala postaviť 2 700 bytov, čo môže potvrdzovať obavy z príchodu zamestnancov z Kórey.“ Vládny internetový server www.korea.net k tomu dodáva, že „Slovensko ponúklo 10-ročné oslobodenie od dane z príjmov právnických osôb a školu s vyučovacím jazykom kórejským pre deti zamestnancov“. Nečudo, že nám podľa M. Beňovej hrozí žaloba pre porušenie pravidiel Európskej únie: „Ak nás Európska komisia zažaluje, budú nám hroziť sankcie, ktoré nezaplatí investor, ale štát.“ Ukazuje sa, že slovenských daňových poplatníkov príde táto avantúra pravicovej vlády ešte poriadne draho. Článok bol uverejnený na internetovom portáli lavica.sk

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984