Súčasná hudba na Slovensku alebo Večery novej hudby jubilujú

Spoločenská zmena po roku 1989 sa odráža na väčšej ponuke súčasnej hudby a hudby 20. storočia. Do popredia sa dostávajú žánre, ktoré boli dovtedy potláčané, príp. vylúčené z dramaturgie podujatí. Išlo predovšetkým o avantgardu 60-tych rokov, multimediálne aktivity či americké muzikálové produkcie.
Počet zobrazení: 1316
19meredith_monk-m.jpg

Spoločenská zmena po roku 1989 sa odráža na väčšej ponuke súčasnej hudby a hudby 20. storočia. Do popredia sa dostávajú žánre, ktoré boli dovtedy potláčané, príp. vylúčené z dramaturgie podujatí. Išlo predovšetkým o avantgardu 60-tych rokov, multimediálne aktivity či americké muzikálové produkcie. Naproti tomu nová éra prináša námetovú rozmanitosť v myslení i prežívaní ľudského života bez nánosu dominantného ideologizmu. Vzniká množstvo podujatí, festivalov a klubových aktivít, ktoré sú vyjadrením potrieb ľudí, a napriek nie optimálnemu finančnému krytiu stále prichádzajú jedinci, ktorých nedokáže odradiť materialistické zmýšľanie väčšiny a idú za svojím cieľom. Bezprostredne po roku 1989 vznikajú hneď dve veľké podujatia zamerané na prezentáciu súčasnej hudby, a to Večery novej hudby a o rok neskôr Melos-Étos, obidve s medzinárodnou účasťou. Na západnom Slovensku vznikajú viaceré intermediálne podujatia v réžii Spoločnosti pre nekonvenčnú hudbu SNEH, Centra pre computerovú a elektroakustickú hudbu CECM, Experimentálneho štúdia Slovenského rozhlasu a Studia erté v Nových Zámkoch. V roku 1994 vzniká tiež Medzinárodná spoločnosť pre súčasnú hudbu ISCM – Slovenská sekcia, ktorá sa stáva popri Hudobnom informačnom stredisku vtedajšieho Slovenského hudobného fondu ďalším kanálom pre intenzívnejšiu spoluprácu so zahraničím pokrývajúc aj vydavateľské aktivity. Mladšia generácia sa zapája najmä v ďalšej dekáde novodobých dejín Slovenska cez pôsobenie združenia ATRAKT-ART v Bratislave, ktoré organizuje festival NEXT, ďalej Truck sphérique Žilina so vzdelávaco-sociálnymi aktivitami a do kultúrneho diania sa aktívne zapájajú aj viaceré vzdelávacie inštitúcie, ako Vysoká škola múzických umení, Filozofická fakulta Univerzity Komenského, Centrum kresťanskej spirituality v Ivánke pri Dunaji a pod. Nemenej aktívne sú rôzne agentúry a spoločnosti sprostredkúvajúce zahraničných umelcov a zároveň organizátori festivalových podujatí, ako agentúra ROCK-POP Bratislava s riaditeľom Pavlom Danekom, Klub M – terajšie Združenie Forsa s Gabrielom Horalom, Agentúra GeS v Košiciach s Gejzom Szabadosom, Amplus Agency v Trenčíne s Jánom Babičom, či jednotlivé miestne úrady, ako Dom kultúry Lúky s Adriánom Pullmanom a PKO – Čierny orol s Jánom Frisíkom v Prešove. Večery novej hudby v teenAgerskom veku Tento rok oslavuje 15 rokov medzinárodné podujatie Večery novej hudby, ktoré vzniklo z túžby najmladšej generácie skladateľov a interpretov vytvoriť priestor na výmenu kultúrnych hodnôt a sprostredkovávať domácemu publiku dovtedy naživo nehraný repertoár. Ten si mohli nanajvýš vypočuť z nahrávok či v oklieštenej podobe prostredníctvom rozhlasu. Keďže publikum sa formuje cez viaceré kanály – vzdelávacím systémom počínajúc, cez zážitok z koncertov a vlastnou aktivitou podnecovanou ponukou prekladovej literatúry a nahrávok, ako aj možnosťami nasávať atmosféru iných častí sveta končiac, na rozšírenie hudobno-kultúrnej sociability bolo potrebné ešte doplniť tento chýbajúci článok. Aj keď potreba realizácie sa zväčša vynára zo strany zasvätených, t. j. umelcov, prípadne tvorivo nadaných ľudí, festival či iná forma vyjadrenia kultúrnej hodnoty sa zároveň stáva aj pre ostatných priestorom podnecujúcim ich vnútornú slobodu a rozvíjanie kreativity. Prvý ročník Večerov novej hudby sa uskutočnil v júni 1990, organizátorom bolo Hudobné informačné stredisko SHF s podporou Ministerstva kultúry SR. Od začiatku sa na festivale podieľali viaceré zahraničné nadácie a spoločnosti, osobitne treba spomenúť holandskú nadáciu súčasného umenia Gaudeamus či US Information Service. Na festivale zazneli skladby L. Andriessena, M. Feldmana, S. Reicha, J. Cagea, G. Scelsiho, L. Beria, M. Kagela, K. Stockhausena, H. M. Góreckého, M. Gordona, Ch. Ivesa, J. Fulkersona, C. Barlowa a Z. Krauseho. Z domácej tvorby sme si mohli vypočuť M. Burlasa, P. Machajdíka, D. Mateja, P. Zagara, M. Piačeka a Ľ. Burgra. Dramaturgia priebežne ponúkala autorov druhej polovice 20. storočia, ktorí boli domácemu publiku takmer neznámi (talianski, nemeckí, americkí), a zároveň predstavila rôzne žánrové spektrum predvedenia, ako hudobné divadlo – hudobnú frašku, happeningovú performance, intermediálne projekty a pod. Početné sú skladby modifikované eletronikou a computerom. Súčasťou je vždy workshop alebo konferencia vychádzajúce z ponuky účinkujúcich, prípadne skladateľov. Interpreti na Večeroch novej hudby Z domácich súborov sa počas histórie Večerov predstavil VENI ensemble, Transmusic Comp, Vapori del Cuore, Opera Apera ensemble, Požoň sentimentál, český kultový Agon orchestra, holandský Orkest De Volharding založený Louisom Andriessenom, Ensemble Continuum z USA, London New Music, Percussion Group Prague s umeleckou vedúcou Amy Lynn Barber (dnes svetoznámou umelkyňou, ktorá sa predstavila aj na Melos-Étose), kultový americký Bang on a Can all-Stars a súbor Icebreaker. Z interpretov treba spomenúť všestrannú speváčku Beth Griffith, ktorá sa už viackrát predstavila slovenskému publiku, amerického klarinetistu a skladateľa Evana Ziporyna a belgického skladateľa Daana Vandewalleho. Z histórie festivalu Rok 1992 znamená pre Slovensko hudobný sviatok, keď k nám zavítala osobnosť americkej hudby John Cage, spojený s prednáškou a koncertom. V tom istom roku sa u nás konalo aj Generálne zhromaždenie európskej konferencie propagátorov novej hudby ECPNM. Rok 1995 je tematicky venovaný tvorbe Erika Satieho s medzinárodným sympóziom a výstavou, pričom bola uvedená málo známa zrekonštruovaná a Dariusom Milhaudom dotvorená Omša chudobných. V roku 1998 je to Ives maratón (pozn. redakcie - od amerického skladateľa Charlesa Ivesa), rok 2000 je venovaný výročiu J. S. Bacha a rok 2001 prináša operné produkcie Mareka Piačeka, Daniela Mateja, Martina Burlasa a Ľuba Burgra. Festival tiež hosťoval Louisa Andriessena, jedného zo zakladajúcich členov Orkest De Volhardinga, ktorý nadviazal na tradíciu americkej hudby. Čo ponúkol jubilejný 15. ročník 15. ročník predstavil všestrannú osobnosť vokálneho umenia Meredith Monk v Divadle Astorka Korzo’90. Partnerom jej bol Theo Bleckmann, spevák a skladateľ pôsobiaci v oblasti súčasnej hudby a jazzu. Divadelný priestor bol ako stvorený na podobné vystúpenie, kde svoje zohrávalo aj osvetlenie a pohybová zložka. Útla Meredith evokovala svojím vystúpením pedagogickú performance, ktorá by určite zaujala aj mladšie publikum.Išlo o artikuláciu pri speve, ktorá pripomínala detskú improvizáciu. Celkovo fascinovala pohybová dispozícia aj vzhľadom na vek umelkyne. Veľmi dobre si porozumela s Theom Bleckmannom, ktorý jej dôsledne kontroval.

Tone Roads Kompozičný projekt Tone Roads v podaní klaviristu Daan Vandewalleho predstavil sériu skladieb na objednávku, ktoré reflektovali skladbu Charlesa Ivesa a Arnolda Schönberga pri príležitosti 130. výročia ich narodenia. Postaviť vedľa seba Ivesa a Schönberga je v istom zmysle odvaha, ale reflektované trojminútové skladby prítomných poslucháčov presvedčili, že nemožno generalizovať a výber skladieb môže autorov zblížiť. Kým u Ivesa je zrejmá varietná evokácia, u Schönberga zase istá zdržanlivosť. Podobnosť alebo istú príbuznosť navodzoval jazzový rytmus. Projekt bude predstavený aj na zahraničných pódiách a mal by vyjsť aj v zvukovej podobe. Na festivale sa tiež predstavila Opera aperta, Vapori del Cuore a český MoEns. Ako sólistka vystúpila na Slovensku pôsobiaca Nao Higano, ktorá uviedla Schönbergovho Pierrota Lunaire, a Gerrie de Vries, ktorá uviedla výber zo 114 piesní Charlesa Ivesa. Obidve umelkyne sa vyznačujú značnou hereckou dispozíciou, ktorá je pri podobných uvedeniach priam žiaduca. Slovo na záver Večery novej hudby možno označiť za priestor kreativity a hľadania nových ciest, kde prítomní sú svedkami istej bezprostrednosti a priateľskej atmosféry. Od svojich začiatkov sú späté s všestrannou osobnosťou Daniela Mateja – umeleckého riaditeľa festivalu a zároveň žiaka L. Andriessena, ktorý je zároveň umeleckým vedúcim Veni ensemblu a iniciátorom koncertov New Music at Home v šamorínskej synagóge. ĎALŠIE PODUJATIA SÚČASNEJ HUDBY Jeseň je už tradične vyhradená viacerým podujatiam súčasnej hudby, a to Novej slovenskej hudbe, študentskému festivalu Orfeus a úspešne sa rozbiehajúcim Súčasným stredám v Univerzitnom pastoračnom centre Mlynská dolina. Súčasné Stredy Dramaturgia prvého ročníka, ponúkla reprezentatívne komorné súbory Operu Apertu, Požoň sentimentál (koncert sa z finančných dôvodov nakoniec neuskutočnil) a Pressburger Klezmer Band zastupujúci scénu iných žánrov a svojou produkciou zasahujúci do oblasti world music, taktiež sa predstavilo Experimentálne štúdio Slovenského rozhlasu, s multimediálnou show v spojení s videoprojekciou. Rok 2004 bol venovaný jednej z najvýraznejších osobností hudby 20. storočia Witoldovi Lutosławskému, predstaviteľovi poľskej zvukovej školy, známeho usmernenou aleatorikou. Na objednávku zazneli dve skladby Kvarteto RE-MI od Egona Kráka ako predstaviteľa strednej generácie a skladba pre klavír Fantaise od Ivana Buffu, študenta na viedenskej Hochschule a VŠMU. Posledne menovaný sa predviedol na samostatnom recitáli, kde okrem vlastných skladieb uviedol aj skladby G. Ligetiho a A. Weberna. V rámci cyklu sa tiež predstavilo Albrechtovo kvarteto a slovenské flamencové zoskupenie Los Remedios. Keďže v priestore Univerzitného pastoračného centra majú tradíciu najmä iné žánre, práve tie sú hojne navštevované. Potešiteľné je najmä sledovať, že na koncertoch vážnej hudby sa objavujú tie isté tváre, ktorých, zdá sa, súčasná hudba oslovuje a do budúcnosti možno očakávať vzostupný záujem zo strany študentskej obce. Vznik Nadácie Slovenskej filharmónie Pri príležitosti vzniku Nadácie slovenskej filharmónie pre profesionálnych umelcov sa konala v Českom centre tlačová beseda, kde boli prítomní informovaní o mimoriadnom koncerte na podporu záchrany Vysokých Tatier (www.filharmonia.sk) a ako novinka budúcoročnej sezóny SF zaznela aj informácia o zámere vytvoriť nový komorný cyklus v rámci sezóny orchestra, ktorý sa bude konať vždy v pondelok. Prítomných informoval nedávno zvolený nový generálny riaditeľ SF Marián Lapšanský. Autorka je hudobná publicistka

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984