Krčmová reč

Asi nie je jednoduché skĺbiť spisovateľské ambície s kariérou v reklamnom a knižnom biznise. Výsledkom takéhoto úsilia môžu byť nehotové, nedotvorené, ploché texty na strane jednej a nedotiahnuté projekty na strane druhej. Česť výnimkám.
Počet zobrazení: 1212

Asi nie je jednoduché skĺbiť spisovateľské ambície s kariérou v reklamnom a knižnom biznise. Výsledkom takéhoto úsilia môžu byť nehotové, nedotvorené, ploché texty na strane jednej a nedotiahnuté projekty na strane druhej. Česť výnimkám. Tých výnimiek nie je až tak málo, skôr sa zdá, že v danej oblasti, čiže v knižnom priemysle, všetko beží plynule, bez väčších etických napätí. Chodím tu okolo horúcej kaše, a pritom môj krok nie je ani len mačací. Keby ním bol, bolo by sa aspoň na čo pozerať. Ťarbavo, nepríťažlivo chodím okolo horúcej kaše. Kaša už ani nie je horúca, statočne vychladla. A keby aj nevychladla až tak veľmi, asi len málokto by jej výpary zavetril. Iba ak taký krčmový deviant ako ja. Nebudem teda okolo nej, chladnej, chodiť, ale ani do nej, zo dvakrát, vstupovať. Zostrma poviem: mám na mysli jedného spisovateľa, zaľúbeného do značiek a hitov. Na tom nie je nič hriešne. Jeho zaľúbenosť ho však zrejme stihla obrať o istý druh citlivosti. Ak totiž jeden zo svojich nehotových, nedotiahnutých textov ponúkne jednému vydavateľovi, pričom súčasne bez najmenšieho upozornenia podsunie vydavateľovi ďalšiemu, príjemnosť sa z toho teda nijaká pre nikoho vyvŕbiť nemôže. Ale dobre. Raz sa potkol chlapec, druhýkrát to možno nespraví. V kuloároch knižného priemyslu si však už týmto svojím prístupom urobil isté nezmazateľné meno. Ak tento istý spisovateľ pracuje ako manažér alebo tvorca edičných projektov alebo čo ja viem čo presne pre jedno komerčné vydavateľstvo a súčasne rozbieha veľký náročný projekt u ďalšieho vydavateľa, to sa medzi obchodníkmi a podnikateľmi rozchýri, zapamätá. Nemyslím si, že v tom najpozitívnejšom svetle. Veď hovorím: asi naozaj nie je jednoduché skĺbiť spisovateľské ambície s kariérou v reklamnom či knižnom biznise. Veď nech chlapec len pokojne skúša ďalej nervy a trpezlivosť ďalších vydavateľov, veď raz uvidí. To teraz nie ja sa mu vyhrážam, ani mi nenapadne: vyhráža sa mu jeho vlastný prístup k práci. Vlastné vetroplašstvo. Na každý podvod, na každú slabosť sa raz príde. Podviesť nemožno ani text, ani seriozákov z biznisu. Ten, kto sa o také dačo pokúsi, nebude ani pozoruhodným spisovateľom, ani dôveryhodným partnerom v obchode. Čo potom takémuto človeku, okrem jeho hydrocefalicky objemných ambícií, zostane? Nuž, to už nie je naša starosť. Nie je to naša kaša.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984