Námet je tentoraz vedľajší

Obraz Dievča s perlou namaľoval holandský maliar Jan Vermeer van Delft (1632 – 1675) niekedy v rozmedzí rokov 1660 – 1665. Patrí medzi jeho najznámejšie diela, mnohí jemnú tvár tajomnej ženy vystupujúcej z tmavého pozadia prirovnávajú k nemenej záhadnému portrétu Mony Lisy Leonarda da Vinci.
Počet zobrazení: 1562
15-m.jpg

Obraz Dievča s perlou namaľoval holandský maliar Jan Vermeer van Delft (1632 – 1675) niekedy v rozmedzí rokov 1660 – 1665. Patrí medzi jeho najznámejšie diela, mnohí jemnú tvár tajomnej ženy vystupujúcej z tmavého pozadia prirovnávajú k nemenej záhadnému portrétu Mony Lisy Leonarda da Vinci. Objasnenie vzniku toľko obdivovaného diela (aj keď samozrejme nie historicky podložené), nazývaného niekedy aj Dievča v turbane, bolo vďačným námetom pre román Tracy Chevalierovej a lákadlom pre scenáristku Oliviu Hetreed, ktorá sa rozhodla adaptovať ho pre filmové plátno. "Holandskí maliari, ktorí strávili celý život maľovaním toho istého námetu, skončili nakoniec tým, že dokázali, že význam námetu je vedľajší.“ (E. Gombrich: Příběh umění) Holandské maliarstvo 17. storočia zrodilo niekoľko monumentálnych postáv výtvarného umenia: Frans Hals, Jan van Goyen, Rembrandt van Rijn, Jan Steen či už spomínaný Jan Vermeer sú dôkazom sily a talentu holandských majstrov tej doby. Ich témy nikdy neboli veľkolepé. Pred zobrazovaním kráľovských korunovácií či vojenských bitiek uprednostňovali krajinné výjavy, dedinské zábavy, prosté zátišia, meštiacke zábavky... Ich najdôležitejším nástrojom boli farby a pohrávanie sa s prelínaním svetla a tieňa. Presne tie isté princípy sa usiluje dodržiavať aj film Petra Webera. Hneď jeden z prvých záberov filmu Dievča s perlou je ako obraz holandského majstra – len zaznamenaný na filmový pás. Nepotrebuje byť podporený slovami, stačí sa len dívať. Mäkké lúče svetla prenikajúce cez oblok do tmavej izbice, jednoduché dievča, ktoré krája zeleninu, aby ju ukladalo na misu ako kusy farebnej mozaiky. Obyčajná zelenina nadobúda v tomto najmä pre Vermeera typickom svetle čarovne sýte farby, jemne rozplývajúce sa kontrasty premieňajú nás, filmových divákov, na návštevníkov galérie. Kamera bude od tejto chvíle naším sprievodcom, bude voliť obrazy, ktorým je potrebné venovať pozornosť, nenáhlivý strih umožní, aby sme si každý z nich dostatočne vychutnali. Dej bude plynúť nebadane, miestami možno až príliš pomaly, to však nie je podstatné. Námet je tentoraz vedľajší. Sedemnásťročná Griet (Scarlett Johansson) musí po tom, čo jej otec, maliar dlaždičiek, oslepne, začať živiť rodinu. Stane sa slúžkou v dome Jana Vermeera (Colin Firth). Maliarovu pozornosť upúta Grietina jemná krása, no tiež jej cit pre farby a svetlo. Postupne jej dovoľuje prenikať do tajomstva vzniku svojich malieb, stáva sa pre neho spoločníčkou, ktorá sa síce jeho manželke nevyrovná vzdelaním, výchovou či majetkom, dokáže ale porozumieť tomu, čo Vermeer miluje najviac. Umeniu. Ak však očakávate búrlivú milostnú aféru, budete sklamaný. Ako som už spomenula, námet je tentoraz vedľajší. Vzájomné porozumenie Griet a Vermeera sa koncentruje len do takmer nebadateľných dotykov rúk a plachých pohľadov. Vyústením a jediným naplnením toho všetkého bude obraz. Podmanivý portrét, ktorý odhalí viac ako slová, naznačí nevypovedané. Krása a sila Vermeerových obrazov spočíva v ich obyčajnosti. A v spôsobe, akým dokáže zachytiť drobnú štruktúru tkanín, ako narába s perspektívou, ako vie aj ostýchavý dialóg svetla a tieňa premeniť na sugestívnu drámu. Všetko napokon vyznieva tak prirodzene a nenásilne, že hodiny strávené v ateliéri, ktoré vzniku obrazu predchádzajú, zdajú sa nepochopiteľné. Film Dievča s perlou predstavuje atmosféru vtedajšieho Holandska naozaj presvedčivo, verne sa mu darí kopírovať estetiku Vermeerových obrazov. Všetko (aj keď možno trocha riskantne) stojí na výtvarnej stránke snímky. Hlavnými hrdinami tentoraz nie sú herci, ale temné zákutia, mäkké svetlo dopadajúce na Grietinu tvár cez oblok Vermeerovho ateliéru, zvláštny jas perlovej náušnice, intenzívny kolorit maliarových látok a zátiší. Film Dievča s perlou sa nikam neponáhľa. Plynie rýchlosťou, akou vznikali Vermeerove obrazy. Krok po kroku, jeden ťah štetcom za druhým. Každá farebná plôška tu má svoje vyhradené miesto, všetko má presnú postupnosť. Kto má záľubu vo výtvarnom umení, uvidí ožívať obrazy, ktoré dovtedy obdivoval len na stenách galérií. A ten, kto ho nevyhľadával, možno dostane chuť vybrať sa do Haagu. Presne tam visí už niekoľko desaťročí Dievča s perlou. Teraz však na moment vystúpilo zo svojho rámu. A je rovnako tajomné, ako pred vyše tristo rokmi. Dievča s perlou (Girl with a Pearl Earring) – Veľká Británia/Luxembursko, 2003 réžia: Peter Weber, námet: Tracy Chevalier, kamera: Eduardo Serra, scenár: Olivia Hetreed, hrajú: Colin Firth, Scarlett Johansson, Tom Wilkinson, Essie Davis, Alakina Mann, Cillian Murphy, Judy Parfitt, Leslie Woodhall

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984