Reklama
Reklama

Seriál náš každodenný daj nám dnes

Nakupovať televízne programy pravdepodobne obnáša veľkú zodpovednosť. Rozhodnutie, na čo sa národ bude dívať, čo za jeho koncesionárske poplatky nakúpiť, zaväzuje. Každopádne by malo, aspoň v kontexte toho, že tupý dav je ochotný dívať sa na čokoľvek.
Počet zobrazení: 703
16_Buffy-m.jpg

Nakupovať televízne programy pravdepodobne obnáša veľkú zodpovednosť. Rozhodnutie, na čo sa národ bude dívať, čo za jeho koncesionárske poplatky nakúpiť, zaväzuje. Každopádne by malo, aspoň v kontexte toho, že tupý dav je ochotný dívať sa na čokoľvek. Ak by slovenské televízie mohli do svojej vysielacej štruktúry zaradiť zoofilné porno, sledovanosť by sa dotkla hviezd. Vďaka za legislatívu, spoločenskú dohodu a konvencie, kvôli ktorým nemôžu. Na televíznych obrazovkách je odpadu aj tak dosť. Kto za to môže? Diváci, ochotní dívať sa na čokoľvek, alebo ľudia, ktorí im to čokoľvek servírujú? Netuším, diskutabilné je už samo slovko odpad. Domácu tvorbu môžeme pokojne ignorovať, nič iné si nezaslúži. Omnoho zaujímavejšie je sledovať, ako spoľahlivo slovenské televízne stanice ignorujú svetové trendy. Zábavné show, spravodajstvo, a predovšetkým televízne seriály. Domáce televízne stanice ich síce vysielajú dosť, možno až príliš veľa, ale tých, čo by skutočne za to stály, je zúfalo málo. Kde je zakopaný pes? Kto je zodpovedný za to, že priemerný slovenský televízny divák si za kvalitným televíznym seriálom stále predstavuje Pohotovosť, Sudkyňu Amy, či zbytočne precenených, do zabudnutia upadnuvších Priateľov? Že by to bol človek, ktorý seriály priamo nakupuje? Tomu odmietam uveriť, veď nakupovanie seriálov musí byť fantastická práca, ktorá očami idealistu vyzerá ako vkusové selektovanie zrna od pliev. Nie, skôr sa zdá, že na Slovensku absolútne chýba snaha ponúknuť mainstreamovému televíznemu divákovi čosi iné, odvážnejšie, kontroverznejšie, zmysluplnejšie. Predstava, že divák sám spozná kvalitu, je možno rovnako naivná ako hlúpa, ale to nezistíme skôr, ako mu neponúkneme možnosť skúsiť to. Televízny seriál posledných rokov sa zmenil, zmenil k lepšiemu. Šancu zachytiť tento trend čiastočne dostal aj slovenský divák. Len škoda, že v takej minimálnej miere, a zväčša s krížikom po pohrebe. Videli sme Twin Peaks, nadlho jediný naozaj výnimočný seriál, ktorý sa na obrazovkách STV vyskytol. Na HBO a Českej televízii sa dá vidieť Odpočívaj v pokoji (Six Feet Under). V súlade s celosvetovým trendom sa aj u nás vysiela 24 hodín, Sopránovci, Sex v meste či Alias. Je to málo, ale aj za to vďaka. Škoda len, že sme nikdy nedostali možnosť vybrať si sami a musíme sa dívať na seriály, ktoré pre nás vyberú davy Američanov, Britov, Francúzov či Nemcov. Nestalo sa totiž ešte, že by sa seriál na slovenské obrazovky dostal skôr, ako sa niekde vo svete stane výnimočne populárnym, výnimočne úspešným. A to je na tom najsmutnejšie. Vznikajú tisíce seriálov, stovky pozerateľných, desiatky výborných. Žiadny z nich sa k nám nedostane skôr, ako o jeho kvalitách rozhodnú diváci kdesi inde, niektoré si pozrieme po rokoch, iné po desaťročiach a zopár z nich, zväčša tie najzaujímavejšie, neuvidíme nikdy. Prečo? Slovenské televízne publikum je vraj príliš konzervatívne. Vo svetle bizarných reality show sa tomu síce ťažko verí, ale asi to bude pravda. Aspoň v kontextoch televíznych seriálov určite. Nikdy totiž nedostalo šancu konzervatívnym nebyť. Po Simpsonovcoch sa na obrazovkách verejnoprávnej Jednotky objavil ďalší seriál, ktorý pokojne môžeme vnímať ako súčasť svetovej popkultúrnej klasiky. Buffy, zabíjačka upírov. Som presvedčený, že nájde svoje publikum, aj keď tých desať slovenských popkultúrnych fajnšmekrov ho už dávno videlo a archivuje ho na DVD na horšie časy. Nebude sa asi vysielať bohvie ako dlho, len ťažko uvidíme všetkých sedem sezón. V prípade Buffy sa to dá očakávať, divácka masa si k nej bude cestu hľadať len ťažko a minoritné publikum sledovanosť nezachráni. Z Česka prevzatý dabing je desivý a tým, čo sa s Buffy stretnú po prvýkrát, určite nepomôže. Nevadilo by to, ak by bolo uvedenie Buffy na slovenskej verejnoprávnej televízii predzvesťou čohosi väčšieho, ale v to nedúfam. Skôr ide o náhodu. Buffy je síce vynikajúca, ale už za zenitom, seriál skončil, nové epizódy nevznikajú. Ale čo, dočkali sme sa Simpsonovcov, dočkali sme sa Buffy, možno sa raz takto náhodou dočkáme skvelej Futuramy. Nerobím si ilúzie, sledovanosť podobných primárne popkultúrnych seriálov tu nikdy nebude vysoká. Bolo by som ale rád, ak by Slovenská televízia v sebe našla odvahu predstaviť nám nejaký seriál skôr ako ju, alebo jej konkurentov, k tomu donúti globálny boom. Pokojne na Dvojke, neskoro večer, len kvôli pocitu, že našinec neplatí koncesionárske poplatky celkom zbytočne. Čo takto mysteriózny seriál Lost, ktorý sa už pomaly stáva kultovým? Alebo už spomenutý Six Feet Under, aby mal i slovenský divák šancu pochopiť, že aj seriál môže byť autonómnym umeleckým dielom v tom najserióznejšom slova zmysle? Čo tak siahnuť po komediálno-mysterióznom seriáli Desperate Housewives s „feministickým“ presahom a skvelo napísanými dialógmi, aby si na svoje prišli aj dámy? Vyberať je z čoho, len to chce trocha odvahy a frivolnejší prístup k falošnej konzervatívnosti slovenského diváka. Wonderfalls, Scrubs, Dead Like Me, Deadwood, už dostatočne slávny Carnivale či postpriateľovský Joey, ale aj staršie, žánrové Firefly, Angel či Farscape, to je len vrchol ľadovca všetkých tých seriálov, čo sme dosial nevideli, ale mali by sme, lebo naozaj stoja za to. Ani sa neodvažujem spomenúť na skvelé britské sitcomy (za všetky trebárs Black Books, Spaced či Big Train), lebo tam neexistuje hádam žiadna šanca, že by sa našiel vizionár, ktorý by podporil ich kúpu. A najhoršie je, že pokiaľ sa taký nenájde, Slovensko zostane banánovou republikou aj v takej banálnej oblasti, akou sú televízne seriály.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Mobilné telefóny a príslušenstvo
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama