Reklama
Reklama

Koniec hviezdnych vojen? Nemožné!

19. mája bude mať aj v slovenských kinách premiéru film režiséra Georga Lucasa pýšiaci sa oficiálnym názvom: Star Wars: Epizóda III. Pomsta Sithov. Jeho uvedením sa zavŕši takmer tridsaťročná epocha jedného príbehu, príbehu, ktorý sa stal pravdepodobne najsilnejším globálnym popkultúrnym fenoménom.
Počet zobrazení: 651
16_pop(v)rava-m.jpg

19. mája bude mať aj v slovenských kinách premiéru film režiséra Georga Lucasa pýšiaci sa oficiálnym názvom: Star Wars: Epizóda III. Pomsta Sithov. Jeho uvedením sa zavŕši takmer tridsaťročná epocha jedného príbehu, príbehu, ktorý sa stal pravdepodobne najsilnejším globálnym popkultúrnym fenoménom. Šesť celovečerných veľkovýpravných, okázalých filmov, demonštrujúcich vždy tie najaktuálnejšie technologické možnosti výroby filmových trikov, dva televízne filmy, takmer stovka počítačových, konzolových, automatových, ale aj kartových a stolných hier, takmer päťdesiat románov a poviedkových zbierok, cez päťdesiat samostatných komiksov a niekoľkodielnych komiksových sérií, zhruba dva milióny internetových stránok venovaných priamo Hviezdnym vojnám, vyše sto dokumentárnych filmov a kníh venovaných rôznym aspektom fenoménu Star Wars a nespočetne veľa ďalších vecí, od figúrok, hračiek a modelov, cez stavebnice Lego a šachy až ku zapaľovačom, kukuričným vločkám, replikám odevov a zariadení a vreckovým polievkam. Akoby Star Wars boli značkou zaručujúcou predaj čohokoľvek. V záplave merchandisingového „smetia“ sa dá ľahučko zabudnúť, že Star Wars sú predovšetkým príbeh, ba čo viac, sú mýtus, moderný mýtus, posledný veľký, naozaj VEĽKÝ nedopovedaný príbeh. Nech to znie akokoľvek absurdne, Star Wars majú vo svojom synkretickom fundamente bližšie k starovekým mýtom a ostatným veľkým príbehom ľudských dejín a náboženstiev, než čokoľvek iné, čo sa zrodilo v dvadsiatom storočí. Už len vďaka faktu, že filmy, komiksy, romány a hry, teda tie časti fenoménu Star Wars, ktoré majú naratívnu funkciu, v sebe obsahujú, rozvíjajú, alebo sa inak opierajú o históriu dlhú 25223 rokov. Taký má totiž rozsah zaznamenaná história spoločných kultúrnych prejavov niekoľkých druhov z rôznych planét tvoriacich základ galaktického spoločenstva vo fiktívnej realite Hviezdnych vojen. Lebo v tomto kontexte už hovoriť o popkultúrnom fenoméne stráca zmysel. Samotné filmy, ktorých prostredníctvom sa nám fiktívna realita Star Wars sprítomňuje najmasovejšie, spracovávajú len asi štyridsať rokov tejto histórie. Zbytok je obsiahnutý alebo naznačený v románoch, komiksoch a hrách a samozrejme na internetových stránkach. Ako taký, sám osebe nemá pre povrchné stretanie sa s filmovými príbehmi zmysel, ten získava až v okamihu, keď sa Star Wars stane pre diváka čímsi viac, ako len filmovou sériou. Trebárs v prípade, ak sa Sila, ťažiskový metafyzický princíp vesmíru Star Wars a spôsob, akým s ňou pracujú Jediovia a Sithovia, stane vierovyznaním, ku ktorému sa hlásia ľudia nie „odtiaľ“, ale z našej reality. Tak nejako sa stalo, a médiá si to náležito vychutnali, že v Británii sa k vierovyznaniu „Jedi“ hlásilo také percento ľudí, že Jedi by malo byť štatisticky považované za oficiálnu cirkev. Nestalo sa, lebo v kolónke viera sa veľmi často objavovali aj rôzne futbalové kluby. Škoda, realita mohla byť opäť o čosi bizarnejšia. Star Wars každopádne predstavujú taký fenomén, ktorý môžeme, z hľadiska vnútornej štruktúry a vzťahov, považovať za popkultúru v malom, za akýsi mikrokozmos, ktorý v sebe odráža povahu makrokozmu. Sieť kontextuálnych odkazov a motívov, ktorými je sága previazaná dovnútra, korešponduje s intertextuálnou povahou popkultúry ako takej, a dokonca je jednou z jej kľúčových oblastí, ktorá už sama odkazuje na iné popkultúrne artefakty, so Star Wars bezprostredne nesúvisiace. Osobitý status fenoménu Star Wars v rámci popkultúry potvrdzujú stovky filmov, románov, komiksov a poviedok, ktoré sú o čomsi úplne inom, no odkazujú do sveta Star Wars, hojne ho citujú a inšpirujú sa ním viac ako zreteľne. Ak by aj Star Wars sami osebe boli celkom bezvýznamnými, ako nevýznamné ich nemôžeme vnímať už len preto, že v iných popkultúrnych artefaktoch by po nich zostala diera. Stačí pripomenúť amerického „kronikára“ popkultúry, režiséra Kevina Smitha, ktorý Hviezdne vojny spomína vo svojich filmoch pravidelne. Vo Flákačoch (Mallrats) sa postava menom Tichý Bob učí používať Silu, v Podvodníkoch z New Jersey postavy diskutujú o „postoji subjektu v Návrate Jediho“. Hoci tieto odkazy v Smithových filmoch nemajú žiadnu priamu súvislosť s príbehmi, ktoré rozpráva, sú nevyhnutnou a neodmysliteľnou dramaturgickou súčasťou ich poetiky. Smith ich prostredníctvom charakterizuje svoje postavy, predstavuje ich divákovi cez ich záľubu v Star Wars. Citované Hviezdne vojny sa tak stávajú vlastne prostriedkom sociologickej a psychologickej drobnokresby postáv, funkčnejšej ako akýkoľvek siahodlhý popis či charakteristika. 18. mája 2005 sa skončí filmová časť ságy, ktorá svojím spôsobom zmenila svet. Ukázala, že merchandising môže byť výnosným priemyselným odvetvím, zmenila filmový jazyk, zmenila spôsob distribúcie a výroby filmov. Už to by stačilo, ale Star Wars išli ešte ďalej, vrátili do hry veľké príbehy a veľké témy, pre mnohých ľudí sa stali vierou, súčasťou ich svetonázoru. Tým ale stále neskončili a už ani nikdy neskončia, stali sa totiž archetextom, súčasťou globálneho kultúrneho povedomia, čímsi samozrejmým, čo sa bude ďalej rozvíjať, čímsi, na čoho neznalosť nikto nebude brať ohľady. Už neberie, tak ako neberie ohľady na neznalosť Ílias či Odyssei. Nie zlý výsledok na čosi, čo bolo dlho považované za komerčný odpad.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Mobilné telefóny a príslušenstvo
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama