Pohodový jazz (takmer) pre všetkých

„Chcel by som vedieť popísať, aké to skutočne je – hrať jazz. Niekedy, keď som uprostred vydareného vystúpenia, prepne sa môj mozog na automatické riadenie a ja zistím, že na pódiu iba tak stojím a môjho tela sa totálne zmocní jazzový duch, sám mi pritom vyberá tie správne tóny, správne frázy, správne nápady a radí mi kedy a kde ich zahrať. Je to nesmierna duchovná skúsenosť“.
Počet zobrazení: 892
15_jazzykovka-m.jpg

„Chcel by som vedieť popísať, aké to skutočne je – hrať jazz. Niekedy, keď som uprostred vydareného vystúpenia, prepne sa môj mozog na automatické riadenie a ja zistím, že na pódiu iba tak stojím a môjho tela sa totálne zmocní jazzový duch, sám mi pritom vyberá tie správne tóny, správne frázy, správne nápady a radí mi kedy a kde ich zahrať. Je to nesmierna duchovná skúsenosť“. Slová, ktoré kedysi napísal saxofonista Sonny Rollins sú mottom domácej jazzovej vokalistky Lucie Lužinskej. Spevom sa o deskripciu jazzu snaží už niekoľko rokov, paradoxne častejšie v zahraničí. Okrem klubového pôsobenia v Nemecku a Rakúsku má za sebou polročný angažmán v Japonsku a Škandinávii. Štúdium herectva ju predurčilo k spolupráci s Radošinským naivným divadlom (CD Slovenské zlaté ručičky), alebo trebárs k naštudovaniu postavy legendárnej speváčky Billie Holiday v muzikáli Kráľovná spieva blues. Poslucháčka jazzového spevu na Kunst Universität v rakúskom Grazi krstila prednedávnom debutové CD First Take spolu so svojím domovským All Time Jazz Triom. Rafinovaná triová jednoduchosť našla inšpiráciu v mnohokrát zosobňovanom zoskupení klavíristu a speváka Nat King Colea. Úvodná lyrická swingujúca On Green Dolphin Street poliaka Bronislawa Kapera predznamenáva fázu speváčkinho neustáleho hľadania prirodzenej polohy. Priestor dostáva najvýraznejší člen zoskupenia – excelentný gitarista a aranžér Boris Čellár. Nadväznosť a homogenita spevného sóla komunikuje s precíznosťou vedenia línie kontrabasistu Petra Čudeka. Spolu vytvárajú jednoliaty tandem. Samozrejme za nenápadnej asistencie klavírneho nestora Pavla Bodnára. Odpálenú „ellingtonovku“ It Don´t Mean A Thing presúva mierna absencia vnútorného zápalu do kategórie „easy listening“, ktorú však daná zostava nevníma dehonestujúcou optikou. Aktuálnym vzorom môžu byť osobnosti ako Diana Krall, John Pizzarelli či Benny Green. Pravoverným jazzmanom však predsa len prekáža potláčanie prirodzenej emotívnosti v prospech nerušeného plynutia pohodovej atmosféry. Kulisa spoločenských večierkov, firemných akcií, prípadne podmaz k vytvoreniu tej správnej „shoppingovej“ nálady v obchodných domoch nesmie príliš vzrušiť. Preklenúť túto bariéru sa Lucii Lužinskej na debutovom CD síce nepodarilo, živé vystúpenie pri krste životodarnou dunajskou vodou však poskytovalo viacero presvedčivých dôkazov. Trebárs Bye Bye Blackbird s mierne opatrným scatom ukázal, že výrazové rozpätie speváčky dokáže nielen nežne pohladiť, ale aj vyznať tradičnú swingovú štylizáciu. Ešte väčšmi odľahčujú baladická Summertime, alebo lyrická bossa nova A Ship Without A Sail s tenorsaxofónom hosťujúceho Jana Baláža. Aktuálne CD ponúka sedem štandardov a inštrumentálnu poctu Borisa Čellára svojej kapelníckej inšpirácii Nat King Coleovi King Blues. Mimo domovského tria ponúka Lucia Lužinská s gitaristom Borisom Čellárom program s názvom Two for Talk. Ich duo vychádza z nesmierne empatívnej interpretácie jazzových štandardov Elly Fitzgeraldovej a Joa Passa, jednoduchého, čistého prepájania hlasu a akustickej jazzovej gitary. Možnosť zážitku jazzovej pohody aj mimo strieborného zvukového nosiča ponúkne Lucia Lužinská s klavíristom Fritzom Pauerom posledný májový večer v renomovanom viedenskom klube Porgy & Bess a so „svojimi chlapcami“ 16. júla v rámci Kultúrneho leta v bratislavskej Umelke. Skúste však trebárs Jazz Café na Ventúrskej ulici, alebo Woch Music Club na Františkánskom námestí. Aj tam Vám All Time Jazz Trio spolu so šarmantnou Luciou Lužinskou ponúknu nadštandardnú pohodu!

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984