Mozart na tucet spôsobov

„Pozor na Mozarta!“ Pri návšteve rakúskej metropoly bude nevyhnutné dané varovanie brať s čiastočnou rezervou. Prítomnosti Amadea a stopám jeho vplyvov sa zrejme nevyhnete. Pravá „mozartománia“ však prepukne, keď si 27. januára 2006 (nielen hudobný) svet pripomenie 250 rokov od narodenia „všadeprítomného“ génia.
Počet zobrazení: 1019
20_mozart-m.jpg

„Pozor na Mozarta!“ Pri návšteve rakúskej metropoly bude nevyhnutné dané varovanie brať s čiastočnou rezervou. Prítomnosti Amadea a stopám jeho vplyvov sa zrejme nevyhnete. Pravá „mozartománia“ však prepukne, keď si 27. januára 2006 (nielen hudobný) svet pripomenie 250 rokov od narodenia „všadeprítomného“ génia. Tucet spôsobov nepredkladá návod na prípravu obľúbených cukroviniek s tak trochu zneužitou umelcovou podobizňou. Dovoľuje si upozorniť na obrovské množstvo koncertných a sprievodných podujatí. Trebárs na majestátnu expozíciu Mozart 2006 v Albertine a slávnostné narodeninové otvorenie Mozarthausu na prvom poschodí domu známeho pod názvom Figarohaus. Neďaleko Svätoštefánskeho Dómu (na Domgasse číslo 5) strávil Mozart s manželkou Constanze niekoľko šťastných rokov svojho krátkeho života a komponoval klavírne koncerty, sláčikové kvartetá, ale predovšetkým pôvabnú Figarovu svadbu. Atrakciou bude desiatka javiskových premiér v obnovenom Theater an der Wien (www.theater-wien.at) s jedinečnou možnosťou zážitku nielen „klasických“, ale aj zriedka inscenovaných Mozartových opier Idomeneo, Lucio Silla, La Clemenza di Tito, či duchovného singspielu Die Schuldigkeit des Ersten Gebots. Akým by však bol jazzový svet bez primeranej „mozartovskej“ odozvy? Nezávislé vydavateľstvo Quinton uvítalo aktívnu spoluprácu odborného periodika Jazzzeit spolu s Erste Bank, výsledkom ktorej je projekt podpory mladých umelcov nazvaný JazzFirst. Edícia pomohla ku vzniku unikátnej nahrávky Mozart Revisited početného domáceho súboru Nouvelle Cuisine. Premiérové uvedenie programu 25. mája 2005 v Gläserner Saal viedenského Musikvereinu bolo čiastočným zodpovedaním nie celkom tradičných otázok: „Ako znesie hudba Wolfganga Amadea Mozarta jazzový kostým?“ Alebo z druhého brehu: „Nakoľko je jazzový aranžérsky prístup tolerantný k Mozartovi?“ Dvojica aranžérov Christian Mühlbacher – Christoph Cech spolupracuje s bigbandom takmer dvadsať rokov. Keďže kompozičný problém tentokrát vyriešil sám dramaturg, ostávalo selektovať zo známych a menej známych tém. A najmä aranžovať. Ako však preniesť rozviate sláčikové plochy na dychové nástroje s limitou hráčových pľúc? Aranžérska dvojica zvolila duálnosť prístupu. Úvodná uvoľnená funky figúra Lydian Angel s majstrovským prelínaním fláut a sopránsaxofónov začína sľubne. Vynorenie témy Mozartovej Prvej klavírnej sonáty však nedokáže zaprieť cudzorodosť prostredia a napätie opadne nenápadným vklinením témy do bigbandového kontextu. Pri tvrdosti rockovej gitary Alexa Machacka vyvstáva obava z nasledujúcich excesov, tie sú však v ďalších skladbách pod aranžérskou kontrolou. K Mozartovským „must“ jednoznačne patrí téma tretej časti Klavírnej sonáty A dur, všeobecne známa pod názvom Turecký pochod. Turcabeat je opäť problémovo toporným vynorením heterogénnej témy, postupne však prechádza do živého funk(g)ujúceho organizmu. Vďaka odvolávkam na imitačné techniky patrí k najpresvedčivejším Cechovým úpravám vtipná Aria Osmina nazvaná jednoducho „Ha!“ zo singspielu Únos zo serailu. Ďalší z aranžérskeho tandemu – perkusionista Christian Mühlbacher – ponúka dvojicu pohľadov na majestátny Kňazský pochod z poslednej Mozartovej opery Čarovná flauta. Priest s nápaditou ostinátnou basovou figúrou katarzuje predchádzajúce dianie a komplexné uvedenie témy v bohatej inštrumentácii dychových nástrojov atakuje. Čarovná flauta ponúka milú a nemotornú dvojicu Papagena a jeho milej Papageny. Ich genéza logicky ústi do Papagenesis – umne sa prelínajúceho dialógu altového a sopránového saxofónu. Pokiaľ je Papagenesis odľahčením a predohra Figarovej svadby takmer funky vypaľovačkou, dramatickosť nastupuje v predohre k majstrovskému Don Giovanimu. Searching for Don je motívom záhrobia a ešte naliehavejším prízvukovaním zložitej similarity jazzových aranžmánov s Mozartovým hudobným myslením. Vzletnosť sóla a sýty tón tenorsaxofónu hlavného sólistu a nositeľa JazzFirst Award 2005 Christiana Kronreifa patrí k vrcholom. Úpravy Mozartovho Requiem sa mnohokrát stali kameňom úrazu, v kontexte nahrávky Mozart Revisited však vyznievajú najprirodzenejšie. Confutatis pod názvom Bitter Flames je drásajúcou gitarovou figúrou, tá však neznevažuje patetickosť originálu. Pokojné kontrastné úseky sú desémantizáciou a rozkladom melodického textu na parciálne úseky. Tragickosť Lacrimosy je nalomená v krehkej kóde Break of Dawn. K výnimočnému jubileu jediný projekt nepostačuje, Quinton preto pohotovo zareagoval dramaturgicky lineárne prepojenou trilógiou. Bigbandovej štylizácii Mozart Revisited predchádzal Mozart v tradičnom obleku, ktorý mu mimochodom sluší najväčšmi – v nahrávke špecializovaného súboru Concentus Musicus Wien s dirigentom Nikolausom Harnoncourtom. V budúcom roku je v kontinuitnom dramaturgickom pláne Mozart zajtrajška. Prekvapením ešte chvíľu zostane, ako sa s jeho nadčasovým odkazom vysporiadajú elektronickí mágovia a „mašinkári“. Azda Mozart Reloaded? Odpovede na otázky skvelého rakúskeho vydavateľstva Quinton však domáci trh ignoruje. Márne by ste hľadali nahrávky v slovenských predajniach. Virtuálne internetové obchody však problémovosť hraníc, ani trhový nezáujem nepoznajú. A Viedeň je mimochodom skutočne na skok... (Nouvelle Cuisine: Mozart Revisited, Quinton 2005, www.quintonrecords.com)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984