Miliardy ukradnuté občanom

Keď som po nástupe tejto vlády vyslovil obavy o transparentnosť krokov a podozrenia o skrytých zámeroch v železničnej doprave, minister Prokopovič mi garantoval, že bude vybraný taký spôsob transformácie, ktorý bude prínosom pre občanov.
Počet zobrazení: 1281

Keď som po nástupe tejto vlády vyslovil obavy o transparentnosť krokov a podozrenia o skrytých zámeroch v železničnej doprave, minister Prokopovič mi garantoval, že bude vybraný taký spôsob transformácie, ktorý bude prínosom pre občanov. Podľa ministra je asi výhodné rozšíriť armádu nezamestnaných o nové profesie. V tomto procese sa navyše nedodržali kritériá hromadného prepúšťania, Zákonník práce a kolektívna zmluva, nebola pripravená systemizácia jednotlivých pracovísk a personálne obsadenie funkcií, zamestnanci nemali informácie o ich ďalšom zaradení atď. Zlý začiatok, ešte horší koniec. Podľa koncepcie privatizácie Železničnej spoločnosti Cargo Slovakia prídeme – v súlade s tézou novodobého kapitalizmu, že zisky sa privatizujú a náklady sa zospoločenšťujú – o ďalšie ziskové odvetvie. Očakáva sa, že Cargo ukončí svoj prvý rok so ziskom takmer 98 miliónov. Podľa ministerstva dopravy sa má nákladná preprava zvýšiť až o 50 %, takže pre vládu je to dobrý dôvod, prečo zobrať štátu sliepku, ktorá znáša zlaté vajcia, a umožniť jej, aby túto činnosť vykonávala v prospech súkromného investora. Samozrejme, za províziu. Na občanoch nezáleží. Spoločnosť, ktorá má na starosti údržbu koľajníc, je štátna, takže ju budú dotovať občania. Podobne ako osobnú dopravu, ktorá je všade na svete stratová. Ale výrazné zisky z nákladnej dopravy odídu zo Slovenska. Opäť scenár doterajších privatizácií, keď táto a predchádzajúca vláda Mikuláša Dzurindu okráda vlastných občanov. Dlh slovenských železníc, ktorý sa vyšplhal na 38 miliárd, zostane na platenie občanom. Koncepcia privatizácie Carga o dlhu nehovorí. Rád by som vedel, ako sa s týmito peniazmi naloží. Z privatizácie sa očakáva príjem 15 až 20 miliárd. Tieto prostriedky by sa mali použiť na štátne dlhy a na pokrytie nákladov rozdelenia Železničnej spoločnosti. Občania teda zaplatia za tento diletantský krok dvakrát. Dnes má železnica na slovenskom prepravnom trhu podiel vyše 20 %, čo je v EÚ veľmi priaznivá hodnota. Konkurenčná výhoda spočíva najmä v kapitálovej vybavenosti a v priamom prístupe k hlavným zákazníkom v európskom priestore. Podľa britského denníka Financial Times tender vyvolá veľký záujem finančných investorov a štátnych železničných spoločností. Napríklad náš rakúsky sused Österreichische Bundesbahn sa netají tým, že je silný a konkurencieschopný partner v oblasti železničnej dopravy. Privatizáciu nákladnej železničnej dopravy považujem za ekonomickú sabotáž voči štátu. Autor je poslanec NR SR za KSS

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984