Blues na cestu

Čierne – biele, akustické – elektrické, južanské - severanské, autentické – štylizované...? To sú len niektoré z často pretriasaných tematických okruhov zanietených vyznávačov hudby zvanej blues.
Počet zobrazení: 924
jazzovky_13-m.jpg

Čierne – biele, akustické – elektrické, južanské - severanské, autentické – štylizované...? To sú len niektoré z často pretriasaných tematických okruhov zanietených vyznávačov hudby zvanej blues. Tí, ktorí už dávno podľahli južanskou poetikou povedané „modrému diablovi“, vedia, že na protiklady a rozporuplné názory o otázkach tejto hudby nie je potrebné jednoznačne odpovedať. Stačí len pozorne načúvať. Trebárs aj nahrávkam americkej spoločnosti Telarc, ktorá už niekoľko rokov zastrešuje viacerých bluesových umelcov. Bely štyridsiatnik – gitarista a spevák Tab Benoit sám seba označuje za „nováčika zo starej louisianskej školy“. Napriek tomu, že louisianský multikulturalizmus vníma značne širokospektrálne a južanskému odkazu ostáva verný, aktuálny album Fever for the Bayou ho skôr stavia do pozície rádového udržiavateľa bluesovej tradície. V rôznorodosti predchádzajúcich projektov dokázala Benoitova gitarová dravosť rozjatriť a okoreniť. Teraz dostáva neobmedzený priestor a preto ťažšie odhaduje vhodnú proporcionalitu jednotlivých vokálnych a inštrumentálnych zložiek. Pozornosť si zasluhuje sedemminútová I Smell a Rat Buddyho Guya s neprirodzene vyznievajúcimi melizmami baladického spevu, alebo záverečná akustická My Buckets Got a Hole in It ohurujúca archaickou prstovou technikou fingerpicking. Ako nesmierne zaujímavá komparácia odlišne profilovaných gitarových individualít sa javil nedávny projekt Whiskey Store. Tam sa prejavila nielen Benoitova južanská šťavnatosť, ale aj kontrastujúca hendrixovská výbušnosť ďalšieho gitaristu Jimmyho Thackeryho. Po excelentnej štúdiovej nahrávke nasledovalo úspešné americké turné, z ktorého pochádzal záznam Whiskey Store Live. Thackeryho aktuálny album Healin Ground zachováva rhytm&bluesovú jednoliatosť a v porovnaní s Benoitom mu nechýba notná dávka dravosti. Jeho inštrumentálne skladby smerujú k rockovej priamočiarosti (Fender Bender), alebo miestami k rock´n´rollovej tanečnosti (Kickin Chicken). Prekvapením je recesívne poňatá slávna filmová téma Henriho Manciniho A Shot in the Dark. Syntetický upravený Thackeryho hlas v titulnej Healin Ground svojím prepätým hrdelným registrom evokuje Erica Claptona, priestor dostávajú aj širšiemu poslucháčskemu okruhu stráviteľnejšie štylizácie (baladická Had Enough, Get Up). Jedinou bluesovou "klasikou" albumu je záverečná Cant Lose What You Never Had. Skeptický popevok Muddyho Watersa bol taktiež znelkou prednedávnom (aj na domácej verejnoprávnej Dvojke) uvádzanej série filmových dokumentov Martin Scorsese Presents the Blues. Odlišným životným a výrazovým postojom sa prezentuje sedemdesiatnik – mississippský rodák Milton Campbell (1934-2005). Sám seba však tituluje omnoho skromnejšie ako Little Milton. Počas svojej kariéry zažil úspech, krach, slávu, bieduo ktorých spieva vo svojich piesňach. Uznanie širšej verejnosti si „zaslúžil“ až koncom osemdesiatych rokov, keď získal W.C. Handy Award (Blues Entertainer of the Year). O desať rokov neskôr bol nominovaný na Grammy Award a uvedený do Bluesovej siene slávy. Na svojom poslednom albume Think of Me servíruje čistokrvné černošské blues s riadnou dávkou gospelu, funky, ale najmä pohody. Trebárs hneď úvodná Gonna Find Me Somebody to Love prezrádza nadhľad, a to nielen nad dianím v muzike. Little Milton blues skutočne prežíva a tento pocit chýba nahrávkam jeho mladších (oproti nemu akoby neskúsených) kolegov. Jeho životným sprievodcom je blues a keď to deklaruje v The Blues Is My Companion, poslucháč nemá v danej chvíli najmenší dôvod neveriť. Milton nič nepredstiera. Výstavba jeho gitarových sól sa odráža od vokálnej melodiky a je nesmierne pôsobivá. Milton hrá presne to, čo predtým vyspieval. Podobnosť vokálnej frazeológie s B. B. Kingom narúša zastretejší a menej prierazný hlas, vyniká však jeho široké vibráto a celková uvoľnenosť. Mozgová príhoda koncom júla zmarila ďalšie plány sivovlasého bluesového deduška, a tak Miltonov debut na labeli Telarc pod názvom Think of Me ostáva jeho labuťou piesňou. Na dlhej ceste ho vyprevádzalo len blues, ktoré nám tu zanechal a ktoré úprimne vyznával...

Tab Benoit: Fever for the Bayou (Telarc 2005), Jimmy Thackery: Healin Ground (Telarc 2005), Little Milton: Think of Me (Telarc 2005 / Divyd)

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984