Médiá a politici: dobrý sluha, zlý pán

Premiér Robert Fico sa v rámci koncoročného bilancovania po prvýkrát od nástupu do funkcie vyjadril aj o svojom vzťahu k médiám. Po prvýkrát uvážlivo a vlastne aj trochu zmierlivo.
Počet zobrazení: 1263

Premiér Robert Fico sa v rámci koncoročného bilancovania po prvýkrát od nástupu do funkcie vyjadril aj o svojom vzťahu k médiám. Po prvýkrát uvážlivo a vlastne aj trochu zmierlivo. Doterajšie vzťahy jeho strany i jeho osobne s médiami nemožno označiť za dobré. Rozhodne sú iné, než mal Mikuláš Dzurinda. Nemá zmysel pátrať po tom, či bola prv sliepka alebo vajce, ale väčšinové médiá Smer vytrvalo bombardovali kritikou, neraz dokonca viac než vládnu koalíciu, hoci v demokratických štátoch to býva naopak. Je síce pravda, že R. Fico vždy bohato využíval fakt, že je lídrom parlamentnej opozície, od ktorej občania (zatiaľ) riešenia nečakajú. Lenže na druhej strane sa z označovania všetkého, čo povedal, za populizmus, stalo veľmi rýchlo klišé. Médiá sa väčšinou ani neusilovali o serióznu analýzu jeho kritiky vládnej pravice a v tom sa nápadne podobali na Dzurindových ministrov. V Robertovi Ficovi sa časom akoby vytvoril blok a napriek tomu, čo teraz hovorí, ak aj v skutočnosti médiá nepovažoval za svojho nepriateľa, ako k nepriateľovi sa k nim správal. Vyvrcholilo to známou „pomstou“ počas volebnej noci, keď bol Smer mimoriadne skúpy na informácie a vyjadrenia a novinárov nechal celú noc stáť na chodníku, dokonca mali problém ísť na toaletu. Premiér potom pravidelne navštevoval tlačové konferencie po rokovaniach vlády – dokonca častejšie, než jeho predchodca – ale získať od neho rozhovor je podľa novinárov dodnes problémom. Komunikácia s médiami je väčšinou jednosmerná. Dlhodobo sa takto „spolupracovať“ nedá, ale treba uznať, že R. Fico si takýto prístup mohol a ešte stále môže dovoliť. Volebný výsledok i povolebný vývoj ukázali, že jeho politický úspech nedržia v rukách médiá, lebo napriek ich nekompromisnej kritike – neraz prekračujúcej rámec serióznej žurnalistiky, bez hlbšieho zamyslenia sa nad problémom – vo verejnosti boduje. Súboj médií a politikov je prirodzený a do veľkej miery spoločnosti aj osožný. V našom prípade by si však do svedomia mali vstúpiť jedni i druhí. Smeru by nepochybne pomohlo, keby médiá mohli pri kritickom hodnotení vládnej politiky osloviť naozaj nezávislých analytikov rôznych názorov, aby verejnosť získala objektívny obraz. A novinári by zase mali menej podliehať propagande a občas sa bližšie pozrieť na to, kto a ako financuje bohorovných kritikov všetkého, čo vybočuje z rámca voľného trhu vo všetkých oblastiach spoločnosti. Autor je stály spolupracovník Slova

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984