Pokrivené hodnotenie podnikateľov

Tvrdenie, že novela Zákonníka práce znehodnotí podnikateľské prostredie je zo strany odporcov novely demagógia. Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) každý štvrťrok zverejňuje tzv. Index podnikateľského prostredia (IPP).
Počet zobrazení: 1016

Tvrdenie, že novela Zákonníka práce znehodnotí podnikateľské prostredie je zo strany odporcov novely demagógia. Podnikateľská aliancia Slovenska (PAS) každý štvrťrok zverejňuje tzv. Index podnikateľského prostredia (IPP). Je to vymyslená kategória, ktorá má hodnotiť, ako sa na Slovensku podniká. Hodnotiteľmi sú vrcholní manažéri firiem. Nie je to teda nejaké nezávislé, objektívne hodnotenie, ale pohľad ľudí s veľmi konkrétnymi záujmami a osobnými preferenciami. Inými slovami prieskum názorov istej skupiny obyvateľov SR. Preto je zaujímavé porovnať občas vývoj IPP s objektívnymi štatistickými údajmi. Prezident Podnikateľskej aliancie Slovenska Martin Krekáč napríklad minulý týždeň v denníku Pravda varovne napísal, že IPP sa prvýkrát znížil (o 0,45 %, čo neuviedol – je to primalé číslo, aby širšiu verejnosť znepokojilo) a „za šesťročnú históriu ide o prvý pohyb smerom dolu.“ V ten istý deň Úrad boja proti korupcii oznámil, že „za posledné tri roky zvýšil počet objasnených trestných činov korupcie.“ A jeho predstavitelia oznámili, že – čuduj sa svete – „medzi páchateľmi je najviac podnikateľov”. To neznamená, že ide o tých istých, ktorí vypĺňajú dotazníky IPP, poukazuje to však na skutočnosť, že pri podnikaní sa často vyskytuje korupcia – predovšetkým pri získavaní zákaziek a výhod zo strany verejných inštitúcií. Bohužiaľ, nikto presne nezistí, koľko stoviek miliónov korún ročne obetujú na korumpovanie úradníkov a niektorých zákazníkov. Ukazuje sa však, že podľa PAS sa podnikateľské prostredie zlepšuje (či zhoršuje) bez ohľadu na náklady na korupciu. Už ju nepovažujú za problém, na ktorý treba permanentne poukazovať, ba aktívne proti nemu bojovať. Zvykli si na ňu ako na bežnú súčasť svojho pôsobenia a výdavky na ňu pod pláštikom provízií či marketingových výdavkov zaratúvajú automaticky do svojich nákladov. Ľahšie ako bojovať za zníženie korupcie, do ktorej sú sami zapojení, je korumpovať politikov alebo na nich tlačiť, aby podnikateľom znižovali náklady v iných oblastiach. A obeťou tohto postoja sa stávajú v prvom rade zamestnanci, ktorí sa, aj pre oslabovanie odborov, nedokážu účinne brániť.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984