Pozor na to, čo máte na tričku

Čo tu nazývam výveskou, označuje Berne konkrétne ako nápis na mikine [sweatshirt], napr. „Love not war!“, či Beethovenov portrét alebo nápis „University of Alabama“.
Počet zobrazení: 1049
16-m.jpg

Čo tu nazývam výveskou, označuje Berne konkrétne ako nápis na mikine [sweatshirt], napr. „Love not war!“, či Beethovenov portrét alebo nápis „University of Alabama“. Má však na mysli predovšetkým tričká, ktoré nápisom vyjadrujú príslušnosť k istej skupine, ako „Black Panrhers“ alebo „Hell´s Angels“. V prenesenom zmysle však BERNE pod výveskou chápe, ako sme už naznačili, spôsob, ako k nám niekto prichádza, pričom z jeho postoja, mimiky, gest, ale aj oblečenia „vyvstáva“ jeho životná filozofia, v konečnom dôsledku aj scenár, podľa ktorého žije. Okrem toho môžeme usúdiť, ako a s akým očakávaním sa chce s druhým človekom stretnúť a nakoniec možno aj, k akej psychologickej hre sa ho chystá vyzvať. Najvýstižnejší zmysel tohto výrazu je správa pre toho, kto človeka stretáva, napr. „So mnou to nie je ľahké. Drž si odstup!“ alebo „Som úplne bezradný. Buď pri mne!“ alebo „Nie som sexy?“ alebo „Som úplne hlúpy. Pokojne ma kritizuj!“ alebo „Mne môžeš dôverovať!“ či „Však sa naozaj snažím?“ Nápis na tričku vyplýva z osobnej histórie jeho majiteľa, pričom je podľa Berneho dôležitý vzťah k rodičom. Rovnako ako pri obľúbených emóciách, je často imitáciou jedného z rodičov alebo sa nápisom pokúša vyslať niečo, čo človeku v detstve prinieslo výhody. Vždy je v ňom spoluobsiahnutý aj základný postoj. Aj na chrbte mikiny či trička môže mať človek „nápis“, ktorý je viditeľný, až keď sa s človekom porozprávame či v každom prípade, keď ho istý čas bližšie spoznávame, či ako hovorí Berne, „keď sa k nám zase otočí chrbtom“. Tak môže mať žena na prednej strane mikiny nápis: „Som hrdá, vyberaná dáma!“ a na chrbte: „Moja potreba ľudského tepla a blízkosti sa nikdy nenasýti!“. Alebo muž, ktorý k nám prichádza, má na tričku: „Hľadám ženu!“ a keď prejde popri nás, prečítame si na jeho chrbte: „Žiadna mi nie je dosť dobrá!“ Nápis na hrudi a nápis na chrbte môžu dohromady vyjadrovať manipulatívnu hru. Nápis na hrudi je potom návnadou, nápis na chrbte zodpovedá zvratu alebo „mačke vytiahnutej z vreca“. Niektoré kľúčové vety, ktoré symbolizujú psychologické hry, napr.: „Veď som ti chcel len pomôcť!“, si môžeme predstaviť ako napísané na chrbte mikiny. Človek, ktorý vie správne prečítať individuálny nápis na tričku, sa podľa Berneho dokáže o osobnosti, ktorá sa za ním skrýva, dozvedieť ešte oveľa viac, ako sme už uviedli. Dokáže odhadnúť obľúbenú tému nezáväzných rozhovorov, uprednostňované manipulatívne hry, činnosti, ktorými sa zaoberá na verejnosti a vtedy, keď je utiahnutý vo svojom „kútiku“, čím je výnimočný svet, ktorý obýva, aký je scenárový cieľ, ku ktorému sa blíži, či kto je hrdinom, ktorého nasleduje atď. Niektorí autori stupňujú prirovnanie s nápisom na oblečení ešte ďalej, keď predpokladajú, že človek môže mať istý neviditeľný nápis aj pod tričkom či na jeho rube, takže si ho nikto nemôže prečítať. Toto ukazuje, aké nezmyselné metafory vznikajú, keď sa preháňa náhodné porovnanie. Stáva sa, že človek je pri stretnutí s druhým natoľko uväznený vo svojej role, že jeho partner musí „hrať“ komplementárnu rolu. V prípade trojuholníka drámy ide o tri celkom konkrétne roly. Najprv spomeniem rolu prenasledovateľa, na základe ktorej človeka pri stretnutí kritizujeme, odmietame alebo aj výchovne poučujeme. Neskôr spomeniem rolu záchrancu. Človek s takouto rolou chce druhým pomáhať, hoci ho o to nikto nežiada. Nakoniec sa budem venovať role obete. Človek v takejto role „vyzýva“ druhých, aby ho prenasledovali či „zachraňovali“. Hovorím o manipulatívnych rolách, lebo jednotlivé postoje zvádzajú ostatných, aby zaujali komplementárnu rolu. Ten, koho „prenasledujú“, si ľahko pripadá ako (prenasledovaná) „obeť“ a ten, koho treba „zachrániť“, sa ľahko cíti ako (všetkých práv zbavená) „obeť“. Úryvok z knihy Transakčná analýza – psychoterapia prekračujúca hranice psychoterapeutických smerov, v tlači, vydavateľstvo F, Trenčín. Vybrala a preložila Svetlana Žuchová.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984