S biopalivami radšej opatrne

V Indonézii horia dažďové pralesy, aby uvoľnili miesto na pestovanie paliem. Olej z nich dovážame vo veľkom do Európy, kde ho konzumujeme v potravinách a používame v kozmetike. Plánujeme ho využívať aj ako biopalivo.
Počet zobrazení: 1244

V Indonézii horia dažďové pralesy, aby uvoľnili miesto na pestovanie paliem. Olej z nich dovážame vo veľkom do Európy, kde ho konzumujeme v potravinách a používame v kozmetike. Plánujeme ho využívať aj ako biopalivo. Aby náš dopyt korporácie plne uspokojili, porušujú indonézske zákony, devastujú miestnu prírodu a lokálne komunity. Značky už ani nie sú podstatné: špinavú prácu robí na mieste korporácia Wilmar, olej odoberajú a nám predávajú Unilever, Nestlé a Cargill. Oproti klasickému a už pomerne nudnému scenáru: naša nadspotreba – zlá korporácia – utrpenie v krajinách tretieho sveta, je to tentokrát napínavejšie. Európska únia totiž chce, aby do roku 2020 tvorili v doprave biopalivá až desatinu. Dovoz palmového oleja tomuto projektu môže výrazne pomôcť. Znamená to však jeho intenzívnejšiu produkciu (okrem Indonézie) na plantážach v Brazílii, Argentíne, Paraguaji či Kolumbii. Robotníci tam pracujú v otrockých podmienkach, používajú nebezpečné agrochemikálie, lesov je stále menej atď. Na druhej strane však budeme v Európe jazdiť ekologickejšie. Zároveň napádame potravinovú bezpečnosť štátov chudobného Juhu, pretože z niektorých plodín tam produkujú potraviny aj biopalivo. My sme sa rozhodli, že potrebujeme viac biopaliva, takže sa budú orientovať týmto smerom. Na pestovanie plodín na konzumáciu bude preto stále menej pôdy, čo znamená nárast cien aj týchto komodít. Pre tých najchudobnejších Juhoameričanov perspektíva nesmierne „lákavá“. Východiskom môžu byť biotechnologické spoločnosti, ktoré experimentujú s geneticky modifikovanými plodinami. Okrem „kvalitných“ potravín totiž ponúkajú aj biopalivá. Náš zvýšený záujem o tieto produkty im pravdepodobne pomôže zlepšiť imidž a postupne prerazia aj na trhu potravín. Z obnoviteľných zdrojov energie je biopalivo žiaduce pravdepodobne najmenej. Spotrebováva totiž najviac vzácnej vody a produktívnej pôdy. V sektore dopravy by boli oveľa efektívnejšie záväzné ciele orientovať sa na veternú a solárnu energiu, prípadne pevnú biomasu. Autor je mediálnym koordinátorom organizácie Priatelia Zeme

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984