Súkromné poisťovne – záruka kvality?

Minulý týždeň som plánoval ísť z Bratislavy vlakom a na hlavnú stanicu som prišiel hodinu pred jeho príchodom. Pred budovou stanice som si všimol skupinku štyroch mladých ľudí (zrejme študentov), ktorí oslovovali cestujúcich.
Počet zobrazení: 948

Minulý týždeň som plánoval ísť z Bratislavy vlakom a na hlavnú stanicu som prišiel hodinu pred jeho príchodom. Pred budovou stanice som si všimol skupinku štyroch mladých ľudí (zrejme študentov), ktorí oslovovali cestujúcich. Po chvíli si ku mne na lavičku prisadla slečna (z tej skupinky študentov) a opýtala sa ma, v akej som zdravotnej poisťovni. Zaujímajú sa len o niektorých Nebol som v tej správnej (jednej zo súkromných), a preto ma začala presviedčať, že ak sa do správnej (súkromnej) prehlásim, po piatich rokoch poistenia a preventívnych prehliadkach – stačia vraj aj len stomatologické mi zabezpečia desaťdňový pobyt vo Vysokých Tatrách v luxusnom hoteli. Klienti tejto poisťovne vraj majú nárok na oddych. K tomu, aby som prestúpil, jej stačilo, aby som uviedol svoje meno, priezvisko a telefonický kontakt. Zrejme som ťažko chápavý, lebo neviem, ako môžu niekomu stačiť len tieto informácie, bez toho, aby som sa niekam vlastnoručne podpísal, resp. použil zaručený elektronický podpis. Slečnu som odmietol so slovami, že ja som vo svojej poisťovni spokojný. Takže odišla. Takmer po hodine, čo som čakajúc na vlak pozoroval počínanie tej skupinky som si uvedomil, že oslovovali len ľudí vo veku od 18 do zhruba 30 rokov. Neoslovili nikoho staršieho, nikoho zdravotne postihnutého napriek tomu, že takýchto ľudí na stanici bolo naozaj veľa. Poistný kmeň týchto poisťovní je zaujímavý. S poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti uzatvárajú zmluvy bez limitov. Limity ani nie sú potrebné, ak sa nepodieľate na reprezentatívnej vzorke obyvateľstva. Cielene naberáte tých, za ktorých vám bude platiť štát, cielene vyberáte štatisticky najzdravšiu časť populácie, cielene sa zaujímate o tých, ktorí majú vysoké oficiálne príjmy, lebo títo ľudia platia najvyššie zdravotné odvody atď. Ak sa poisťovňa správa podľa týchto pravidiel, nečudo, že dokáže vyprodukovať svojim majiteľom dokonca aj zisk. Diskriminácia celých skupín Pri kladnom hodnotení súkromných poisťovní, napríklad z „nezávislého“ pera bývalých spolupracovníkov MUDr. R. Zajaca, však chýba viacero príkladov ako napr. tento, ktorý bol aj medializovaný: Dvaja ťažko chorí mladíci vo veku 18 rokov boli odkázaní pri dýchaní na pomoc prístrojov. Ten, ktorý bol poistený vo verejnoprávnej poisťovni, prístroj dostal a mohol ísť domov, čo jeho rekonvalescencii určite pomohlo, ale druhý ostal tvrdnúť v nemocnici. Hlavne, že jeho súkromná poisťovňa má byť jedna z najlepšie fungujúcich. Súkromné poisťovne by mali na trhu pôsobiť za rovnakých podmienok ako verejnoprávne. Poistné kmene všetkých poisťovní by mali byť vyvážené, a to vzhľadom na vek, sociálne postavenie, príjem, pohlavie a najmä zdravotný stav. V takom prípade sa náklady za zdravotnú starostlivosť o obyvateľov SR spravodlivo rozdelia a spravodlivo sa rozdelí aj zisk. V opačnom prípade si zisk vyberú len súkromné poisťovne a štátu ostane strata, ktorá sa bude používať ako argument na tvrdenia o neschopnosti štátu hospodáriť, čo je mimoriadne hlúpa axióma. A to bude smerovať k ďalšej, až totálnej deštrukcii poistného systému v jeho súčasnej podobe. To, ako sa usilujú vyberať ľudí do poistného kmeňa súkromné poisťovne je vzhľadom na to, k akému sektoru patria, logické. Keďže sa o to budú pokúšať stále, ich logické miesto bude len v pripoistení na „luxus“. Štát nemôže kapitulovať pred snahou o zlepšenie zdravotného stavu obyvateľstva (aj keď výber spotrebných daní najmä z tabaku tomu nenasvedčuje). To, čoho som bol svedkom na hlavnej stanici v Bratislave, bola diskriminácia na základe veku a zdravotného stavu, ktorú náš právny poriadok nedovoľuje. Takýto cielený výber sa dá označiť za eugenický, ba až fašistický. Preto nemám dôvod neveriť, že sa blíži čas genetického determinizmu. Prvé budú určite privátne zdravotné poisťovne, ale chvalabohu nie slovenské, pretože tie nevedia, čo je vedecký pokrok, vedia len čo je marketing, reklama, celebrity a podobne. Autor je publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984