Comics Salón 2007: víkend plný rozporov

Od 14. do 16. septembra sa uskutočnil 4. ročník medzinárodného festivalu comicsu, anime, japonskej kultúry a počítačových hier v spojení s 20. ročníkom festivalu filmov, sci-fi, fantasy, hororu a spoločenských hier IstroCON 2007.
Počet zobrazení: 1050
14_3-m.jpg

Od 14. do 16. septembra sa uskutočnil 4. ročník medzinárodného festivalu comicsu, anime, japonskej kultúry a počítačových hier v spojení s 20. ročníkom festivalu filmov, sci-fi, fantasy, hororu a spoločenských hier IstroCON 2007. Toľko oficiálna definícia podujatia, ktorého som sa mal možnosť sa zúčastniť. Ak sa vám začali v spojitosti s touto ohromnou zmesou vynárať surreálne obrazy, vaša predstavivosť sa uberá správnym smerom, ale to je len povrch tohto, v pravom slova zmysle alternatívneho festivalu. Vestibul a salóniky budovy s fascinujúcim názvom Správa účelových zariadení Ministerstva zahraničných vecí v pseudoopulentnom štýle z konca osemdesiatych rokov na kopci nad Bratislavou známa komerčnými konferenciami a firemnými podujatiami sa na tri dni naplnili na prasknutie fanúšikmi vyššie spomínaných žánrov. Návštevnosť prekonala aj minuloročné rekordy a presiahla číslo šesťtisíc. Budovu obsadila presne tá skupina ľudí, ktorá by sa inak v takomto prostredí nikdy neocitla (reakciou na to bolo zo strany personálu aj podávanie nápojov v reštaurácii zásadne v neekologických plastových pohárikoch). Dalo sa to rozoznať už podľa oblečenia – a to nemyslím súťažiacich maskovaných účastníkov tzv. Cosplay. Ak sme teda povrchní, buďme takí dôsledne a rozoznávajme na tomto základe aj návštevníkov comicsovej a istroconovej polovice. Už týmto čisto pragmatickým spojením sa začínajú rozpory, v ktorých znamení sa tento pestrý víkend niesol. Počas troch dní sa v dvoch sálach a dvanástich salónikoch paralelne odohrával program členený do sekcií: filmy, sci-fi, fantasy, horor, spoločenské kartové a stolové hry, Larpy. Takmer ustavične prebiehal i sprievodný program, ktorý napriek slovku „pútavý“ v tlačovej správe spočíval najmä v predaji kníh a podávaní čaju v improvizovanej čajovni. Pozoruhodná bola možnosť kreslenia po veľkoformátových hárkoch umiestnených na stene, otvorená pre každého, kto mal dostatok odvahy. Spomenutiahodným počinom bola aj súťaž o najlepšiu sci-fi poviedku, ktorá bola pokusom o vzkriesenie IstroCONových tradícií: žiaľ, dve desiatky prihlásených príspevkov však – a to aj podľa názoru odbornej poroty – nedosahovali dostatočné literárne kvality. Kreativitu povzbudzovali aj viaceré workshopy. Presný opak sa však dial v najväčšej sále, kde sa väčšinu času premietali bezduché hollywoodske kasové trháky tlačiace -násťročných divákov do kresiel. Na tú istú „spotrebiteľskú skupinu“ bol zameraný i húfne navštevovaný a bohato sponzorovaný priestor s počítačmi, na ktorých nepretržite bežali násilie glorifikujúce a otupujúce akčné hry. Len o pár metrov ďalej však bola nainštalovaná výstava stredoeurópskych autorov comicsu združených okolo zborníka Adamantium. Náklad prvého čísla bol minulý rok beznádejne rozobraný a druhé číslo malo byť pokrstené práve na tejto akcii. Žiaľ, nestalo sa tak, ale ako povedal Martin Plško, jeho koordinátor a jeden z autorov tohto žánru neprávom označovaného za poklesnutý, vyjde do konca roka. Podobne ako comics – medzi ktorého témy v podaní domáceho Andreja Wsola patrí okrem iného aj vojnový Slovensky štát – i sci-fi je u nás žáner predstaviteľmi tzv. vysokej kultúry mnohokrát zaznávaný a populárnou kultúrou a masmédiami zase ignorovaný či marginalizovaný ako menšinový, a teda komerčne ireleventný prejav. Tak ako aj fenomén obrovský ako Star Trek (známy starším ročníkom z rakúskej televízie pod názov Raumschiff Enterprise), ktorý je na Slovensku pre mňa z neznámych dôvodov neobľúbený. Snáď to nebude tým, že na rozdiel od iných televíznych a filmových „ság” ponúka okrem exotického prostredia a vzrušujúcich zápletiek i hlbšie myšlienky a na pozadí Federácie planét sa zaoberá napríklad multikulturalizmom. Krst, ktorý sa na rozdiel od pripravovaného comicsového zborníka uskutočnil – a to dokonca za prítomnosti slávneho autora fantasy, spisovateľa Richarda A. Knaaka – priniesol prvú slovenskú zbierku Mangy pod názvom Comics & Manga Book 1. Druhá hviezda, poľský autor Andrzej Sapkowski sa pre zdravotné problémy krstu slovenského prekladu svojej knihy nezúčastnil. R. A. Knaak však bol prítomný počas celej akcie, nenútené sa pohyboval medzi fanúšikmi a diskutoval pri všemožných príležitostiach. Dielko, ktoré uviedol do sveta, vzniklo na základe súťaží a výstav usporadúvaných na minulých ročníkoch festivalu a inštalovaných na podujatiach ako Bibliotéka, Comics v Goetheho Inštitúte, výstava v bratislavskej Staromestskej knižnici a A4-Nultý priestor. Zbierka malá formátom, príťažlivá profesionálne zvládnutým prebalom v sebe napriek miestami nižšej estetickej a umeleckej úrovni skrýva veľa invencie a nadšenia autorov-samoukov združujúcich sa v rámci internetovej komunity a neskôr neziskovky AnimeCrew. Tá je aj hlavnou hybnou silou celého tohto virvaru. Virvaru plného surreálnych scén a rozporov, ktorý však má na rozdiel od iných alternatívnych a subkultúrnych počinov značný potenciál – ak dokáže prejsť dôslednou sebareflexiou. Autor je publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984