Cestári – hazardéri

Napadol sneh a policajti museli okamžite zasahovať pri haváriách. Niekto nezvládol riadenie. „Neprispôsobil jazdu stavu a povahe vozovky“, píše sa v protokoloch. Naše zákony o cestnej premávke totiž v takýchto prípadoch poznajú jediného vinníka.
Počet zobrazení: 1685

Napadol sneh a policajti museli okamžite zasahovať pri haváriách. Niekto nezvládol riadenie. „Neprispôsobil jazdu stavu a povahe vozovky“, píše sa v protokoloch. Naše zákony o cestnej premávke totiž v takýchto prípadoch poznajú jediného vinníka. Za každú cenu ním musí byť tzv. účastník, teda vodič alebo chodec. Podľa nášho zákona nemôže byť správca cesty vinníkom dopravnej nehody. Výsledkom takejto legislatívy je alibizmus, s akým cestári najmä v zimnom období už desaťročia pristupujú k správe ciest. Cesty totiž neraz vyzerajú tak, že jediný spôsob, ako sa prispôsobiť ich „stavu a povahe“, je nenaštartovať auto. Celé hodiny po tom, ako začne snežiť alebo padať mrznúci dážď, sú cesty neupravené: zasnežené, zamrznuté, zľadovatené. Napriek tomu, že šoféri platia nemalé dane za pohonné hmoty, ba ak ide o služobné autá, tak aj za používanie ciest, dostávajú za ne iba výhovorky. Maximálne aktuálne dopravné spravodajstvo v rádiách. A v ňom prehľad úsekov, ktoré cestári neupratali. Nepamätám si, že by nejakí politici za neupravené cesty razantne zasiahli proti vedeniu Slovenskej správy ciest alebo Národnej diaľničnej spoločnosti. Pritom závažnosť havárií v zimnom období z roka na rok stúpa. A my stále počúvame len to, že na vine sú šoféri. Prečo? Lebo si dovolia jazdiť tak, akoby boli cesty udržiavané? A vari by to tak nemalo byť? Ako je možné, že napriek predpovedi počasia cestári nedokážu udržať cesty bezpečné a zjazdné? Ako sa môže stať, že celé hodiny po začatí sneženia ich na cestách nie je vidieť? Je to výsledok nezodpovednosti vedenia správcov ciest. A to doslova, veď ich reálne nikto nikdy k zodpovednosti nevolá. Ľudia si zanadávajú, novinári pokritizujú a to je všetko. Z toho správcov ciest (celoslovenského i regionálnych) veru hlava nebolí, veď sa to na ich plate alebo zotrvaní vo funkcii vonkoncom neodrazí. Zmena by však bola načase. Možno by stačilo, aby podľa pravidiel cestnej premávky museli policajti pri haváriách posudzovať aj to, v akom stave bola vozovka a správca ciest by podľa zákona mohol byť vinníkom, alebo aspoň spoluvinníkom dopravnej nehody. A v takom prípade by sa mala uplatňovať osobná zodpovednosť konkrétnych pracovníkov. Výhovorky a lajdáctvo nám už nielen lezú hore krkom, ale cestári takto majú na svedomí čoraz vyššie materiálne škody a čoraz viac ľudských životov. Autor je stály spolupracovník Slova

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984