Peter Roller: Úschovňa

Pozvanie do Šarišskej galérie v Prešove do 23. septembra 2021
Počet zobrazení: 2059

pozvanka_peter_roller-o.jpgPetra mám rád.  Je to môj obľúbený výtvarník. Nielen preto, že je rovnako ako ja rodený echt Prešporák zo Starého mesta a nie Bratislavčan, čo sa k nám prisťahoval pred dvoma dňami. Ani preto, že sa naši rodičia poznali, keďže pracovali v kultúrnej oblasti. A tobôž nie preto, že si vzal za ženu moju kolegyňu Majdu zo štúdií, s ktorej rodičmi sa takisto moji poznali. Ale azda preto, že je mojím kmeňovým autorom pri výstavách koláže a asambláže. Jeho devínsky ateliér nesklame: vždy tam vykutrem čosi zaskakujúco nápadité, svojské, zábavné, predumané, neraz obostreté slovnými hračkami.

Peter je večné dieťa, zhmotňujúce svoje chlapčenské sny. Keď sme boli malí, cestovať voľne sa nedalo, takže mapy a známky roznecovali naše divoké a romantické predstavy. Výmena známok bola nádherným dobrodružstvom a získať do zbierky – často aj nevýhodne, ale čo už – chýbajúcu exotickú krajinu, hoci Ruandu-Burundi, ojojój! Rovnako Zikmund a Hanzelka, zožltnuté vydania mayoviek, ktoré bolo načim pod lavicou zhltnúť do druhého dňa, aby mohli kolovať ďalej, čítanie o starobylých kultúrach a obetách bohom burcovalo našu fantáziu. Prusov Faraón, Babylon Figuli, Petiškove Staré grécke báje, tajomstvá a kliatby pyramíd, inkské či aztécke zlato, náhodné archeologické objavy vynorené z temnôt za svitu pochodní...  Išlo o vzrušujúce podnety a nezmazateľné zážitky, ktoré v sebe nosíme a z ktorých zavše čerpáme. Peter Roller tieto pocity nielen uchováva a uschováva, ale svojsky rozvíja a sprostredkúva. Dôkazom je súčasná retrospektívna výstava.

Príznačným v jeho dielach je vlastné písmo, ktoré si vymyslel v roku 1968, nazval ho podľa seba PETROGRAM a pokrýva ním plochy, obrazy, objekty aj nájdené kamienčoky. Tie anonymne zanecháva na opustených miestach v Bratislave a zásluhou chápavých priateľov aj takmer na všetkých kontinentoch, aby sa z nich ľudia tešili sťa historickému objavu. V maľbách, kolážach, asamblážach, ready-madoch, objektoch a sochách sa zameriava na pár základných okruhov: písmo, znak, štruktúru, priestor a iluzívnosť. Zapája zrakový klam. Dvojrozmerné často pôsobí plasticky a naopak. Do prác zašifrúva odkazy na dejiny umenia. Ozýva sa tu ázijský dekorativizmus, ovplyvnený pobytom v Japonsku. Podstatou jeho tvorby je hravosť, ktorá náznakovitosťou útočí na divákovu obrazotvornosť, nabáda ho hľadať a odkrývať tajomstvá architektúry starobylých, často vymyslených kultúr. Schody vedú do neznáma, v škárach, skulinách, puklinách, prasklinách a štrbinách stavieb tušiť priam magický mysticizmus. Peter vymýšľa poštové známky krajín, ktoré už zanikli – starý Egypt, antické Grécko, Kartágo, alebo bývalých kolónií, staníc metra svetových metropol, vesmírnych galaxií, kam sa ešte len dostaneme, či hviezd výtvarníckeho neba. Okrem názvu označuje každú známku pečiatkou danej krajiny, dátumom a evidenčným číslom. Plytký reliéf známok, zasadených do kvázi stránok filatelistického albumu, navodzuje pocit obloka do krajiny s opticko-dynamickým napätím medzi čistou plochou a farbami, navyše pečiatka s literami oproti bielemu pozadiu pôsobí reliéfne. Pri sochách používa často protikladné, zdanlivo nezlučiteľné materiály, hoci kameň a špagát, alebo kameň a bambus, samorasty.

krasny_zimny_den_v_devine.jpgorient_2009_1.jpg

Orient, 2009

Krásny zimný deň v Devíne


ÚSCHOVŇA Petra Rollera, rovnako ako tá z internetovej pošty, ukazuje, ako sa na malý priestor toľko pomestí. Skrýva sa v nej čaro zdanlivej jednoduchosti a sila striedmych výrazových prostriedkov, pripomínajúce východnú poéziu s nostalgickým podtónom v nekonečnom množstve variantov.

Je to opätovne nápadité, svojské, zábavné a predumané.

Petra mám, jednoducho, rád.

(Autor, PhDr. Miro Procházka je kurátorom výstavy)

obydlie_tmy_1998akryl120x120_cm.jpgpriputanie1986_kamen1.jpg
Obydlie tmy, 1998, akryl, 120x120 cm
Pripútanie,1986, kameň



PETER ROLLER

Narodený 7. VII. 1948 v Bratislave
1963 – 1967 Stredná škola umeleckého priemyslu v Bratislave
1969 – 1975 Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
             (prof. Jozef Kostka, prof. Ján Kulich)
1975 – 1992 slobodné povolanie
1990 zakladateľ Nippon Clubu (Spoločnosti priateľov japonskej kultúry)
1992 – 2018 pedagóg sochárstva na bratislavskej Vysokej škole výtvarných umení
1996 vymenovanie za docenta
2009 vymenovanie za vysokoškolského profesora

– V tvorbe sa venuje monumentálnej a komornej soche, kresbe, grafike, koláži, asambláži, ako aj objektu.
– V rámci dlhodobého projektu PETROGRAMY, čiže svojskými znakmi nazvanými podľa svojho krstného mena, pomaľúva dunajské okružliaky a umiestňuje ch po Slovensku a pomocou kamarátov aj po svete (zatiaľ skoro všade okrem Antarktídy).
– Od roku 1976 samostatné a spoločné výstavy doma a v zahraničí (Veľká Británia, Maďarsko, Nemecko, Poľsko, Dánsko, Rakúsko, Taliansko, Francúzsko, Holandsko, Belgicko, Kanada, Japonsko Izrael, Irak, Mexiko).
– V roku 2018 prizvaný k výstave TIME SPACE, sprievodnému podujatiu Bienále architektúry v Benátkach.
– Účastník vyše 40 medzinárodných sochárskych sympózií po svete (Slovinsko, Kanada, USA, Rakúsko, Nemecko, Nórsko, Japonsko, Spišské Podhradie, Vyšné Ružbachy, Nový Smokovec, Veľký Šariš...)
www.peterroller.sk

vztahy1987kamen.jpgznamky1997-99pastel_na_papieri1.jpg
Známky, 1997-99, pastel na papieri
Vzťahy,1987, kameň

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984