Reklama
Reklama

Vakcína proti strachu ako jediné kľúčové posolstvo

Počet zobrazení: 1162

Náš život je naplnený permanentnými súbojmi, pričom niektoré presahujú naše vnútro či komunity, v ktorých žijeme. V súčasnosti sa nám zhoršujú podmienky, rozširujú bojiská, pribúdajú obete a my sa sami seba pýtame, kedy sa to všetko skončí. Ale, milí čitatelia, kolobeh ľudskej existencie sa nekončí. A do toho zaútočila neznáma korona... A útočí a útočí. Aj súčasný spor medzi zdravím a ekonomikou vnímam ako klasický konflikt dvoch antagonistických teórií s  výrazným dopadom na prax a  život.

Môj priateľ lekár mi v tejto súvislosti napísal. „Budem sa opakovať, ale môj názor sa stále nemení. Medicínsky nejde o nič závažnejšie ako vírus chrípky s tým rozdielom, že nemáme účinnú vakcínu (ktorá však ani u chrípky nemá 100 % ochranu, ak epidemiológovia netrafia správne kmene) a postihuje hlavne staršiu časť populácie.“ Pravdupovediac, mne tento prístup celkovo nesedí, pretože dosť bagatelizuje nebezpečenstvo tohto vírusu, aj keď – na Slovensku zomrie v priemere 145 ľudí denne (priemer z rokov 2018 – 2019) sa zatiaľ pandémia COVID-19 zrejme príliš nepodieľa na zvýšení úmrtnosti. Musíme byť však obozretní, lebo na COVID-19 nie sú zatiaľ žiadne lieky. Situáciu zľahčoval aj britský premiér Johnson, kým pochopil. Aj pre amerického prezidenta Trumpa to bola pred mesiacom obyčajná chrípka. Súhlasím s tým, že ide o jeden z ďalších vírusov. Úplne vykynožiť ho je čistá ilúzia, kameň úrazu je však v tom, že nemáme vakcínu, ktorá by ho výrazne regulovala.

Ekonomiku oživovať treba, ale zodpovedne zohľadňujúc, čo sa deje. Slovné spojenie „v podstate neškodná“ v spojení s „coronou“ je dosť ľahkomyseľné. Neviem, či by ho niekto použil, keby vírus deštruktívne zasiahol jeho samého alebo jeho blízkych. Ekonómovia v tejto situácii musia odhadnúť ďalšie smerovanie ekonomiky, ale to by mala byť priorita č. 2, oni totiž ťažko odhadnú, koľko bude v budúcnosti problémov aj u mladej generácie s trvalým následkom COVIDu-19.  V každom prípade teda treba počúvať hlas triezvosti a rozumu, ktorý si uvedomuje, že sa musí hľadať rovnováha medzi ochranou zdravia a ochranou hospodárstva. Čo by však pomohlo, by bolo rozriediť tú atmosféru strachu. Lebo keď človek vidí, že všetko je zatvorené, tak potom ľudia, samozrejme, majú oveľa väčší strach a ten má silný psychologický dopad na spoločnosť.

Možno by tiež pomohla vakcína proti strachu. Vynútená podstatná (pre mnohých až drastická zmena) životného štýlu vo väčšej alebo menšej miere „tlačí“ na psychiku každého. Obávam sa, že treba počítať s tým, že návrat do zabehnutých koľají aspoň z krátkodobého času (a to je veľmi optimistický scenár) nebude možný. Aj keby bola vakcína trebárs o dva či tri mesiace, dopady na ekonomiku a (svetový) finančný systém, a teda aj spôsob života, budú značné. Dopady na ekonomiku budú (môžu) generovať silné sociálne problémy (nezamestnanosť) a tieto budú (môžu) tlačiť výrazne na kolektívnu a individuálnu psychiku, rast pocitov neistoty. Nedajú sa vylúčiť sociálne nepokoje a extrémne riešenia. Zrejme smerujeme „do zlého počasia“. Či to bude krátka a silná búrka, alebo reťaz búrok či lejakov, prerušovaných občasným „vyjdením slnka“, ťažko povedať. Kiežby sa toto moje terajšie videnie nepotvrdilo! Tešil by som sa.

Pozitívom je, že boj je alebo mal by byť medzi odborníkmi, a nie politikmi, ale ešte nad odborníkmi a politikmi ako majiteľmi moci, je niečo ako filozofia. A  tu sme pri koreni veci: nová filozofia, nová hodnotová orientácia, nové spôsoby žitia a to sa hľadá, a nenachádza v  celom svete. Teraz potrebujeme hlavne líderstvo, rozvahu a racionalitu a, samozrejme, aj kopec šťastia, aby sme to prekonali s čo najmenšími stratami na životoch a ekonomike. Krízové riadenie štátu je vecou politikov, ktorí získali v demokratickom štáte legitimitu slobodnými voľbami. Experti im môžu pomôcť ako znalci, ale finálne rozhodnutie musí urobiť politik sám. Len pre porovnanie, ani sudca nie je viazaný znaleckým posudkom, ale zhodnotenie dôkazov z neho plynúcich musí zvážiť a decízne závery z nich urobiť on osobne.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama