Špirála mlčania

Počet zobrazení: 3729

spiegel_logo.jpg

Včerajší SPIEGEL píše:
Krátko pred parlamentnými voľbami pochybuje CSU o tom, že v nedeľu  získa toľko, ako predpovedajú nedávne chudobné čísla z prieskumov. Pred volebnou kampaňou CSU v poslednom vstupe líder Horst Seehofer z Mníchova povedal: „Som oveľa sebavedomejší než ten, kto bol vyzdvihnutý v prieskumoch verejnej mienky, takže si myslím, že dopadneme o niečo lepšie, ako sme predpokladali v posledných dňoch.“ ––– Aj predseda vlády a hlavný kandidát CSU Markus Söder opakovane kritizoval platnosť prognóz: „Som prekvapený, že volebná kampaň je viac ovplyvnená prieskumami než obsahom,“ povedal Söder.  ––– Wolfgang Schäuble (CDU) očakáva výsledky štátnych volieb v Bavorsku, z čoho, podľa neho vyplynú len „stranícke diskusie a šoky“. Uviedol to prezident Bundestagu v Rozhovore týždňa pre SWR. ––– Podľa prieskumov bývalí voliči CSU očakávajú ťažké straty. Schäuble však po dni volieb neočakáva žiadne následky. Strany a tiež federálna vláda by sa zamerali na čas do volieb v Hesensku o dva týždne neskôr. „Potom budeme pravdepodobne diskutovať.“

O čom, pýtam sa ako komentátor.

Schäuble kritizoval aj Angelu Merkelovú. Prezident Bundestagu vidí, že kancelárka a líderka CDU je oslabená: „Už  to nie je také nesporné, ako to bolo počas troch legislatívnych období či viac ako po dvoch a pol legislatívnych obdobiach.“ Napriek tomu má Merkelová stále vysoký stupeň dôvery, čo by jej závideli aj ostatní európski lídri, píše SPIEGEL.

merkelova_schauble_archivfoto60549.jpg
Merkelová a Schäuble. – Archívne foto.

Nuž, dodávam ako komentátor:  Špirála mlčania je koncept, ktorý hovorí, že názory človeka sú ovplyvnené tým, čo daný človek predpokladá, že si myslia iní ľudia. Do sociológie a mediálnych štúdií vniesla tento pojem nemecká sociologička Elisabeth Noelle-Neumannová. Špirálu mlčania ako termín po prvý raz použili v článku „Kumulation, Konsonanz und Öffentlichkeitseffekt“, ktorý už (!!!) roku 1973 vyšiel v časopise Publizistik. Podľa tohto konceptu nenapíšu sociológom respondenti do dotazníka skutočnú svoju voľbu, ale to, čo sa „“ a čo „sa patrí“, a to  výlučne podľa ich mienky (a hlavne TV spravodajstva, ktoré dominantne sledujú). Inými slovami: Platiť si predvolebné výskumy je vyhadzovanie peňazí. Program strany rozhoduje. A imidž lídra.

Ale je tu jedna zrada: Ak sa občan bojí napísať svoj skutočný názor do ANONYMNÉHO sociologického dotazníka, neurobí tak v budúci rok aj pri vyplňovaní, rovnako anonymného, volebného lístka?…

Nuž, uvidíme, ako je to s prieskumami, a to priamo v priamom prenose. Tentoraz v nemeckých krajinských voľbách.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984