Náhrdelník Jaroslava Čejku

Počet zobrazení: 3827

Český básnik a prozaik Jaroslav Čejka sa výrazne etabloval aj na prekvapujúco bohato obsadenej detektívnej autorskej scéne za riekou Moravou. Pod pseudonymom Michal Fieber vydal viaceré vydarené detektívky – napr. Vraždy v lepší společnosti, Smrt na garden party, Škola detektivů, Smrt v zákulisí aneb Lák na rakve. Vytvoril postavu kriminálneho komisára, neskôr exkomisára Houdka, ktorý úspešne rieši svoje prípady.

zverolekarka-na-stope.jpgV nateraz poslednej knihe Zvěrolélařka na stopě (MOBA, Brno 2015) si pribral autor i jeho detektív, exkomisár kriminálnej polície Houdek na pomoc expertku zo sveta zvierat, zverolekárku Karolinu Světlú (v skutočnosti ide o spoluautorku knihy MVDr. Karolinu Svobodovú). Spolu sa zapodievajú sériou rôznych prípadov s kriminálnym vyústením, ktoré majú vždy niečo spoločné so svetom zvierat. Kompozične využíva „náhrdelníkovú metódu“ – na ústrednú rozprávačskú niť, v ktorej figurujú spomenutý exkomisár a zverolekárka, navlieka postupne jednotlivé kriminálne miniprípady, ich riešenie je niekedy až prekvapujúco rýchle, s využitím skúseností či technickej pomoci svojich exkolegov. Perimeter činnosti tohto svojrázneho detektíva, odkázaného na dôchodku na svoju virtuálnu detektívnu agentúru VOKO (Vyšetřování a odhalováni kriminálních osob) je dosť široký – nielen severočeské Podještědí (obľúbené miesto autora na chalupárčenie), ale i Praha a dokonca sa vyšetrovanie týka i zahraničia. Chrbtovou kosťou knihy je však pátranie po záhadne zmiznutej „čiernej vdove“, ktorá otrávila svojho psa čokoládou. Práve MVDr. Světlá upozornila Houdka na nezvyklosť tohto sprvu len veterinárne pôsobiaceho prípadu. Dlho táto postava uniká ich pátracej pozornosti, zdá sa, že neexistujú jednoznačné dôkazy oprávňujúce podozrievať túto osobu zo zločinu, z usmrtenia či podielu na zmiznutí svojich partnerov. Sériu kratších príbehov odštartuje záhada smrti staršej panej, ktorú nájdu s vystreleným okom v miestnosti, zatvorenej zvnútra, no s otvoreným oblokom do ulice, odkiaľ prišla smrteľná strela, po ktorej však nezostalo ani stopy. Popri už spomenutej hlavnej línii, ktorú tvorí dlhodobejšie vyšetrovanie prípadu „čiernej vdovy“, nasledujú ďalšie, v ktorých má pri vyšetrovaní hlavné slovo väčšinou exkomisár Houdek, do značnej miery „alter ego“ samotného J. Čejku, ktorý ma také isté záľuby ako jeho komisár, a v podstate si tiež tak organizuje svoj dôchodcovský spisovateľský život, pokiaľ mu to zdravotný stav dovolí (napr. Podještědský triller, Konec ålandského řezníka, Smrt chamtivého památkáře, Balada o černém myslivci, atď.), hoci využíva technickú pomoc či spoluprácu so svojimi bývalými kolegami z kriminálnej polície. Nápadité štylistické spestrenie pútavej knižky, akou má byť každá detektívka, je línia MVDr. Světlej (Dr. Watsona v sukni), jej zápisky, písané v prvej osobe, v ktorých je využitých veľa vtipných postrehov nielen zo sveta zvierat, kde sa cíti ako profesionálka doma, ale aj zo súčasnej českej spoločnosti. Vyjadruje sa aj k detektívovi vo výslužbe Houdkovi, čím dokresľuje jeho ľudský profil. V zaujatí pátraním po vrahyni aj na vlastnú päsť sa dostane do nečakaného nebezpečenstva, je ohrozený jej život a napätie tejto línie vrcholí.

Nebolo by poctivé vyjaviť všetky výsledky pátracích postupov tejto dvojice voči čitateľom detektívnych príbehov, možno len konštatovať, že Jaroslav Čejka (označil sa ako exkomisár Houdek za autora detektívnych poviedok a detektívok v jednej osobe, čo je tiež zaujímavý prvok nadhľadu) niečím ako kompozičnou „trojkombináciou“ – ústredným príbehom (pátranie po spomenutej „čiernej vdove“ a jej spoločníkovi), kratšími príbehmi s pointou, ktoré Houdek vyriešil, a zápiskami Karoliny Světlej, vytvoril originálnu a pútavú oddychovú knižku, napísanú vtipne, s využitím rôznych aktuálnych „hlášok“ (niekedy i rýmovaných, keď Čejka v sebe nezaprie básnika) a alúzií na české umelecké, politické či kultúrne prostredie, na osobnosti a „osobnosti“ z týchto vrstiev, stupňovaním napätia a s viacerými pointami, v ktorých dominuje tá posledná – vlastne predposledná, pretože kniha je ukončená epilógom Smrt v muzeu - keď na dopadnutí prefíkaných vrahov majú svoj podiel obidvaja hlavní protagonisti tejto novej knižky skúseného autora nielen v detektívnom žánre.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984