Nadýchnuť sa a letieť
Prozaik Radovan Potočár (1993) zaujal ako devätnásťročný už na literárnej súťaži Jašíkove Kysuce 2012 porotu (M. Grupač, P. Mišák, J. Špaček) a bol ocenený Čestným uznaním za svoje svieže, štylisticky čisté prózy. V jeho literárnom formovaní zrejme zohrala svoju úlohu aj účasť v literárnom projekte pre začínajúcich autorov Medziriadky. Debutu sa dočkal zásluhou nehasnúcej vitality Kaliho Bagalu, ktorý vydal jeho knižku Nádych (Koloman Kertész Bagala, Levice 2018).V dvanástich prózach sústreďuje pozornosť na postavu Tomáša, v úvodnej poviedke Obedy u mamy uplatňuje najprv detský či chlapčenský aspekt s humorným podtónom („Torta vyzerá ako vždy. Zapichujeme do nej desať sviečok.“ s.7), v závere už spomína oslavu dvadsiatky. Tento výrazný pohyb v čase pôsobí na tomto mieste mierne diskurzívne, v ďalších prózach zaznamenáme aj pohyb v priestore, čo nie je nič neobvyklé, no tieto momenty by si žiadali hlbšie ukotvenie v súradniciach skromného deja. V náznakoch, alúziách a skratkách spomenie celú rodinnú galériu (má zrejme dobre načítaného D. Dušeka alebo i Ľ. Dobrovodu) a usmerňuje autorský pohľad na Tomáša – ktorý sa už potom stáva hlavným objektom i subjektom autorovej pozornosti. Ten sa ocitá v rôznych životných situáciách akoby na skúšku, s ešte nie celkom vyjasnenými prioritami – pokračovať po strednej škole v štúdiu alebo sa zamestnať, či nadviazať vážnejší vzťah, prípadne cestovať, spoznávať svet?
Čitateľ má možnosť začítať sa do jeho ďalších náhľadov o rodinnej situácii, aj dosť trpkých, s kritickým ostňom (napr. poviedka Bejby), hneď v nasledujúcej próze Uhol pohľadu sa prekvapujúco ocitáme aj v Indii, hoci ide vlastne len o spomienku na konkrétnu situáciu v ďalekej krajine. Tomáš sa v niektorých častiach javí ako človek-svetobežník či kozmopolita, no s ešte – ako sme už uviedli vyššie – nevyhranenými cieľmi – „Tomáš nevie, kam beží. Nevie, koľko by zabehnúť chcel, koľko kilometrov už má a či to stačí.“ (s. 109). V tomto opatrnom ohmatávaní života v adekvátnej miere používa štylisticky účinné náznaky, skratky, zámlky, pokusy o vlastné vzťahové neologizmy v komunikačnej rovine Tomáš – Alena. Jeho partnerka sa javí byť nad ním v prevahe, najmä v pragmaticky pôsobiacich situáciách, keďže „Alena rozhodne sama, pretože Tomáš sa rozhodnúť nedokáže. Váha, vyhodnocuje za a proti, zvažuje alternatívy.“ (s. 111) Tieto fragmenty možno odrážajú autorovu ešte zmysluplnú opatrnosť vo výbere pre neho prozaicky vyhranených a nosných situácií, tém a motívov, čo je u debutujúceho autora s výrazne čistým autorským rukopisom vcelku pochopiteľné.
Je zrejmé, že sa vie správne nadýchnuť, v správnom čase, v správnej atmosfére. Má všetky predpoklady vybrať si správny smer ďalšieho autorského hľadania silnejších príbehov, silnejších tém. Rozhodne od neho možno očakávať ďalšie kultivovane napísané príbehy s rozvinutejším dejovým záberom, hlbším ponorom do psychiky postáv. Podarilo sa mu vytvoriť vlastný svet, v ktorom sa zatiaľ viac hľadá, ako nachádza, viac sa pýta, ako odpovedá. Sú to však základy, na ktorých možno bez obáv stavať.