Federalizácia Ukrajiny ako najlepšie riešenie?

Počet zobrazení: 4937

kyjev_cierni.jpgFoto: Ivan Bandura / cc

Na Ukrajine sa v posledných dňoch uskutočnilo niekoľko veľmi neočakávaných vecí a udalostí. Jedna však môže byť v otázke Ukrajiny pre mnohých skutočne prekvapivá. Je to porovnanie spravodajstva ruských a západných televízií o udalostiach na Ukrajine. Pravidelne som sledoval spravodajstvo rôznych televíznych kanálov a podľa očakávania, ruské televízie boli naklonené skôr prezidentovi Janukovyčovi, zatiaľ čo americké a európske televízie skôr opozícii. Podľa politických preferencií televízií boli do týchto médií pozývaní aj „experti“ so želanými názormi.

Vyskytol sa však zaujímavý jav. Zatiaľ čo v západných televíziách som nepostrehol dostatočný priestor pre zástancov prezidenta V. Janukovyča, tak napr. v televízii Russia Today sa objavilo viacero tvrdých kritikov ukrajinskej vládnej moci. Pozvaní experti tam ani trochu nešetrili prezidenta V. Janukovyča a poskytli divákom aj pohľad „z opačnej strany“  v takom rozsahu, ktorý bol nemysliteľný pre západné médiá. Je to paradox, že hoci táto „nedemokratická“ ruská televízia bola tiež tendenčná, tak poskytla viac priestoru pluralite názorov než „demokratické“ západné televízie.

V „demokratických“ televíziách bolo pritom počuť niekedy až neuveriteľné tvrdenia od cielene pozvaných „expertov“. Niektorí sa neskutočne absurdným spôsobom pokúšali bagatelizovať prítomnosť probanderovských extrémistov na strane opozície. O úzkej prepojenosti povstalcov v Kyjeve na probanderovské extrémistické skupiny nemožno ani trochu pochybovať, veď dokonca aj jeden z troch hlavných lídrov opozície O. Tiagnybok sa v čase boja za „demokraciu“ v Kyjeve zúčastnil Banderovského pochodu: http://ukraine-english-news.com/forum/index.php?topic=14725.0 . Žiaľ, príklady jednostrannej interpretácie udalostí na Ukrajine ukazujú, ako veľmi môže mediálna propaganda škodiť vyváženému obrazu sveta. Pre slovenského pozorovateľa skúsenosť so spravodajstvom médií, ale dokazuje, že ak chce poznať čo i len trochu situáciu na Ukrajine, nesmie sa opierať len o zdroje z jednej strany.

Jednostrannosť je však problém nielen v médiách, väčšinou škodí i v iných súvislostiach. Napr. snaha o jednostranné sankcie voči ukrajinskej vláde zo strany EÚ tiež nepomáha. Brusel mohol a mal do sankcií zahrnúť prinajmenšom extrémistov z Pravého sektora a predstaviteľov z ultranacionalistickej strany Sloboda. Snaha trestať za celú krvavú situáciu v Kyjeve len a len ukrajinskú vládnu nepôsobí veľmi dôveryhodne a najmä na východnej Ukrajine to nedokážu pochopiť. Žiaľ, jednostrannosť politiky EÚ sa ukázala ako kontraproduktívna už hneď na začiatku celej ukrajinskej krízy, keď Brusel odmietol rokovania o budúcnosti Ukrajiny vo formáte EÚ - Ukrajina - Rusko. Celá kríza však ukazuje, že v spore o Ukrajinu je potrebné zohľadniť názory rôznych veľmocí. Dôležité je pritom, aby riešenie konfliktu tolerovali okrem Ruska a EÚ aj predstavitelia USA, lebo práve ich vplyv na tzv. ukrajinský mimovládny sektor môže akékoľvek riešenie konfliktu zhatiť.

Vláda jednej polovice?

Súčasný ozbrojený konflikt na Ukrajine prechádzal rôznymi fázami a teraz sa dokonca črtá šanca na jeho možné ukončenie. Avšak každý, kto bude chcieť po tomto konflikte v Kyjeve vládnuť, musí počítať s tým, že dlhodobé deliace čiary medzi rôznymi časťami Ukrajiny sa ešte väčšmi prehĺbia. Ilúzia, že ukrajinský ľud z rôznych regiónov stojí jednotne proti vládnej moci, sa jasne ukázala ako scestná už pri tzv. oranžovej revolúcii. Napriek tomu, že vtedy bola opozícia jednotnejšia než dnes, nedokázal jej kandidát V. Juščenko v treťom, opakovanom kole volieb získať viac než len 51,99 % hlasov. Ani v súčasnosti sa pritom nedá očakávať, že ak by vzišiel prípadný budúci prezident z opozície, tak by mal oveľa vyššiu podporu než V. Juščenko počas oranžovej revolúcie. Je zrejmé, že hoci V. Janukovyč nemá medzi ukrajinským obyvateľstvom celkovo dobrú povesť, opozičný  triumvirát Jacenjuk - Kličko - Tiagnybok je na proruskom východe Ukrajiny až príliš zle zapísaný. Preto i keby v prípadných prezidentských voľbách zvíťazil kandidát opozície, v južných a východných regiónoch Ukrajiny by vysokú podporu nezískal.

Pri budúcich voľbách sa treba vyhnúť ešte jednému riziku: ak sa Ukrajina po prípadných predčasných voľbách dostane do situácie, že tesná prozápadná väčšina v parlamente bude dominovať nad nespokojnou proruskou časťou, bude trvalo hroziť opakovanie konfliktu. Povolebné usporiadanie s dominanciou prozápadných síl by bolo komplikované už tým, že zbedačená Ukrajina bude musieť čoskoro vyrovnávať svoje rastúce dlhy a jediný, kto to finančné bremeno dokáže ako-tak utiahnuť, je hospodársky rozvinutý východ štátu. Splácanie celoukrajinských dlhov si však bude vyžadovať nadmerné odčerpávanie prostriedkov z bohatšej východnej Ukrajiny do Kyjeva a to nutne povedie k nespokojnosti tamojšieho obyvateľstva. Východ štátu dnes nie je pripravený financovať západo-ukrajinskú politiku, ako to bolo za vlády prezidenta Juščenka. Každý z regiónov Ukrajiny bude mať čo robiť, aby zachránil sám seba.

V tejto súvislosti si znovu treba pripomenúť aj to, ako to vyzeralo po nástupe V. Juščenka. Práve vtedy jedna polovica Ukrajiny násilne vnucovala svoje predstavy o národnej identite tej druhej polovici. Na východe si ľudia živo pamätajú situáciu z obdobia vládnutia V. Juščenka a J. Tymošenkovej, keď prozápadná nacionalistická vláda zakazovala učiteľom v školách rozprávať medzi sebou po rusky, a to aj počas prestávok v kabinetoch: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/5083/ . Východ sa desí i toho, že opozícia, ktorá sa už dnes opiera o ultranacionalistov, bude opäť nútiť východnú Ukrajinu uznávať S. Banderu ako „hrdinu Ukrajiny“. Tak to bolo i za prezidenta V. Juščenka.

Nereálne očakávania

Mnohí Ukrajinci zo západnej Ukrajiny očakávajú, že po odstránení prezidenta V. Janukovyča budú mať otvorené dvere do Európy. Najmä mladí ľudia, ktorí podliehajú takejto ilúzii, dúfajú, že keď bude existovať prozápadná vláda, tak sa Ukrajina rýchlo vymaní zo svojej súčasnej biedy a dostane na európsky štandard. Aj tu si však možno spomenúť na obdobie vlády prezidenta V. Juščenka, ktorý zlyhal, hoci bol mimoriadne prozápadný. Aj jemu dal Brusel jasne najavo, že nemá záujem o vstup Ukrajiny do EÚ. Podobne ani minuloročná navrhovaná asociačná zmluva s EÚ neznamenala žiaden prísľub vstupu a ukrajinský „pochod“ na eurofondy tiež znemožňovala. Spomenúť treba i to, že za celé obdobie prozápadnej vlády V. Juščenka sa nepodarilo odstrániť ani vízovú povinnosť pre ukrajinských turistov pri ceste do štátov EÚ. Brusel pre Ukrajincov túto povinnosť nezrušil, hoci dokonca aj turisti z väčšiny krajín Latinskej Ameriky dnes môžu do EÚ cestovať bez víz.

Prozápadné sily počas svojej vlády na Ukrajine nedokázali odstrániť ani štrukturálne nedostatky ukrajinského štátu, ani vládu oligarchie, ani korupciu. Rovnako dnešná opozícia nemá veľké predpoklady zmeniť oligarchicko-korupčný model ukrajinskej ekonomiky. Samotná J. Tymošenková je typickým príkladom ukrajinského oligarchu a jej strana je svojou korupciou priam povestná. A hoci V. Kličko má vo verejnosti pozitívne renomé veľkého športovca, jeho strana je tiež plná pochybných oligarchov: http://www.despiteborders.com/clanky/data/upimages/UDAR_Klicko.pdf . Ukrajina pritom pozitívne ekonomické zmeny potrebuje bezodkladne, lebo hospodársky veľmi zaostáva nielen za štátmi EÚ a Ruskom, ale dokonca aj za Bieloruskom. S Bieloruskom štartovala Ukrajina v roku 1991 z rovnakej línie a ono má dnes skoro dvojnásobne vyššie HDP na 1 obyv. než Ukrajina: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_GDP_(nominal)_per_capita#cite_note-6 .

Ústavné zmeny

Ani obnovenie ústavného stavu z roku 2004 neprinesie výsledky, o ktorých toľko rozjímajú mnohí zástancovia prozápadných síl na Ukrajine. Opäť si treba pripomenúť, ako to vyzeralo za prezidenta V. Juščenka, keď platil ústavný stav z roku 2004. Vtedajšia podoba ústavy nebránila koncentrácii či zneužívaniu moci na Ukrajine, keď sa pre ňu prezident rozhodol. V západných médiách sa o tom síce veľmi nehovorilo, ale v roku 2007 vtedajší prezident V. Juščenko protiústavne a za pomoci ozbrojencov odvolal a vyhnal z Ústavného súdu niekoľkých nepohodlných sudcov, vrátane jeho predsedu, aby si tam zabezpečil prevahu pri hlasovaní. Tým vlastne prezident paralyzoval jednu z troch zložiek moci. Avšak nielen vtedy, i pri iných situáciách sa ukázalo, že verzia ústavy z roku 2004 nevie zabezpečiť efektívnu deľbu moci ani garantovať princíp ústavnosti. Nepredpokladám, že by tá ústava práve dnes viedla k nejakým veľkolepejším výsledkom.

Pokiaľ ide o ústavné zmeny, určite je potrebné o nich hovoriť. Treba nájsť však také riešenie, pri ktorom by sa žiadna časť totálne fragmentovanej Ukrajiny nemusela cítiť ako kolónia inej časti. Keďže západ štátu neverí politikom z východu Ukrajiny a východ zase dlhodobo odmieta akceptovať predstaviteľov zo západnej Ukrajiny, je potrebná silná dekoncentrácia moci v Kyjeve. Je nevyhnutné vytvoriť systém, kde by nedominovala jedna polovica štátu nad tou druhou, ale kde by každá z častí štátu mohla počúvať svojich politikov a rozhodovať sama o sebe. Akiste nebude jednoduché nájsť hranicu medzi proruským východom a proeurópskym západom štátu, lebo existuje mnoho zmiešaných a nejednoznačných regiónov. Avšak keby si každý z existujúcich regiónov mohol vládnuť ako federálny subjekt v rámci federálneho štátu, tieto subjekty by dokázali efektívne spolupracovať s ďalšími subjektmi s podobnými záujmami

Vytvoriť situáciu, kde by každá časť Ukrajiny vedela realizovať vlastné predstavy, možno len deľbou moci. Avšak nie deľbou moci medzi ústrednými orgánmi, ale medzi regiónmi. Ak zostane Ukrajina unitárnym štátom, vždy bude v ústredných inštitúciách dominovať tesná väčšina z jednej polovice krajiny. Raz bude vládnuť západ a potom východ a tá druhá polovica príde skrátka. Federalizácia Ukrajiny pritom vôbec nemusí viesť k úplnému rozpadu štátu, avšak v situácii, keď dlhodobo neexistuje politická sila, prijateľná pre obe polovice štátu, je federalizácia najvhodnejšie riešenie. Federalizácia môže tiež predstavovať reálny projekt, ktorý z dlhodobého hľadiska udrží Ukrajinu mimo občianskej vojny. Prax z obdobia oboch posledných dvoch prezidentov dokazuje, že vzájomné brzdy a protiváhy v praxi fungujú len medzi rôznymi regiónmi štátu, nie medzi jednotlivými ústrednými orgánmi. A tieto reálne protiváhy medzi rozličnými regiónmi treba preto spomenúť i v ústave.

Preto treba znova povedať otvorene: federalizácia Ukrajiny je aktuálne najlepšia cesta.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Komentáre

Obrázok používateľa Ľubo Olach
#1
Ľubo Olach
22. február 2014, 22:46

Vlani v máji sme boli ako pezinský  PI - klub pozvaní zakarpatskými spisovateľmi na trojdňový zajazd do Užhorodu. Samozrejme, že sme tu príležitosť využili v čo najväčšej miere. Už vtedy mi viacerí z nich hovorili, že rozdelenie Ujrajiny je nevyhnutné a je to len otázka času kedy sa tak stane. Zdalo sa mi to nereálne a pritiahnuté za vlasy. Naši krajania pritom hovorili, že keď príde ten čas tak nech na nich pamätáme lebo oni sa budú chcieť od  Ukrajiny odtrhnúť a pričleniť sa k Slovensku. Zdôraznili to pritom niekoľko krát pretože oni k Maďarom ísť nechcú. Takže takého nálady panovali na Ukrajine pred necelým rokom. Ten najhorší možný scenár zda sá začína napĺňať.

 

Obrázok používateľa fedor@biont.eu.sk
#2
Fedor Macášek
22. február 2014, 23:11

O federalizácii sa dá uvažovať len , ak existujú jej potenciálne a legálne subjekty. Zároveň musia CHCIEŤ spoluexistovať vo federálnom rámci. Vidíte nejaké? Alebo ste zle informovaný pesimista?

To, čo vidíme môže byť prekvapením naozaj iba pre toho, kto dôveruje objektívnosti našich médií. Ostatne, prečo by spravodajstvo o Ukrajine malo byť výnimkou pomikmo našich ďaľších susedov (Polsku, Maďarska či Rakúska), o Rusku ani nehovoriac. Čo je však nepríjemnejším prekvapením, to je opätovná "neinformovanosť" európskej diplomacie, ktorá sa na Ukrajine angažuje spôsobom slona v porceláne. Alebo spolujazdkyne v štýle "ešte cúvni, ešte môžeš ... a teraz sa poď pozrieť, čo si urobil".   

Obrázok používateľa B. Fabry
#3
Branislav Fábry
23. február 2014, 21:25

@ Fedor Macášek

Pokiaľ ide o Vašu otázku, je mi úplne jasné, že západná Ukrajina nemá záujem federalizovať Ukrajinu a niektoré subjekty na východe a juhu by zase radšej prijali nezávislosť od Kyjeva. Preto je treba hľadať kompromisy. A kompromisy vždy bolia.

Federácia je určitou možnosťou, ako nájsť prípadný modus vivendi na Ukrajine. Ústupky by pritom museli urobiť všetci, aj tí čo chcú nezávislosť, aj tí, čo chcú unitárny štát. Federácia by mohla existovať i na neutrálnej Ukrajine, nezávislej od RF. Tým by sa zabránilo obavám západných mocností, že Krym a zopár priemyselných oblastí na východe budú úplne v područí Ruska. 

Akákoľvek snaha o nezávislosť na východe a juhu vyvolá určite ostrú reakciu nielen na západe Ukrajiny, ale aj v EÚ a v USA. Vzhľadom na súčasnú situáciu by sa prozápadné sily v Kyjeve rýchlo odvolali na článok 2 ukrajinskej ústavy, garantujúci jednotnosť územia, ako aj na ďalšie dokumenty o nedeliteľnosti hraníc v Európe a USA s EÚ by nacionalistom pomáhali brániť východným regiónom v secesii. Je otázne, nakoľko by východu bolo v dnešnej situácii schopné pomôcť Rusko, ale bez ešte krvavejšieho konfliktu by sa to celé asi neobišlo a výsledok by bol neistý.

Ak by však východ deklaroval len záujem o federáciu, reakcia najmä v EÚ by nemusela byť úplne odmietavá. Ak by stála otázka buď zbrane alebo federácia, tak by snáď i EÚ mohla zatlačiť na prozápadných politikov. Možnosť, aby východné regióny Ukrajiny mali právo vládnuť si z veľkej časti samé, by tamojšie obyvateľstvo tiež aspoň čiastočne uspokojila. Cesta k federácii by bola akiste komplikovaná, ale možno stabilnejšia než situácia, kde chce jedna polovica štátu vládnuť druhej.

Pokiaľ ide o projekt federácie, federácia neznamená automaticky deľbu na dva subjekty, na západ a východ. Problém tohto riešenia by mohla predstavovať hranica, na dohode o nej by to mohlo zlyhať. Ako potenciálne a legálne subjekty by bolo možné chápať aj existujúce administratívne oblasti, ďalej autonómny Krym, mestá Kyjev a Sevastopoľ. Vytvorila by sa tak federácia s 27 subjektami, v rámci ktorej by existovala deľba moci medzi centrom a regiónmi. Regióny by sa pritom mohli združovať i medzi sebou podľa vzájomných preferencií. To je jedna z možností.

Zo súčasného marazmu nevidím žiadnu ideálnu cestu, ale o federácii treba uvažovať práve kvôli nemožnosti úplne uspokojiť všetky zúčastnené strany konfliktu.

 

Obrázok používateľa P.Guman
#4
Pavel Guman
24. február 2014, 20:35

Trochu s tou federalizáciou asi bude problém, keď fašisti sa derú k moci, a začínajú si robiť nároky..

Na Ukrajine majú aj takýto vtip : "Partizáni obsadili paseku, následne prišli nacisti a vyhnali ich, partizáni sa vrátili a na oplátku vyhnali nacistov, znovu sa vrátili nacisti a vyhnali partizánov, a opäť prišli partizáni a vyhnali nacistov....až nakoniec prišiel lesník a všetkých ich z lesa vyhnal".

V týchto dňoch takýto lesník na Ukrajine chýba..... 

 

Obrázok používateľa B. Fabry
#5
Branislav Fábry
25. február 2014, 14:52

@ Pavel Guman

Súhlasím, že v týchto dňoch požadovaný "lesník" na Ukrajine chýba. Súhlasím aj s tým, že vytvoriť federáciu na Ukrajine bude problém a nebude to ľahká cesta. Netvrdím, že Ukrajina touto cestou nevyhnutne pôjde, ale momentálne je to asi najlepšia alternatíva.

Treba sa pozrieť na iné alternatívy. Viem, že  predstavitelia súčasnej moci v Kyjeve chcú federalizácii zabrániť, ale zachovanie dnešného unitárneho štátu prinesie opakovanie problémov z minulosti.

Alternatívou by bolo aj rozdelenie Ukrajiny, avšak tu možno očakávať, že západ to jednoznačne odmietne a bude robiť všetko pre to, aby rozdelenie nenastalo. S istou formou federalizácie by nakoniec ako kompromisom ale mohli súhlasiť i na západe.

Celkovo súhlasím aj s tým, že federalizácia má mnohé riziká, hoci zďaleka nemusí skončiť neúspechom. Ak niekto navrhne lepšie riešenie, určite ho uvítam. 

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984