Reklama
Reklama
Počúvanie je nové čítanie

Ako Slovensko prichádza o verejnosť

Počet zobrazení: 1619

Darmo naťahujeme krk a zúfalo sa rozhliadame, namiesto verejnosti vidíme okolo seba už len publikum. Po výdatných dávkach od marketingových dílerov sme sa ocitli v hľadisku a aktérov na scéne hodnotíme potleskom alebo piskotom. Podľa voličského srdiečka. Za čo nenašich vypískame, za to našich čaká standing ovations. Recenzie – po toľkom kriku o zhubnom vplyve oligarchie! – píšu „múdrosráči a oligarchické médiá“. (Denník S, 18. 4. 2020) Posiveného svedka pomrzelo, že rozplamenený premiér Igor Matovič nebol konkrétnejší. Teda, že Plus 1 deň, Plus 7 dní, Trend a podiel v SME vlastní nenávidená a preklínaná Penta (https://www.omediach.com), televíziu Joj finančná skupina J&T (SITA, 16. 1. 2007), televíziu Markíza Petr Kellner (dennikn.sk, 28. 10. 2019), televíziu TA3 GRAFOBAL GROUP (tamtiež), časopis týždeň vlastnia Štefan Hríb, Roman Kvasnica a Štefan Meszlényi (sk.wikipedia.org.), ale finančne ho štyri roky podporovala aj Penta (spravy.pravda.sk, 17. 10. 2014), za Denníkom N stoja majitelia ESET-u (mediahub.sk, 7. 12. 2016) a Fun rádio patrí predsedovi Národnej rady SR Borisovi Kollárovi. Po úspešných voľbách v roku 2016 „sväto-sväte vyhlasoval, že predá Fun rádio. Chcel sa vyhnúť podozreniam, že ho zneužíva na politické účely. Dnes je všetko inak, a šéf hnutia Sme rodina ide rozširovať svoje mediálne impérium.“ (cas.sk, 3. 4. 2017) Boris Kollár v týchto dňoch „čelí kritike za finančné prostriedky, ktoré jeho rádio získalo na základe zmluvy o reklame so štátnou lotériovou spoločnosťou Tipos“. (strategie.hnonline.sk, 16. 8. 2020) Koaličná partnerka, vicepremiérka a ministerka pre investície Veronika Remišová „zrušila kšeft Kollárovi, stopla zmluvu medzi Tiposom a Fun rádiom“. (extraplus.sk, 16. 8. 2020) V koalícii sa opäť zaiskrilo, ale ako pod kobercom skončili podvodnícke diplomovky, skončí tam zrejme aj kauza Fun rádia.

Na rozdiel od verejnosti publikum totiž verí, že tí naši na scéne nie sú v skutočnosti zlí, oni to len hrajú, veď niekto musí stvárniť aj zápornú postavu! Na rozdiel od verejnosti publikum nezaujíma, že aj politika sa riadi tým, čím megalomanské zábavné súťaže: čo najdlhšie udržať v hre exotov, ktorí priťahujú masy k obrazovkám. Na rozdiel od verejnosti, ktorá by sa opýtala, prečo Európska únia kritizuje Poľsko za spolitizovanie súdnictva, publikum zatlieskalo výzve europoslancov, čiže politikov, že „vrahovia novinára a jeho snúbenice musia byť odsúdení“. (aktuality.sk, 9. 9. 2020) Na rozdiel od verejnosti publikom bez najmenšieho zaváhania prikývlo, že deň vynesenia oslobodzujúceho verdiktu nad Marianom Kočnerom a Alenou Zsuzsovou sa stal čiernym dňom, ak nie koncom nezávislej žurnalistiky na Slovensku. Na rozdiel od verejnosti publikum sa neopýtalo, či nezávislosť žurnalistiky neohrozuje niečo iné. Čo možno aj nechtiac prezradil bývalý šéfredaktor SME a terajší šéfredaktor Denníka N Matúš Kostolný: „Na druhej strane ani dnes, po troch rokoch, neviem prísť na normálny, rozumný argument, pre čo iné by SME kupovali (Penta – pozn. aut.), ako pre vplyv alebo nejaký typ ochrany.“ (gaudeo.sk) Spolumajiteľ a šéfredaktor časopisu .týždeň Štefan Hríb zase pripustil účelovosť recenzií podľa straníckych farieb kostýmov na scéne. V rozhovore s titulkom Prezidentka Zuzana Čaputová: voľby rozhodne túžba po zmene, povzdychol, že „ak po tom všetkom, čo sme sa dozvedeli, dopadnú voľby zle, budem si aj ja sám klásť otázku, načo som tu ako novinár a načo to tu robíme.“ Ešteže pani prezidentka povzbudila propagandistu a agitátora v novinárskom rúchu! „Naša zodpovednosť sa tým neskončí. Ďalej budeme pôsobiť vo svojich profesiách...“ (tyzden.sk, 9. 2. 2020) No najväčšie nebezpečenstvo pre novinársku nezávislosť by v očiach publika určite predstavoval posivený svedok, keby pripomenul, čo ešte donedávna hovorila verejnosť resp. učitelia slovenčiny. Redaktori za mikrofónom by mali rešpektovať napríklad rozdiel medzi školskou lavicou a politickou ľavicou...

Po toľkých reality šou na obrazovkách máme šou v reálnom živote, namiesto verejnosti publikum, namiesto parlamentných volieb anketu o najzábavnejšieho lídra a namiesto súťaže projektov opozično-koaličné prekáračky. Pravdaže, odtiaľ-potiaľ, pod bedlivou neviditeľnou rukou trhu. Krok za čiaru, do privátnej zóny oligarchie, a z médií sa ozve plesk! cap! Z tých nezávislých. Ako inak!

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama