Reklama
Reklama

Umenie zadarmo - Tattoo you

Nie, reč nie je o LP platni legendárnej britskej rockovej skupiny The Rolling Stones, ale o niečom inom: o tom, čo súvisí síce s tetovaním ale aj s výtvarným umením. Totiž, o kontaminácii oboch týchto sfér ľudskej činnosti. Tam niekde spočinul predmet záujmu autoriek projektu slovenskej časti na 48. medzinárodnej výstave výtvarného umenia Bienále Benátky, Petry Hanákovej a Alexandry Kusej, projektu označeného jednoduchou etiketou Slovak Art for Free (Slovenské umenie zadarmo).
Počet zobrazení: 936

Nie, reč nie je o LP platni legendárnej britskej rockovej skupiny The Rolling Stones, ale o niečom inom: o tom, čo súvisí síce s tetovaním ale aj s výtvarným umením. Totiž, o kontaminácii oboch týchto sfér ľudskej činnosti. Tam niekde spočinul predmet záujmu autoriek projektu slovenskej časti na 48. medzinárodnej výstave výtvarného umenia Bienále Benátky, Petry Hanákovej a Alexandry Kusej, projektu označeného jednoduchou etiketou Slovak Art for Free (Slovenské umenie zadarmo).

Presnejšie, azda o to im išlo najviac. Hľadanie styčných bodov medzi komerciou a umením, tvorivosťou, kreativitou a sériovou výrobou, naviac s presahom do sféry prezentácie autenticity, a to tak v samotnom prevedení, realizácii, ako aj v odkaze na tradíciu - jej presah, prienik do súčasnosti a zmysel tohto pôsobenia v dnešnom svete, kedy aj umenie zasiahla predovšetkým vlna šoubiznisu a trhových vzťahov. "Nie je umenie namaľovať obraz, umenie je ho predať," hovorieval kedysi "starý Pablo" (Picasso) a jeho slová akoby našli živnú pôdu na uplatnenie práve dnes, keď aj prognostici - akokoľvek mierni a opatrní vo svojich neutešených predpovediach - nevidia budúcnosť umenia v ružových farbách. Teda toho umenia, ktoré sa vyhýba alebo sa o to snaží kompromitujúcim komerčným vzťahom smerujúcim k "premene" akéhokoľvek invenčného prejavu tvorivosti len na peniaze.

Petra Hanáková a Alexandra Kusá sa snažia upozorniť na to, že to nemusí tak vždy byť, že aj tu sa hádam nájde iskierka nádeje, keď umenie posúvané do obehu "reprodukčnými" vzťahmi a "lacným" prevedením môže byť výrazom osobitosti, odkazuje na pôvodné, jedinečné hodnoty a navyše, čo je hlavné, uvádzané je do tohto "obehu", takpovediac zadarmo! A o to ide! Aby sme všetko nezamieňali len a len za trhovú hodnotu, prepočítanú na pár šuštiacich bankoviek. Umenie zadarmo, a naviac na vlastnom tele - bez obáv o jeho odcudzenie, či krádež, pretože by museli ukradnúť v tom prípade nás samotných. Niekomu sa to, obrazne povedané, už stalo, ale to je jeho problém. Kto sa nechal kúpiť iba za "prachy" a robí to i naďalej bez škrupúľ, musí počítať s následkami. To však nehrozí nikomu z tých, ktorých "poznamená" svojím tetovacím umením majster Roman Rosa a "majstri" výtvarníci, ktorí mu odovzdali za tým účelom svoje predlohy - to znamená Juraj Bartusz, Pavol Binder, Simona Bubánová, Július Koller, Peter Rónai, Veronika Rónaiová, Vladimír Popovič, Laco Teren, Karol Weisslechner, Jana Želibská, Roman Ondák a ďalší.

Petra Hanáková a Alexandra Kusá sa týmto svojím vstupom do budúcej kurátorskej aktivity rozhodli vkročiť "na scénu" dnešného umenia bez kompromisných výhybiek a tomu zodpovedajúcim rizikom. Ale tak už to v umení chodí. Nič nie je bez rizika. A za všetko sa spláca daň. Pre niektorých to síce neplatí, zvlášť pre tých, čo spokojne prežili a prežívajú vo všetkých režimoch takmer na výslní a tvária sa pritom ako keby tu všetci ostatní boli (alebo mali byť) len kvôli nim.

Projekt slovenskej expozície na tohtoročnom La Biennale di Venezia ostane v dejinách určite zapísaný inak. Napokon, stačí sa ísť naň pozrieť. Kam? Do pavilónu Slovenskej a Českej republiky v Benátkach, kde sa slávnostná vernisáž tohto podujatia uskutočnila pod záštitou Ministerstva kultúry SR a SNG 9. júna 1999 a podujatie potrvá do 7. novembra 1999.

Autor je výtvarný kritik

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama