Celebrity

V ostatných dňoch sa na plátnach slovenských kín objavil nový film invenčne tvoriaceho intelektuála Woody Allena. Film sa už tradične "allenovsky" zaoberá otázkou vzťahov, tentokrát v oblasti šoubiznisu.
Počet zobrazení: 1557

V ostatných dňoch sa na plátnach slovenských kín objavil nový film invenčne tvoriaceho intelektuála Woody Allena. Film sa už tradične "allenovsky" zaoberá otázkou vzťahov, tentokrát v oblasti šoubiznisu.

Na pozadí rozpadávajúceho sa manželského páru sa odvíja príbeh muža a ženy, ktorí sú rozčarovaní jeden z druhého a zdá sa, že im pomôže len rozvod. Obaja sa po šestnástich rokoch manželstva vydajú na vlastnú životnú cestu, aby znovu našli svoje šťastie, svoju alternatívu "prežívania", po ktorej zatúžili. Muž, frustrovaný svojim ustáleným spôsobom života si na pomaturitnom večierku uvedomí, že život, ktorý dosposiaľ žije, mu preteká pomedzi prsty a tak sa rozhodne pre zmenu. Následkom toho začne realizovať akýsi voľnejší koncept života, ktorý však neostane bez povšimnutia jeho ženy.

Vás, ktorí očakávate, že príbeh dopoviem do konca, asi sklamem. Nemienim sa zaoberať výpočtom sujetu, napoviem len, že Allen nie je romantik, tak si domyslite. Aj tak neuhádnete. Čomu sa však budem venovať, je prostredie, v ktorom sa film odohráva. Práve prostredie je totiž dejové. Samotný príbeh, teda čas, ktorý zaberá, je vlastne zložený z dvoch samostatných príbehov muža a ženy, ktoré sa na určitých miestach pretínajú . A aj keď formálne neexistuje akcent na komparáciu kvality dvoch príbehov, divák má tendenciu (keďže ide o príbehy práve rozídených manželov) tieto dve línie automaticky porovnávať. Je zaujímavé, ako sa z učiteľky stáva moderátorka relácie na spôsob Smotánky aôla Markíza. A rovnako zaujímavé je pozorovať, ako sa z novinára píšuceho o šoubiznise pokúša stať rovnako tvoriaci element prispievajúci k tvorbe hyperreálneho sveta. Z oboch sa stávajú celebrity, avšak aký je svet týchto celebrít? W. Allen kladie otázku o pôvode a legitimite tohto sveta. O absolútnej prehnitosti vkusu, o deformácii sémantických štruktúr, ktoré sa v tomto svete rozpadávajú a modifikujú podľa nových potrieb nového vnímania vo svete simulácie. Simulovať znamená predvádzať niečo, čo neexistuje. Teda predstierať určitú zručnosť v pozitívnom alebo negatívnom zmysle, avšak bez nároku na verifikovanie týchto zručností. Stretávame vo filme hviezdy, ktoré nemajú takpovediac žiadnu identitu, ktoré sú stratené vo svojom imidži. Rozpor identity v zábavnom priemysle, zdá sa, nie je zriedkavou záležitosťou. A efemérnosť pocitov, ktoré filmoví hrdinovia prežívajú sú len dôkazom ich nejasnej orientácie a chaotickom, nestálom spôsobe žitia v ontologickom zmysle slova.

Z naznačených súvislostí sa môže niekomu príbeh javiť ako depresívny. Avšak Woody Allen sa témy chopil po svojom a príbeh prešpikoval intertextuálnymi hrami, čím sa film nesie v príjemnom odľahčenom tempe. Vo vizuálnej zložke nás upúta čiernobiely nosič, ktorý akoby narážal na existenciu palimpsetovej farebnej spúšte televíznych kanálov. Akoby odkazoval na tradičnú fotografiu, ktorá je svojou povahou, Barthesom povedané, analogónom reality. Dichotómia realita - fikcia vystupuje v druhom pláne, avšak rezultát vyplývajúci z tejto komparácie nás obkolesuje a naháňa nám zimomriavky. I preto máme nutkanie takmer zborovo zvolať spolu s filmovým publikom v záverečnej scéne projekcie filmu jedno veľké POMÓÓÓC!

Autor študuje filmovú vedu na VŠMU

Celebrity USA 1998 Réžia/Scenár: Woody Allen Kamera: Sven Nykvist Produkcia: Sweetland Films/Miramax Hrajú: Kenneth Branagh, Leonardo Di Caprio, Melanie Grifith, Winona Ryder, Judy Davis, Hank Azaria, Famke Janssen Distribúcia: Intersonic

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984