Suché roky rezortu

Zástupcovia učiteľov, ktorí sa začiatkom júla zišli v Bratislave na protestnom zhromaždení, zreteľne vyslovili mienku na znižovanie počtu pedagógov a tried na stredných školách. Dúfam, že minister Milan Ftáčnik si uvedomuje, že úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou je nenahraditeľné pre celoživotné vzdelávanie a školstvo nechce dostať do kolapsu. Mali by to však vedieť aj iní.
Počet zobrazení: 990

Zástupcovia učiteľov, ktorí sa začiatkom júla zišli v Bratislave na protestnom zhromaždení, zreteľne vyslovili mienku na znižovanie počtu pedagógov a tried na stredných školách. Dúfam, že minister Milan Ftáčnik si uvedomuje, že úplné stredoškolské vzdelanie s maturitou je nenahraditeľné pre celoživotné vzdelávanie a školstvo nechce dostať do kolapsu. Mali by to však vedieť aj iní.

Keď som 1. septembra 1932 prvý raz vkročil ako žiak do dedinskej dvojtriedky, na prvý polrok nám stačila tabuľka namiesto zošitov, griflík ako náhrada za ceruzku či pero, šlabikár a počtovnica s pestrými obrázkami. Nik z nás, začiatočníkov, nepoznal ani jedno písmeno, poniektorí sme vedeli napočítať nanajvýš do desať. Dnes vstupujú deti do základnej školy po absolvovaní materskej školy, sú smelé, všeobecne dobre komunikujú. Nie sú výnimky, že vedia čo-to aj po anglicky, lebo sa to učia hrou v škôlke, ako ma o tom nedávno presvedčilo triapolročné dievčatko z Tvrdošína.

Nech už boli povojnové reformy školy vydarené, či s nedostatkami, je všeobecne známe, že sa o našom školstve vo svete hovorí pochvalne. Medzi teoretikmi i praktickými pedagógmi sa v posledných rokoch vedú diskusie o tom, na čo sa treba vo výuke viac zamerať, aké metódy uplatňovať. Ak povieme, že treba rozvíjať obsah učiva, to neznamená, že ho budeme predovšetkým rozširovať, ale ho musíme aj obmedzovať a inovovať. Život kladie na občana požiadavky nielen v povolaní, no i v osobnom živote. Pripraviť sa treba na tvorivý prístup v každej činnosti a získať širší kultúrno-spoločenský rozhľad. Napr. Albert Einstein bol vynikajúcim fyzikom, ale súčasne aj nadaným huslistom, Albert Schweitzer výborným lekárom i organistom, Ema Destnová výborná sopranistka a súčasne dobre maľovala. Aj my máme všestranne schopných ľudí, no nedovolím si niektorých spomenúť a iných vynechať.

Tak akým smerom?

Pri orientácii školstva sa žiada spĺňať pedagogický princíp: spojenie školy so životom - aj s tým, kde má škola svoju pôsobnosť. A najmä učiť komunikovať v ústnom i písomnom prejave. Treba tiež zvýšiť autoritu učiteľa, autoritu vedeckých poznatkov doby a tým aj vedeckých pracovníkov a im na roveň postavených odborníkov. Potrebujeme upevňovať dôveru medzi učiteľom a žiakmi, nemýliť si demokraciu a slobodu s negáciou akýchkoľvek autorít. Dnešnú mládež musíme pripravovať aj na tienisté stránky spoločenského života, na situáciu v nezamestnanosti a na prostredie, v ktorom sa nielen na televíznych obrazovkách, ale aj v živote kriminalita pomaly objavuje ako súčasť všedného dňa.

Školstvo sotva môžeme obviňovať, že dnešní absolventi stredných škôl nenastúpia rovno zo školy na pracoviská. No súčasne tento rezort nemôže ignorovať túto skutočnosť. Preto sa žiada rozličnými formami stimulovať iniciatívu žiakov už v škole, vytvárať tam podnety na ich činnosť v neformálnych inštitúciách, učiť ich reagovať pohotovo na priaznivú, ako aj na nepriaznivú zamestnaneckú situáciu. Lenže ak toto všetko požadujeme iba od školského rezortu, tak chceme nemožné. Školstvo nesmie byť sirotou spoločnosti. Žiada sa viac ústretovosti voči tomuto rezortu a jednotlivým školským zariadeniam od všetkých orgánov štátu, samospráv, od rozumne a perspektívne uvažujúcich ľudí, schopných nejakou formou pomôcť.

Najlepšie je misskám

Suché roky postihli aj vedecké pracoviská na vysokých školách a v Slovenskej akadémii vied. Tohto času sa tu dá hovoriť skôr o režime prežitia, hoci všeličo sa podarí vďaka nadšeniu. Dokedy to však vydrží? Všetci uznávajú, že treba vedecké pracoviská dopĺňať mladou krvou. Ako ju získať? Kedy si mladý vedecký pracovník zarobí na byt? V iných povolaniach sú predpoklady oveľa priaznivejšie a neraz aj s menším úsilím pracovať na sebe. Hľa, ako to kontrastuje so skutočnosťou, že sa budúcej MISS Slovenska sľubuje byt do osobného vlastníctva a čaká ju aj auto za milión korún.

Skúsme sa poučiť od iných. Napríklad od Izraela. Kedysi sa táto krajina dostala do vážnych bojových konfliktov, ktoré pohlcovali značné finančné prostriedky, no v to istom čase sa jej investície do vedy s ohľadom na počet obyvateľstva takmer vyrovnali investíciám najvyspelejších štátov. Fíni ešte pred 15 rokmi vkladali do vedy toľko finančných prostriedkov ako Portugalci. Včas sa spamätali a dnes sa ich veda zaraďuje na špičkové miesto. Ak by sme náš terajší stav zakonzervovali, vytvorí sa v oblasti vedy a vysokých škôl nežiadúca medzigeneračná medzera, ktorá sa nám vypomstí. Nie nadarmo už Ľudovít Štúr tvrdil: Vyučovanie má srdce zošľachtiť, myseľ osvietiť a človeka do života a do sveta pripraviť.

Autor je publicista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984