Reklama
Reklama

V znamení filmových bozkov

Práve to je veta, ktorá zaznievala pri každej, čo i len malej, zmienke o tohtoročnom karlovarskom filmovom festivale! "Juúj, veď to je iste nádielka plná romantických filmových lahôdok!", povedal si nezainteresovaný čitateľ správ o festivale. Nuž, ale: bozky sú bozky, filmy sú filmy, láska je láska. Oj, nielen nežná romantika!
Počet zobrazení: 698

Práve to je veta, ktorá zaznievala pri každej, čo i len malej, zmienke o tohtoročnom karlovarskom filmovom festivale! "Juúj, veď to je iste nádielka plná romantických filmových lahôdok!", povedal si nezainteresovaný čitateľ správ o festivale. Nuž, ale: bozky sú bozky, filmy sú filmy, láska je láska. Oj, nielen nežná romantika!

Děti, polibte se...! Krásne mamičkovské požehnanie! Ten milý úsmev v očiach hľadel z filmového plátna pred každým vnorením sa do nového filmového príbehu. Tie slová "otvárali" festivalovú znelku plnú bozkov z klenotnice českej kinematografie. A tie "polibky" sa núkali v podobe dekorácií po karlovarských uliciach či centrálnych festivalových budovách. (Žiaľ, tie obzvlášť lákavo nepôsobili!)

Ale: tie dekorácie už zmizli... Ale: podstata filmového festivalu - filmy!- zavŕtali odchádzajúcim návštevníkom tohtoročných júlových Karlových Varov "chrobákov do hláv". Chrobákov, ktorí "vŕtajú" o tom, prečo akurát takýto príbeh, prečo práve takéto spracovanie, prečo...?

Pusu... pusu... pusu...! Ozývalo sa niekoľkokrát vo festivalovej znelke...

Pusu...!

Alebo - smiech o polnoci.

V rozprávkach je polnoc hodinou, keď "ožívajú" strašidlá a duchovia... Usporiadatelia festivalu nechali v túto hodinu "ožiť" slávne komiksové postavičky Asterixa a Obelixa v rovnomennom filme vo francúzsko-nemecko-talianskej koprodukcii. Režisér Claude Zidi vraj natočil najnákladnejšiu komédiu v dejinách francúzskej kinematografie. Ale, zrejme, vyplatilo sa - len tri mesiace po premiére sa počet divákov zaokrúhľuje na osem a pol miliónov!!!

K sfilmovaniu komiksu sa režisér pustil do konzultácií s jedným z tých najsčítanejších v komiksoch - s fantastickým chlapcom (ako ho sám pochvaľoval). Zrodili sa scény príbehu malej dedinky Gálie, ktorá úspešne odporovala Caesarovmu výbercovi daní. Pokladom jej obyvateľov nie je len čarovný nápoj, ktorý im dáva silu neporaziteľnosti, ale aj dve, vždy úspešné, "postavičky" Asterix a Obelix. Figúrky, rozohrané komikmi Christianom Clavierom a Gérardom Depardieuom. Ono, ako to už v podobných príbehoch býva, nakoniec dedinka nebojuje proti Caesarovi, ale práve proti výbercovi daní Detritusovi (Robert Benigni), ktorý chce získať recept na kúzelný nápoj a jeho pomocou zaujať miesto Caesara. A, ako to naozaj v podobných príbehoch býva, všetko sa ukončí s dobrým zvoncom. Caesar odhalí Detritusa (či on sa odhalí sám?), dedinka získa za oslobodenie Caesara právo neplatiť dane,... Len, ten Obelix! Halabala, miestna kráska, do ktorej sa zaľúbil, ostala preňho len snom... Hoci ... akého-takého splnenia sna sa mu predsa len dostalo! Ako inak - pomocou rozprávkového nápoja.

Ako to v podobných príbehoch býva - áno, tak to je i v Zidiho komédii. Nie príbehom vás však tento režisér rozosmeje, ale spôsobom spracovania. Či už jednotlivými figúrkami postáv v "hrajúcich" kostýmoch alebo obrázkami, vystrihnutými ako z naozajstného kresleného komiksu. V Zidiho komédii sa nesmejú len tváre komikov, smejú sa aj ich mená, smeje sa i okolitá príroda, smeje sa vybudovaná scenéria, smeje sa použitá hudba a smejú sa aj diváci. Hoci vo festivalom sále dávno hodina kúziel, strašidiel a duchov odzvonila.

Pusu...!

Lahôdkou pre prívržencov retroštýlu bol záverečný film festivalu - Čaj s Mussolinim. Len pár hodín pred jeho spustením na festivalom plátne, bol pred tým istým filmovým plátnom v rámci vyhodnotenia festivalu poctený Cenou za mimoriadny umelecký prínos svetovej kinematografii režisér filmu - Franco Zeffirelli.

Čaj s Mussolinim je Zeffirellliho najnovší film. Scenárista John Mortimeri bol partnerom scenáristovi Francovi Zeffirellimu. Predostretý príbeh je totiž autobiografickým príbehom režiséra. Je príbehom chlapca, neskôr mladíka vo Florencii tridsiatych a štyridsiatych rokov. Franco Zeffirelli bol ako nemanželské dieťa vychovávaný cudzinkami, ktoré sa snažili svoje anglické zvyky uchovávať ako vzácne relikvie. Rovnako i filmový Luca. Aj on je dieťa nemanželské, aj on vyrastá v tieni Mussoliniho režimu. Aj on má vo Florencii svoju pestúnku - osamelú, starnúcu Angličanku Mary. Skromná Mary má vychovať dokonalého gentlemana. Darí sa jej to aj pomocou svojich extravagantných priateliek. Jeho prvou "gentlemanskou skúškou" je vzťah k bohatej Američanke Else. K Američanke, ktorú Angličanky pokladajú za "nemožne vulgárnu". Elsa si chlapca Lucu obľúbi a v čase vojny mu zveruje úlohu poslíčka s falošnými pasmi pre talianskych Židov. Dospievajúci chlapec je jej šľachetnosťou, ale aj koketnosťou očarený a tajne sa do nej zaľúbi. Zeffirelli rozkošne nechá unášať Lucu vo vlnách červenavého zaľúbenia sa, sklamania sa, zahanbenia, ale i rozpačitého "odpustenia" dáme, ktorá nemyslela všetko tak, ako to dospievajúci mladík pochopil

Mussoliniho režim Angličankám prináša rozčarovanie nad životom vo Florencii. V meste, ktoré ich noblesnosti poskytovalo pocit: byť v centre starobylého i rodiaceho sa umenia! V meste, kam jedna z anglických dám prišla ako manželka veľvyslanca a nemieni sa postavenia pani veľvyslancovej vzdať ani po smrti manžela. Práve tento post jej umožňuje audienciu u samotného Mussoliniho. Protestuje proti vojnovému označeniu - nepriateľky Talianska, žiada ochranu a zachovanie úcty. Mussolini rozhorčenú dámu upokojí ako pravý gentleman. Ponúkne šálku kávy, prisľúbi ochranu, daruje spoločnú fotografiu. Tá sa stáva pečiatkou osobnej ochrany Mussoliniho nad anglickými dámami vo Florencii. No, len v ich predstave. A - nakoniec i samotnému divákovi výstup s Mussolinim ostáva v záplave udalostí, osudov oných dám, Lucu a Elsy len akýmsi matným tieňom...

Tragický príbeh vojnových čias Zeffirelli magicky zjemňuje svojráznosťou anglických "ladies". Ich dožadovanie sa gentlemanstva aj od karabiniérov, ktorí ich ako nepriateľky Talianska nakoniec predsa len zatýkajú; ich požiadavka skultúrnenia väzenskej cely; ich presvedčenie, že presťahovanie do hotela zabezpečil gentlemanský Mussolini, že karabiniérov im poskytol ako ochranu... je osviežením, ktoré nedovolí divákovi vkĺznuť do ponurosti dobového fašizmu.

Nežná, harmonická Zeffirelliho taktovka nad plynutím udalostí vo Florencii vrcholí kadenciou vzájomnej pomoci - dôkazu lásky. A to nielen medzi jednotlivými hrdinami... Zeffirelli si nenechá ujsť príležitosť zduplikovať prevahu obyčajných anglických dám nad nemeckými vojakmi. Dámam sa s anglickou razantnosťou a s talianskou láskou k umeniu podarí zachrániť stáročné florentské stĺpy pred vyhodením do vzduchu. Vyhodení - z mesta - sú nemeckí vojaci!

Čaj s Mussolinim je typickým zeffirellovským pohladením fanúšika jeho filmov! Tentokrát aj vďaka anglickým šľachtičným v rolách anglických dám. Judi Denchová, Joan Plowrightová a Maggie Smithová boli za svoje mimoriadne herecké výkony naozaj povýšené do šľachtické stavu. A hviezdne obsadenie dopĺňa rovnako herecky výborná Cher.

Pusu! Pusu! Pusu! ...Jo, ták!

...bozky sú bozky... láska je láska... taká či onaká ...Nie náhodou najviac diváckych hlasov patrilo filmu práve s názvom Láska je láska. Prečo? Hmm... Zájdite si do, vo filme toľko haneného, "zapadákova" Amal vo Švédsku.

Zavřete oči... odcházím! Budu čekat! Na shledanou!

Možno - o rok! Vďaka za pozvanie, pán Oldřich Nový!

PS1: Už teraz sa kujú reťaze Medzinárodného filmového festivalu v Karlových Varoch roku 2000! Nové tisícročie sa odrazí i v novotách festivalu. Novotách, ktoré by mu mali dať ešte vyšší punc vo filmovom svete. Aké? Radšej neprezradím, aby som to ne...!

PS2: Ono, nebolo by povzbudzujúce začať dvadsiate prvé storočie účasťou i slovenskej kinematografie?

Autorka je scenáristka

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama