Nebojte sa, nestane sa!

V súvislosti s veľkým nešťastím na pozemnej lanovke v rakúskom Kaprune, pri ktorom zahynulo veľa ľudí, sa mnohí občania pýtajú, ako je to s našou pozemnou tatranskou lanovkou dlhé roky premávajúcou medzi Starým Smokovcom a stanicou Hrebienok na úpätí Slavkovského štítu.
Počet zobrazení: 988

V súvislosti s veľkým nešťastím na pozemnej lanovke v rakúskom Kaprune, pri ktorom zahynulo veľa ľudí, sa mnohí občania pýtajú, ako je to s našou pozemnou tatranskou lanovkou dlhé roky premávajúcou medzi Starým Smokovcom a stanicou Hrebienok na úpätí Slavkovského štítu. Hovorili sme s viacerými odborníkmi, ktorí sa v tejto oblasti vyznajú, a ja sám ako inžinier viem, ako to s našou lanovkou vyzerá. Preto si dovoľujem vysloviť názor na to, čo zaujíma návštevníkov Vysokých Tatier. Pôvodná pozemná dráha na tom istom úseku, na ktorom premáva tá dnešná, sa verejnosti predstavila začiatkom tohto storočia. Tú dnešnú dodala firma Fachini Miláno. Vyznačuje sa tým, že má v porovnaní so svojou predchodkyňou vyššiu kapacitu a navyše vysokú úroveň zabezpečovacej techniky. V prípade odpojenia sa vagóna od lana, na ktorom visí, je zodpovedný pracovník, ktorý sa vezie priamo v kabíne vozňa, schopný vagón zastaviť, otvoriť dvere jednotlivých oddelení a zabrániť katastrofe. Dnes sa ešte nedá zodpovedne povedať, čo bolo príčinou katastrofy na pozemnej lanovke v Kaprune, no jedno už povedať môžeme: V našich podmienkach neprichádza do úvahy katastrofa, ktorá by sa skončila na smokoveckej lanovke požiarom a v jeho dôsledkom uhynutím veľkého počtu cestujúcich. A už vonkoncom nie v tuneli, ktorý sa vo veľkej miere podieľal na tom, čo sa v Rakúsku udialo. Túto skutočnosť však jeho projektanti pri najlepšej snahe nemohli predpokladať. Ale prenechajme to tým, čo celé nešťastie vyšetrujú. Jeho závery sa určite využijú pri stavbe ďalších lanoviek tohto typu.

Autor (1932) je žurnalista

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984