Reklama
Reklama

Imaginácia ako nikdy predtým

Prvá časť zo série Final Fantasy uzrela svetlo sveta na počítačoch a herných konzolách v roku 1987 v Japonsku a patrila medzi zakladateľov žánru RPG (Role-Plaing Games), hry, v ktorej hrdinovia chodia po svete, zbierajú skúsenosti, riešia logické problémy a zabíjajú monštrá.
Počet zobrazení: 377

Prvá časť zo série Final Fantasy uzrela svetlo sveta na počítačoch a herných konzolách v roku 1987 v Japonsku a patrila medzi zakladateľov žánru RPG (Role-Plaing Games), hry, v ktorej hrdinovia chodia po svete, zbierajú skúsenosti, riešia logické problémy a zabíjajú monštrá.

Neznalých problematiky treba upozorniť, že film Final Fantasy: Esencia života (FF:EŽ) prevzal z rovnomennej série iba mýtický motív "životnej esencie". Názov Final Fantasy je iba akási ochranná značka, pretože žiadna takáto videohra s titulom FF:EŽ neexistuje. Treba pripomenúť, že FF:EŽ nie ani prvým filmom režírovaným autorom videohry, je však prvým podobným projektom, v ktorom nik živý nehrá, nevyskytuje sa v ňom jediná kulisa, exteriér alebo rekvizita a celý film vznikol na počítačoch.

Je síce pravdou, že počítačom animované filmy nie sú dnes ničím výnimočným, FF:EŽ je však prvým, ktorý má za cieľ vyzerať ako klasický film. Všetko je ako keby: skutoční herci, skutočné prostredie. To je však klam, skutočnými sú jedine hlasy známych hercov, ako Alec Baldwin, Steve Buscemi, Peri Gilpin, Ming-Na Wen, Donald Sutherland a James Woods, ktorí ich prepožičali postavám z príbehu.

Boj o záchranu Zeme

Píše sa rok 2065. Pred tridsiatimi rokmi dopadol na Zem meteor nesúci so sebou nevítaných návštevníkov z neznámeho kúta vesmíru, ktorí po dopade zdecimovali väčšinu planéty a donútili tých, čo zostali, ukryť sa pod obrovské energetické štíty vztýčené nad ešte prežívajúcimi metropolami. Fantómy, tak totiž týchto "votrelcov" volajú, zabíjajú ľudí tak, že si podmaňujú ich duše. Akákoľvek živá bytosť, nachádzajúca sa mimo bezpečia štítu, je napadnutá. "Životná esencia" pomaly vymiera.

Poslednou záchranou je krásna doktorka Aki Rossová, rozhodnutá venovať boju s votrelcami všetky svoje schopnosti. Ona a jej mentor doktor Sid zistili, že niektoré živé bytosti a rastliny dokázali prežiť i mimo štítu a vyvinuli teóriu, ktorá by dokázala Fantómov zlikvidovať pomocou tzv. životnej vlny získanej zlúčením ôsmich životných esencií bytostí, ktoré dokázali prežiť. Za pomoci elitnej vojenskej jednotky Deep Eyes sa vydáva Aki, už nainfikovaná vírusom Fantómov a prenasledovaná snami plnými zvláštnych posolstiev, do nechránenej pustatiny, aby objavila chýbajúce esencie. V tom jej chce silou mocou zabrániť generál Hein, snažiaci sa presvedčiť Najvyššiu radu o správnosti svojho riešenia - odpáliť kozmický laser Zeus, ktorý by zničil hlavné hniezdo Fantómov - kráter, kam dopadol už spomínaný meteor.

Dokonalé zreálnenie

FF:EŽ upúta a nadchne najmä počítačových fanatikov, ktorých nezaujíma ani tak samotný dej filmu, ako jeho technická realizácia. Jeho výroba trvala viac ako štyri roky a rozpočet naň presiahol 130 miliónov dolárov. Realita vytvorená počítačovou technológiou otvára éru digitálnej kinematografie - po prvýkrát sa ľudské city simulovali na počítači a po prvý raz technológia CGI nahradila živých hercov.

Postavy, a nielen tie, ale napríklad i stroje, pôsobia so svojimi nedokonalými pohybmi vo viacerých momentoch umelo. Je to spôsobené súčasne dostupnou technológiou, ktorá na tomto poli kinematografie robí iba prvé kroky. Ani to však nebráni tomu, aby problematiky neznalý divák nadobudol počas filmu pocit, že sa možno predsa len díva na živých hercov.

Japonský vplyv sa nedá zaprieť najmä na scenári. FF:EŽ - to je krehká hrdinka, high-tech výstroj a výzbroj, tvrdí hrdinovia v kožených bundách, mystickí démoni. To všetko v štýle japonských animovaných "Manga" filmov. Aki je krehká, krásna a dokonalá, pripomínajúca vzor japonskej krásy - gejšu. Avšak najvierohodnejšie, čo sa reality týka, sa animátorom vydaril doktor Sid, k čomu prispel nemalou mierou i hlas Donalda Sutherlanda.

Nutkanie dokonalého zreálnenia je zjavné vo viacerých momentoch. Japonská precíznosť defilovala, preto si sci-fi "šmrncnutý" divák príde určite na svoje.

Nemenej dôležitým prostriedkom k navodeniu tej správnej atmosféry je i hudba Eliota Goldenthala, ktorý ju vytvoril prostredníctvom komplikovaných harmónií v podaní gigantického symfonického orchestra.

Celkový dojem z tohto fascinujúceho vizuálneho predstavenia kazí vari len priemerný dej. To však vôbec nebráni v obdobnom technickom spracovaní i ďalších omnoho fantastickejších námetov.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama