Náš zákazník, náš pán

Minulý týždeň zástupcovia SMK Náš zákazník, náš pán. Zvyklo sa kedysi hovorievať. Dnes to už zrejme neplatí. Respektíve, ako kde. Súkromník si uvedomuje potrebu zákazníka, to, že jedine on mu prináša obživu.
Počet zobrazení: 884

Minulý týždeň zástupcovia SMK Náš zákazník, náš pán. Zvyklo sa kedysi hovorievať. Dnes to už zrejme neplatí. Respektíve, ako kde. Súkromník si uvedomuje potrebu zákazníka, to, že jedine on mu prináša obživu. Ale horšie je to v prípade väčších obchodných sietí. Tam sa totiž situácia diametrálne líši. Teda, opäť treba brať do úvahy skutočnosť, že každá minca má dve strany. Zatiaľ čo v prevádzkach spoločnosti McDonald´s sú na vás miestami až prehnane milí (čo pri situácii v tomto smere na Slovensku mnohých prekvapuje), inde ste ako posledné koleso na voze.

Príkladom takéhoto správania sa predavačiek je aj jedna z prevádzok slovenskej obchodnej siete. V prvom rade, predavačky vás prenasledujú na každom kroku, keďže ste pre nich potenciálny zlodej. Ak ich však potrebujete, máte smolu. Buď tam vôbec v danej chvíli nie sú, alebo majú práve veľmi dôležitý rozhovor s kolegyňou. Čo je však dôležitejšie, ak predsa len dostanete šancu ich osloviť, dajú vám niektoré (nemožno síce zovšeobecňovať, no v danej predajni som sa, myslím, s prívetivým prístupom ešte nestretla) jasne najavo, že ich otravujete.

Starší muž s paličkou, slabo vidiaci, sa pýta predavačky zhovárajúcej sa s kolegom, kde majú krabicu s tovarom XY. Ona na to reaguje: "Tam vpravo, vedľa tej modrej krabice." Starý pán zúfalo hľadá, ale nenachádza. Predavačka zatiaľ hovorí kolegovi: "Čo je slepý?! Hádam si nemyslí, že mu budem všetko ukazovať!" V tomto prípade sa nielenže nedá hovoriť o úcte k zákazníkovi, ale ani o úcte k starším. Pritom zvýšené hlasy na adresu práve dôchodcov sú v danej predajni častým javom. Iný príklad. Pokladníčka si pri svojej práci nielenže otvorí balíček cukríkov, no dokonca potom nemá zábrany hovoriť s plnými ústami so zákazníkom. Aj takto vyzerá slovenská realita. Pritom práve spomínaná predajňa má na podlahe veľkým písmom zreteľne napísané: Kupujte slovenské výrobky. Človek by ich teda i kupoval, najmä v slovenskej sieti obchodov, ale ak sa má stretávať s takou neochotou, radšej si to rozmyslí. Ak sú k vám v spomínanom McDonalde hádam až prehnane milí, vedia prečo. Radšej sa totiž neskôr vrátite tam, kde ste pánom naozaj vy. A nie neochotné "paničky".

Vrátim sa ešte k spomínanému kupovaniu slovenských výrobkov. Kedysi dokonca na túto iniciatívu chodila aj reklama: "Kupujte slovenské výrobky, podporujete tak sami seba." Poznám jedného politika, ktorú túto zásadu striktne dodržiava. Dokonca na jednom z benzínových čerpadiel upozornil pracovníka, že v chladiacom boxe nemá minerálnu vodu slovenskej značky. Obdivuhodné, no ojedinelé. Okrem neho a ešte niekoľkých ďalších totiž nepoznám nikoho, kto by si radšej v horúcich letných dňoch zobral teplú minerálku made in Slovakia ako chladenú zahraničnej výroby. Ale aj takí sú. Aby sa ich počet zvyšoval, treba na to vytvoriť primerané prostredie. Možno niekedy stačí len dať slovenský výrobok do chladiaceho boxu, alebo sa milo správať k zákazníkovi.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984