Reklama
Reklama

Asian Dub Foundation v Bratislave

Dvadsiateho deviateho novembra 2001 sa v bratislavskom B - klube konal koncert britského multikulturálneho zoskupenia Asian Dub Foundation (ADF). Koncert, ktorý bol výnimočný spomedzi ostatných kultúrnych akcií tohoto roka práve svojou originalitou. Organizátorom, agentúram Vresk a Theatrock, sa podarila vcelku príjemná multimediálna párty.
Počet zobrazení: 486

Dvadsiateho deviateho novembra 2001 sa v bratislavskom B - klube konal koncert britského multikulturálneho zoskupenia Asian Dub Foundation (ADF). Koncert, ktorý bol výnimočný spomedzi ostatných kultúrnych akcií tohoto roka práve svojou originalitou. Organizátorom, agentúram Vresk a Theatrock, sa podarila vcelku príjemná multimediálna párty.

Predkapelou ADF boli ukrajinskí Hajamaki, ktorých neplánované zdržanie na hranici spôsobilo počiatočný chaos a nervozitu návštevníkov. Hrať začali s takmer dvojhodinovým oneskorením a svojím zvukom pripomínali balkánsku hudbu Emira Kusturicu. Dokázali však zaujať. O vyplnenie priestoru medzi koncertmi sa postaralo drum´n´bassové dídžejské zoskupenie Trademark Kru a Aroma Bar z Viedne. Samotný koncert Asian Dub Foundation začal niečo po 23-tej hodine a skutočne sa oplatilo počkať si, pretože nasledujúcich sto minút skvelej hudby stálo za to. Samotnému koncertu predchádzalo mixovanie programátora a dídžeja kapely, ktorým je John Ashok Pandit (Pandit G). Jeho hra pozostávala z mixovania starších skladieb ADF. K nemu sa postupne pripojili ostatní hudobníci: basgitarista Aniruddha Das (Dr Das), gitarista Steve Chandra Savale (Chandrasonic), klávesista a tanečník Sanjay Gulabhai Tailor (Sun J), bubeník Rocky Singh, perkusionista Priptal Rajput (hráč na dhol - indický druh bubna). Po prvej, inštrumentálnej skladbe sa pripojil rapper Deedar Saidullah Zaman (Deedar) so svojim kolegom zo zoskupenia "invAsian"

ADF búrajú stereotypné postoje voči ázijským hudobníkom

Hudba Asian Dub Foundation je originálna, nezameniteľná a ťažko zaraditeľná do zoznamu hudobných štýlov. Jej multikulturalita spočíva v miešaní rôznych štýlov a rytmov reegae a jungle music s charakteristickou dubovou basovou linkou, do ktorej sa miešajú gitarové doprovody inšpirované zvukom indickej sitary. Rapový spev, plný angažovaných a kritických textov adresovaných prevážne britskej vláde a spoločnosti, je takisto charakteristickým výrazovým prostriedkom kapely. Vplyv ázijskej hudby bolo počuť v množstve samplov i klávesových sekvencií, pričom si hudobníci nezabudli pripomenúť veľkosť a majstrovstvo pakistanského hudobníka a speváka Nusrat Fateh Ali Khana, ktorý zomrel pred dvoma rokmi.

V roku 1993 začali ADF pôsobiť v The Community Music House v anglickom Farringdone blízko Londýna v hudobných dielňach zameraných na vzbudenie záujmu o experimentovanie s modernými technológiami u mladých talentovaných hudobníkov z ázijských krajín. Šéfom workshopov bol basgitarista ADF - Aniruddha Das. V tom čase dielne navštevoval mladý DJ John Pandit, ako aj 15-ročný bengálsky raper Deedar Zaman. Títo traja hudobníci začali spolu pôsobiť ako sound system, ktorý po krátkom čase doplnil birminghamský rodák s ázijskými koreňmi, gitarista Steve Chandra Savale. Práve jeho hra a ladenie gitary na spôsob sitary, prispeli k charakteristickému zvuku ADF.

ADF našli u svojich poslucháčov podporu v hnutí bojujúcemu proti rasistickým prejavom páchaným prevážne na etnických minoritách vo Veľkej Británii. Heslom Massive not Passive (Hromadne nie pasívne) sa začal boj proti stereotypným názorom a pohľadom na Aziatov ako na menejcenné bytosti. Objavenie sa ADF na rockovej scéne bolo v tom čase veľmi dobre načasované i z politického hľadiska. V tom období sa totiž rozmáhala popularita pravicovo - extrémistického krídla BNP a množili sa násilné incidenty proti Aziatom po celej krajine.

Z hľadiska popularity na hudobnej scéne však boli trocha v tieni britských gitarových kapiel, ktoré v polovici 90-tych rokov prežívali svoj boom. To však nezabránilo tomu, aby si ich v roku 1994 všimlo vydavateľstvo National Records a vydalo im prvý singel Conscious, po ktorom nasledoval singel Rebel Warrior. Koncom roka 1994 sa ADF za podpory kapely Transglobal Underground zúčastnili množstva benifičných koncertov. Nadšený ohlas hudobnej kritiky zaznamenal až ich tretí radový album Rafi´s Revenge (1998).

Silná angažovanosť textov i hudby ADF pomohla búrať bariéry verejnosti k stereotypným postojom nielen voči ázijským hudobníkom, ale Aziatom vôbec. V decembri 1998 sa im dostalo satisfakcie v podobe ocenenia BBC - Asian Award for Music, za ktorým nasledovala nominácia na Mercury Music Prize, kde sa album Raffi´s Revenge dostal medzi dvanásť najlepších anglických albumov .

Po vydaní albumu Rafi´s Revenge sa zúčastnili koncertov v Európe, festivalu v Japonsku a rozsiahleho turné po USA ako predkapela skupiny Beastie Boys. Ich popularita rástla a už prvé samostatné koncerty v USA a v Kanade boli prevážne vypredané. Hudbu ADF začali hrávať nezávislé a študentské rádiá, no dnes je možné počuť ich single aj z rozhlasových staníc uprednostňujúcich stredný prúd.

Ostatný album ADF Community Music, realizovaný v roku 2000, dostal v prestížnom hudobnom časopise New Musical Express hodnotenie 10/10, čo sa za posledných sedem rokov nikomu nepodarilo.

Kauza Saptal Ram a Ricky Reel

Práve ich popularita viedla k založeniu ADF-Education (ADFED) - vzdelávacie krídlo ADF - zamerané na predstavovanie a praktizovanie výuky hudby a technológie pre mladých ľudí. Podobne ako tomu bolo na začiatku ich kariéry. V dnešnej dobe ADFED funguje ako nezávislá organizácia, ktorá organizuje množstvo hudobných workshopov v Londýne.

Ďalšou aktivitou ADF je spolupráca pri naliehavých protestoch a opätovnom preskúmaní niektorých kriminálnych procesov, ktoré sú zahalené tieňom tajomstva, korupcie, xenofóbie a nespravodlivosti. Ako napríklad v kauze Saptal Ram. Saptal Ram sa stal obeťou rasového útoku, počas ktorého, podľa vyjadrenia súdu, použil neadekvátny stupeň sily na vlastnú obranu, pričom svojho útočníka Clarka Pearcea usmrtil. Saptalov život bol počas tohoto rasovo motivovaného útoku ohrozený, rovnako ako bývajú ohrozené životy množstva iných Ázijcov žijúcich vo Veľkej Británii. Klasifikácia jeho činu, za ktorý sedí vo väzení už 15 rokov, je nespravodlivá a nezodpovedá realite. Táto kampaň trvá už štyri roky a svoj vrchol dosiahla koncom septembra, kedy bolo 15. výročie Saptalovho uväznenia. Organizátori kampane na oslobodenie Saptala Rama ho vo väzení navštívili a zistili, že nemá vytvorené ani len základné podmienky na život. Denne dostáva len prídel štyroch kúskov chleba.

Podporné listy na znovuotvorenie prípadu sú posielané z celého sveta nielen na adresu predsedu CCRC - Komisie na prehodnotenie kriminálnych činov, ale aj prostredníctvom internetovej stránky ADF.

Kauza Ricky Reel je taktiež publikovaná v médiách a podporovaná aj formou tvorby a aktivít ADF. Tento 20-ročný ázijský študent zahynul za záhadných okolností koncom roka 1997. Dodnes však Metropolitná polícia v meste Lawrence neurobila nič pre to, aby tento prípad vyriešila. Rickyho rodina, a s ňou aj ADF, dúfa, že sa im podarí otvoriť prípad a nájsť pravdu a spravodlivosť nielen pre Rickyho Reela, ale aj pre množstvo ďalších ľudí z Ázie, ktorí sa denne v Anglicku stretávajú s rasizmom, xenofóbiou, násilím a korupciou na úradoch štátnej správy.

Angažované a pichľavé texty ADF, plné života na uliciach, nespravodlivosti a boja proti nej, sa snažia upozorniť na nebezpečenstvá súčasnej západnej civilizácie, ktorá chápe globalizáciu len ako vytváranie si novodobých kolónií a nie ako život ľudí v spolupráci a porozumení na celom svete bez ohľadu na miesto, vieru, politickú príslušnosť či farbu pleti. Verím, že sa tento boj skupine Asian Dub Founation bude dariť a bude sa dariť nielen im.

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama