Reklama
Reklama

Zrazu nik nie je vinný

SR pre zdravotníctvo o návrhu štátneho rozpočtu v kapitole pre tento rezort ukázalo, že Všeobecná zdravotná poisťovnňa je v predkolapsovom stave. Táto inštitúcia totiž poisťuje takmer 70 percent obyvateľov Slovenska, no dostala sa do sedemmiliardového dlhu.
Počet zobrazení: 500

SR pre zdravotníctvo o návrhu štátneho rozpočtu v kapitole pre tento rezort ukázalo, že Všeobecná zdravotná poisťovnňa je v predkolapsovom stave. Táto inštitúcia totiž poisťuje takmer 70 percent obyvateľov Slovenska, no dostala sa do sedemmiliardového dlhu.

Iste by bolo pomohlo, keby si Spoločná zdravotná poisťovňa (SZP) konečne plnila zákonnú povinnosť a riadne platila na spoločný účet prerozdelenia prostriedky, ktoré mali chodiť (ale roky nechodili) do VšZP a ďalších poisťovní. Vysvitlo však, že keby SZP tak bola robila a naozaj odvádzala podľa prerozdeľovacieho mechanizmu zákonom stanovené percentá z vybraných peňazí od poistencov, sama by sa dostala do takých vysokých dlžôb, že by už asi neexistovala. Prepad SZP dosiahne tohto roku 700 miliónov, a to bez zarátania starých dlhov. Dôsledné plnenie záväzkov voči účtu prerozdelenia však zníži disponibilné zdroje SZP, čo zasa doľahne na pacientov z radov vojakov, policajtov a železničiarov, a tí ani nemôžu prestúpiť do inej poisťovne tak, ako to robia klienti iných zdravotných poisťovní.

Niektorí poslanci už nie po prvý raz navrhli, aby sa parlament zamyslel nad článkom 40 Ústavy SR a zvážil, či odtiaľ neodstrániť výraz "bezplatná" zdravotná starostlivosť. Problém sa však nevyrieši škrtnutím tohto slovného spojenia. Pes je zakopaný aj v tom, že štát za "svojich" poistencov odvádza menej, lebo stanovený vymeriavací základ týchto odvodov je nízky. Najväčším problémom však ostáva dlhoročný nedostatok peňazí pre zdravotníctvo i školstvo a sociálnu sféru vôbec. Doplácajú tak nielen pacienti, no aj dôležité inštitúcie. Napríklad, Slovenský Červený kríž dostáva štvrtinu prostriedkov na činnosti, ktoré si štát u neho objednáva prostredníctvom najproblémovejšieho rezortu - zdravotníctva. Vláda sa však tentoraz rozhodla krátiť prostriedky aj pre túto organizáciu v budúcom roku o päť miliónov korún.

To by pre SČK znamenalo znefunkčnenie, až zánik viacerých, pre spoločnosť mimoriadne potrebných činností, ktoré dokáže vykonávať veľmi racionálne v zdravotnej i v sociálnej oblasti. Ich krátenie by určite drasticky pocítila i Mládež SČK. Vláda, ktorá škrtí výdavky na nesprávnom mieste, navrhla zrušiť aj štátne fondy. Asi si neuvedomila, že len pre rezort zdravotníctva toto rozhodnutie bude znamenať mínus pol miliardy. Ďalšie straty pocítia samosprávy, ktoré po voľbách do vyšších územných celkov síce dostanú nové kompetencie, ale s nimi i obrovské starosti, ktoré nemusia zvládnuť.

Nepriaznivá situácia v rozpočte zdravotníctva sa opakuje z roka na rok. Už v roku 1991 bolo z návrhu rozpočtu jasné, že tomuto rezortu bude mesačne chýbať 200-300 miliónov korún. No za desať rokov sa problém nevyriešil. Pri takomto deficite nemôže byť úspešná ani transformácia zdravotníctva. Veriť v ilúziu, že jeho problémy odstráni zmena článku 40 ústavy, je zbytočné. Roky sa znižuje počet lôžok zdravotníckych zariadení, prepúšťajú sa zdravotnícki pracovníci, no nepomáha to. Kameň úrazu spočíva v tom, že výdavky v tejto oblasti nekopírujú ročnú mieru inflácie, nárast cien vstupov, ani nákladov na zdravotnícky materiál, lieky, služby atď. Situáciu čoraz viac komplikuje zásadná chyba, že ekonomika Slovenska neobsahuje úspešné rozvojové programy a slabá ekonomika s polmiliónovou nezamestnanosťou nemôže ťarchu veľkého zdravotníctva uniesť. Ak ešte i štát bude likvidačne pristupovať k dobrovoľníckym humanitným aktivitám SČK, ktorý pomáha zmierňovať núdzu, Slovensko môže spadnúť hlboko pod sociálnu úroveň minulého storočia.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama