Železný prichádza na Slovensko

Na rozhodnutie Rady pre vysielanie a retransmisiu o pridelení ďalších televíznych frekvencií, respektíve o vstupe Vladimíra Železného a TV Novy na Slovensko sa čakalo celé týždne. Rada má totiž v rukách rozhodovanie nielen o investoroch a o frekvenciách, ale aj o budúcnosti nášho mediálneho trhu.
Počet zobrazení: 822

 

Na rozhodnutie Rady pre vysielanie a retransmisiu o pridelení ďalších televíznych frekvencií, respektíve o vstupe Vladimíra Železného a TV Novy na Slovensko sa čakalo celé týždne. Rada má totiž v rukách rozhodovanie nielen o investoroch a o frekvenciách, ale aj o budúcnosti nášho mediálneho trhu.

Konečný verdikt licenčnej rady padol 23. októbra, keď rozhodla, že dve kľúčové frekvencie - v Bratislave a v Žiline a tretiu v Hlohovci, získala Mac TV, ktorá prevádzkuje licenciu na vysielanie televízie Global. Do Mac TV nedávno vstúpila spoločnosť Česká produkční invest, dcérska firma Českej produkční 2000. Ide o hlavnú firmu stojacu za TV Nova, ktorá od Horizontu Slovakia odkúpila celý 70-percentný majetkový podiel v Mac TV. To, čo sa v posledných týždňoch nahlas šepkalo, možno dnes povedať oficiálne: Železný prichádza na Slovensko.

Netreba si poškodiť imidž

O voľné frekvencie po bývalej bratislavskej TV Slavín a žilinskej TV Sever mali záujem viaceré súkromné televízie - nielen Markíza a Global, ale aj TA3 a TV Luna. Toľkému záujmu sa niet čo čudovať. Bratislavská frekvencia pokrýva hlavné mesto a žilinská je dostupná v lokalite s pomerne hustým osídlením. Práve posledne menovaná by pomohla najmä Markíze rozšíriť doterajšie slabé pokrytie v tejto oblasti.

TV Global združuje 25 mestských a regionálnych slovenských televízií. Zatiaľ vysiela len v niekoľkých regiónoch, avšak vďaka získaným frekvenciám sa môže stať Markíze vážnou konkurenciou. Pavol Rusko sa oprávnene obáva, že sa vstupom Železného začne pozícia jeho televízie, ktorú na slovenskom mediálnom i reklamnom trhu zaujíma, nahlodávať. Aj preto bola osoba Železného a jeho mediálne spory vrátane medzinárodnej arbitráže s niekdajšími partnermi predmetom neustáleho záujmu nielen markízackého spravodajstva, ale aj Rádia Koliba, či denníka Národná obroda - médií blízkych Ruskovi.

P. Rusko však nebojoval len prostredníctvom obrazovky, ale aj cez svojho straníckeho kolegu v najužšom vedení strany Aliancia nového občana (ANO) Jirka Malchárka, ktorý za neho loboval i v parlamentnom výbore pre kultúru a médiá. Jeho slová, že "Slovensko by si nemalo nechať poškodiť svoj imidž, ako sa to stalo v Českej republike", namierené proti šéfovi TV Novy napovedajú viac o ohováračskej neschopnosti, ako o odvahe pustiť sa do transparentného boja. Vyjadrenia, v ktorých Rusko označil Železného za zločinca, budú mať pravdepodobne dohru na súde. Český mediálny podnikateľ už podáva na svojho konkurenta trestné oznámenie.

Súkromná verejnoprávna televízia

Nie je neznáme, že Železný i Rusko získali svoju moc vďaka americkej firme CME a dnes obaja cez svoje médiá doslova hýbu politikou Česka i Slovenska. Markíza začala totiž vysielať v období, keď bolo viac-menej jasné, ktorému hnutiu bude verejnoprávna STV slúžiť. Vtedy súkromná televízia veľmi skoro pochopila, na akú kartu treba vsadiť. Stala sa akousi opozíciu voči štátnej STV a využila jej neschopnosť plniť verejnoprávne funkcie. Po voľbách v roku 1998 jej mediálne ťaženie pokračovalo úspešne ďalej. Jej sledovanosť dnes prevyšuje 70 percent.

Nezávislosť si však televízia zachovala len do jesene 1998. Už vtedy Rusko a jeho Markíza venovala vo svojom spravodajstve zvýšenú pozornosť jednému politickému subjektu - Strane občianskeho porozumenia (SOP) pozostávajúceho z jemu spriaznených duší, vrátane vlastnej manželky. A po tohtoročnom vzniku ANO už k "objektívnosti a vyváženosti spravodajstva TV Markíza" niet čo dodať.

Slovenský reklamný koláč

Markíza sa dlhý čas považovala za akúsi mladšiu sestru TV Nova. Dôvodom bol spoločný investor. Nova stála pri Markíze i v časoch tzv. kauzy Gamatex. Avšak Železný sa so CME časom rozišiel. Tá začiatkom 90. rokov vybudovala televíznu spoločnosť ČNTS, ktorá vysielanie TV Nova prevádzkovala. Napriek investíciám však o TV Novu prišla, lebo Železný ako držiteľ licencie materskú ČNTS opustil a začal vysielať cez svoju firmu CET 21, no už bez amerického investora. A tak sa ochladli aj vzťahy medzi Markízou a Novou. Bod mrazu dosiahli, keď Železný prejavil záujem o prevod podielu v Mac TV a o uvoľnenie terestriálnych frekvencií. Rusko promptne reagoval tvrdením, že slovenský reklamný koláč je primalý na to, aby uživil ešte ďalšie veľké komerčné televízie. Pre Markízu dnes totiž z takmer dvojmiliardového reklamného kolosu pripadá asi 1,6 miliardy korún. Dosť na to, aby sa obával. Veď v boji týchto dvoch mediálnych bossov ide predovšetkým o peniaze.

Ak sa "novej" TV Global podarí získať sledovanosť medzi 15 a 20 percentami (v súčasnosti má 0,8 percenta), postavenie Markízy, ktorá vynakladá na svoju prevádzku 1,4 miliardy Sk, by sa výrazne skomplikovalo. Naopak, firmy okolo Novy by expanzia stála iba zlomok tejto sumy. Väčšina filmov a programov bude totiž prichádzať z Čiech, domácej produkcie by bolo len spravodajstvo a publicistika.

Suma sumárum: s príchodom novej televízie bude mať divák väčší výber televízneho programu. Samozrejme, dá prednosť tomu, ktorý bude lepší. S percentom sledovanosti sa úzko prepája aj situácia na reklamnom trhu. A tam ceny a podmienky vďaka svojmu dominantnému postaveniu doteraz určovala práve Markíza.

Zelená pre silného a skúseného

Na rozhodnutie licenčnej rady sa čakalo naozaj dlho. Karty sa totiž podarilo zamiešať a tým o takmer dva týždne pozdržať rozhodnutie Rudolfovi Biermannovi, známemu televíznemu producentovi, ktorý doslova na poslednú chvíľu prejavil záujem o prevod stopercentného podielu v TV Luna na americkú spoločnosť Argus Capital. Tá stojí v Českej republike za doteraz nie veľmi úspešnou TV3. Samozrejme, že vstup tohto investora bol podmienený získaním uvoľnených frekvencií. Rada však jeho odkúpenie časti Luny na utorkovom zasadnutí odmietla. Osud tejto televízie je otázny. Uplynula totiž 30-dňová lehota, po ktorej, ak neobnoví vysielanie, môže prísť o licenciu, o čom rozhoduje Rada pre vysielanie a retransmisiu.

Licenčná rada svojím verdiktom o vstupe silného a skúseného investora rozhodla nielen o naštrbení doterajšej hegemónie Markízy, ale dala ním zelenú novým vzťahom a pomerom na našom elektronickom mediálnom trhu. Či nebude pre niekoho zelená zelenšia, ukáže čas.

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984