O užitočnosti prognóz

Objektívne odôvodnenie vízií a prognóz a ich užitočnosti vyplýva z toho, že ľudia sú tvormi cieľavedomými, kreatívnymi, inovačnými i invenčnými. Preto si cieľavedome formujú svoju pred stavu o budúcnosti, ciele v nej. K tomu potom vytvárajú podmienky a prostriedky na ich dosiahnutie, na uspokojenie vytýčených cieľov.
Počet zobrazení: 1238

Objektívne odôvodnenie vízií a prognóz a ich užitočnosti vyplýva z toho, že ľudia sú tvormi cieľavedomými, kreatívnymi, inovačnými i invenčnými. Preto si cieľavedome formujú svoju pred stavu o budúcnosti, ciele v nej. K tomu potom vytvárajú podmienky a prostriedky na ich dosiahnutie, na uspokojenie vytýčených cieľov.

Okrem toho majú neustálu snahu i túžbu uspokojovať svoje potreby lepšie, kvalitnejšie a prípadne aj rozsiahlejšie a pri znižovaní námahy na ich zaobstaranie. Najviac je všeobecnou ľudskou vlastnosťou, že ľudia sú tvormi spoločenskými. Z toho potom vyplýva objektívne odôvodnenie účelnosti a potreby podnikových, obecných (resp. mestských), regionálnych, rezortných aj celospoločenských (celoštátnych) i nadnárodných -svetových i kontinentálnych prognóz a vízií.

O čo sa usilovať a čomu sa vyhýbať Hlavný zmysel a význam vízií a prognóz je v tom, aby boli impulzmi pre konanie v súčasnosti, a to tak, aby sa mohla zrealizovať optimisticko-realistická vízia, resp. prognóza, resp. aby sa nemohol zrealizovať varovný, katastrofický variant vízie či prognózy. Pod prognózou sa vo všeobecnosti prevažne rozumie kvantifikovaný variant možného budúceho vývoja prognózovaného objektu v kratšej, alebo vzdialenejšej budúcnosti, a to s ohľadom na prognózovaný vývoj jeho okolia. Dlhodobé prognózy sa spracovávajú na 10 - 15 rokov budúceho obdobia. Víziou sa rozumie artikulovaná predstava o budúcom možnom vývoji a o budúcom možnom stave objektu v relatívne vzdialenejšej budúcnosti (na 2 - 3 generácie, t.j. o 40 - 60 rokov). V súčasnosti sa predbežne navrhuje spracovať víziu SR na obdobie rokov okolo polovice 21. storočia. Dôležitý - pragmatický - význam vízií a prognóz je taktiež v tom, že môžu slúžiť ako inšpiratívne, invenčné a inovačné zdroje (podklady) spracovania dlhodobých stratégií, programov, koncepcií a pod.

Krátkodobé myslenie Nedostatkom súčasnej praxe štátnych a politických orgánov je, že v programovej oblasti pracujú len s horizontom 4 rokov (volebné obdobie) a v rámci neho potom s horizontom 1 roka (štátny rozpočet, hospodárska politika vrátane menovej a pod.) V podnikateľskej sfére sa sporadicky pracuje s dlhodobými prognózami, víziami, programami a koncepciami - čo je správne a opodstatnené. Vízia SR spracovaná v roku 1997 na ÚSRSVT SR len niekoľkými jednotlivcami bola nekomplexná. Obsahovala len niektoré čiastkové okruhy spoločnosti. Viacerí odborníci víziu kritizovali, resp. brali na vedomie s rozpakmi. Okrem uverejnenia v Extra S č. 1 - 3 v roku 1998 zapadla. Nekomplexnosť a nekvalitnosť danej vízie vyplynula z neschopnosti či neznalosti hlavného riešiteľa R. Tótha pracovať so širokým interdisciplinárnym tímom odborníkov z vedy, vysokých škôl, štátnych orgánov, vedeckých spoločností a pod. Čo do dikcie je účelné, aby vízia bola formulovaná s náročnými cieľmi (vo vzťahu k súčasnosti). Má občanov cielene motivovať, energetizovať, nadchýnať, nabádať k pozitívnym zmenám, experimentovaniu, zlepšovaniu, vynaliezaniu, podnikaniu, aktivitám a pod. Popri tom má ľudí aj spájať.

Prognózovať umožňuje poznanie minulého a súčasného Formulovanie vízie má pochopiteľne vychádzať z minulého vývoja spoločnosti a jej súčasného stavu. Okrem toho má nadväzovať na poznatky o predstavách o možnom vývoji vonkajšieho prostredia SR. V prípade vízie za SR ide o poznanie vízií (a ich možných interakcií na SR) za celý svet a dokonca v budúcnosti aj za jeho najbližšie okolie, za Európu, krajiny strednej a východnej Európy, Vyšegrádskej časti a pod. Z hľadiska šírky záberu sa vízie členia na parciálne - napr. za ekonomiku, sociálnu sféru, vzdelávanie, kultúru, populáciu a pod. a súhrnné (syntetické, komplexné) za celú spoločnosť.

Ako na to Komplexnú - súhrnnú víziu SR odporúčame spracovať v dvoch etapách. V prvej je potrebné dať spracovať a oponovať čiastkové vízie za 25 - 30 objektov. Ale už v tejto etape pri sústavnej vecnej i organizačnej súčinnosti so súhrnným - syntetickým riešiteľským tímom na čele s hlavným riešiteľom. V druhej etape sa spracuje a bude oponovaná súhrnná vízia SR , a to v stálej spätnej väzbe na riešiteľov čiastkových vízií. Odporúčame, aby jednotlivé výsledky práce boli predmetom diskusií na sérii seminárov, prípadne konferencií, vrátane medzinárodných. Okrem toho odporúčame, aby sa o nich hovorilo aj v rôznych rozhlasových a televíznych reláciách, aby sa priebežne publikovali v tlači , zborníkoch a pod. Výsledky práce spojené so spracovaním vízie za SR môžu využívať politické strany, jednotliví politici. Súhrnná vízia by mala byť aj predmetom rokovania Vlády SR a nadväzne na to aj v NR SR. Výdavky (náklady) na spracovanie vízie SR sme predbežne kvantifikovali na sumu okolo 1,2 mil. Sk. Mala by sa spracovať v priebehu roka 2000 a 2001. Na výber pracoviska, ktoré by zabezpečilo spracovanie vízie SR by bolo účelné vypísať výberové konanie, grant, či tender a pod. Futurologická spoločnosť na Slovensku disponuje odborným i organizačným potenciálom schopným svojimi silami a silami spolupracovníkov zabezpečiť spracovanie vízie za SR s horizontom do r. 2050. K problematike vízie SR FSS usporiadala doteraz dva celodenné odborné semináre (v roku 1998 a 1999). FSS spolupracuje pri navrhovaní projektu spracovania vízie za ČR, a to s Občianskou futurologickou spoločnosťou v ČR.

Osudy tohto projektu Dovoľujem si napísať tri varianty krátkodobej prognózy vzťahujúcej sa na osud iniciatívy FSS: 1. optimistický variant: najvyšší predstavitelia Vlády SR budú akceptovať návrh FSS a zabezpečia jeho realizáciu v rokoch 2000 a 2001. Tento variant je zrejme utopický. 2. Realisticko-optimistický variant: návrh FSS na spracovanie vízie zabezpečí iný štátny orgán, resp. Vláda SR, avšak s "chudobnejším" zabezpečením. Spracovanie vízie za SR prípadne zabezpečí sponzor z podnikovej sféry, niektorá politická strana, resp. sponzor (donátor) zo zahraničia. Tento variant sa možno uskutoční - aj keď to nebude ono. Projekt bude trpieť podvýživou. 3. Varovný variant - napriek úsiliu sponzor pre spracovanie vízie SR sa nenájde. V tomto prípade FSS bude môcť v danej oblasti pracovať len sporadicky a čiastkovo a publikovať jednotlivé príspevky, prax štátnych orgánov i politických strán bude programovo orientovaná priebežne od volieb k voľbám, t.j. maximálne na horizont o 4 roky. Aj tak sa dá! Nebude to však ono.

Autor (1943) je prognostik

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984