Zmeny v prospech občana

Ak chce Slovensko prekonať obrovskú nezamestnanosť, príkre sociálne nerovnosti a veľké rozdiely medzi regiónmi a dať životnú perspektívu mladým ľuďom, musí sa modernizovať a prekonať ekonomické zaostávanie za vyspelými krajinami, ktoré sa dá vyjadriť jedným číslom - hrubý domáci produkt na obyvateľa tvorí v SR 47 percent priemeru v EÚ.
Počet zobrazení: 855

Ak chce Slovensko prekonať obrovskú nezamestnanosť, príkre sociálne nerovnosti a veľké rozdiely medzi regiónmi a dať životnú perspektívu mladým ľuďom, musí sa modernizovať a prekonať ekonomické zaostávanie za vyspelými krajinami, ktoré sa dá vyjadriť jedným číslom - hrubý domáci produkt na obyvateľa tvorí v SR 47 percent priemeru v EÚ.

Preto, ak chce mať SDĽ budúcnosť, musí sa jednoznačne definovať ako strana zmeny a modernizácie Slovenska, ako strana zásadných spoločenských reforiem, posilňovania demokracie a integrácie do EÚ a NATO. SDĽ musí urobiť všetko, aby sa zbavila nálepky, že je stranou protireformnou a nostalgicky sa obzerajúcou do minulosti. SDĽ sa musí sama modernizovať.

Profilácia voči pravici

Zmierňovanie negatívnych dôsledkov reforiem nemôže ísť cestou brzdenia a odkladania reforiem. Zlepšovanie životnej úrovne slovenských ľudí a vytváranie nových pracovných príležitostí vyžadujú finančnú stabilitu, zvyšovanie konkurencieschopnosti slovenských výrobkov na medzinárodných trhoch, daňovú reformu a reformu verejných financií, ďalšiu reštrukturalizáciu priemyslu a hospodárstva, reformu sociálneho systému, reformu zdravotníckej starostlivosti a reformu verejnej správy. Osobitne významné je uskutočniť reformu školstva a podporovať také prerozdeľovanie verejných zdrojov, ktoré umožňujú dosahovať čo najväčšie zhodnocovanie ľudského kapitálu, podporu vzdelávania, informatizácie, vedeckého výskumu a budovania infraštruktúry zameranej na rozvoj nových odvetví ekonomiky. Uskutočnenie týchto reforiem ešte v tomto funkčnom období je výrazom zodpovednosti za vytvorenie takého prostredia, ktoré bude kompatibilné s EÚ a znemožní návrat k tým spôsobom vládnutia, ktoré v roku 1997 Slovensko diskvalifikovali pri uchádzaní sa o členstvo v NATO a EÚ.

SDĽ sa voči pravicovým stranám, ktorých je na Slovensku viacero druhov, potrebuje dôraznejšie profilovať ako strana, ktorá chce a vie zosúlaďovať fungovanie trhu s princípmi sociálnej spravodlivosti, ktorá sa zasadzuje o to, aby sa na Slovensku utváralo sociálne a ekologicky orientované trhové hospodárstvo a rozhodne odmieta, aby sa likvidovali sociálne funkcie štátu. Moderná ľavicová politika, to je kombinácia podpory zvyšovania výkonnosti hospodárstva, boja proti netransparentnosti a korupcii a účinného sociálneho dialógu a vytvárania udržateľného systému sociálneho zabezpečenia. Úlohou SDĽ je presadzovať, aby sa zisky i straty z reformného procesu rozdeľovali proporcionálne a aby sa vytvárali predpoklady na solidaritu medzi generáciami a ľudia mali väčšiu silu prevziať zodpovednosť za vlastný osud. SDĽ by mohla byť výrazným nositeľom myšlienky, že len uplatňovaním sociálnej spravodlivosti sa dá zvýšiť podpora verejnosti reformám.

Namiesto populizmu ľavicovosť

Aj napriek zložitej hospodárskej a sociálnej situácii a "blbej nálade" v SR by SDĽ nemala kopírovať žiadnu z odrôd slovenského populizmu. Nielen preto, že kópia má vždy ďaleko k originálu a že už jeden radikálny ľavicový populizmus - Ľuptákov - zlyhal práve na tom, že vytvoril falošné ilúzie a nedokázal ponúknuť realistické, praktické, ľavicové kroky. Dôvody sú strategické. To, že slovenská spoločnosť žije v pochybnostiach a neistote, nie je iba výsledkom subjektívnej činnosti politikov a novinárov. Je to objektívne prechodná fáza transformácie, v ktorej krajina potrebuje presvedčivé politické vedenie. SDĽ by mala byť "stranou pravdy", ktorá neprikrášlene hovorí o realite a o skutočných možnostiach jej zmeny v prospech radového občana. Popri pravdivom pomenovaní chýb a omylov, ktoré vláda urobila, by SDĽ mala systematicky rozvíjať zoznam pozitívnych výsledkov svojho vládnutia a formulovať nové politické požiadavky, pričom vlastné politické projekty by mala dávať do reálneho rozpočtového rámca. Radikálne návrhy bez finančného krytia nie sú východiskom. SDĽ by nemala sľubovať nič, čo sa nedá splniť, a vystupovať ako antipopulistická a dôsledne nepopulistická strana.

Vytváranie nových pracovných príležitostí, ochrana sociálnych a pracovných práv, odstraňovanie nespravodlivých sociálnych a medziregionálnych rozdielov tvoria hlavnú agendu ľavicovej strany. Tá však nemôže rezignovať na ďalšie ľavicové hodnoty. Je nevyhnutné posilniť ekologickú dimenziu ľavicovej politiky, zvýšiť dôraz na ochranu ľudských a menšinových práv, antidiskriminačné opatrenia, rovnoprávnosť pohlaví, slobodu voľby, svetonázorovú toleranciu, lebo na Slovensku silnie fundamentalistický náboženský konzervatizmus. Osobitne dôležité je, aby strana osvedčovala ľavicovú principiálnosť voči všetkým pokusom hrať s maďarskou či rómskou kartou a vyvolávať v spoločnosti neznášanlivosť, nenávisť, xenofóbiu, či homofóbiu. Moderná ľavica musí pružne reagovať aj na problémy späté s globalizáciou a dávať na ne svoju odpoveď. Príležitosťou na to je príprava nového politického programu.

Potrebujeme spojencov

Moderná ľavica nemôže presadzovať politiku iba prostredníctvom štátu. Pri presadzovaní cieľov ľavicovej politiky je žiaduce efektívnejšie získavať spojencov nielen v politickom spektre, ale aj v odboroch, ZMOS, v ďalších mimovládnych organizáciách (MVO), ktorých autorita a vplyv stále stúpa. Demokratický socializmus predpokladá posilňovanie konsenzuálnych prvkov v spoločnosti, rozširovanie účasti občanov na správe vecí verejných, podporu spontánnych občianskych iniciatív reagujúcich na konkrétne problémy. SDĽ sa preto musí výraznejšie otvoriť spolupráci s MVO, ktoré preukázateľne pracujú v prospech občanov a s občianskymi iniciatívami v sociálnej sfére, v ochrane životného prostredia, v posilňovaní samosprávy a obrane diskriminovaných a handicapovaných. K významným témam treba organizovať konzultácie s občianskou verejnosťou.

SDĽ vstúpila do vlády ako jediná významná ľavicová strana. Pri preberaní vládnej zodpovednosti si bola vedomá všetkých rizík. Popri všetkom rozčarovaní z vládnej politiky, ktoré v spoločnosti existuje, sa preto nemôže správať, akoby bola zároveň vo vláde i v opozícii voči nej. Strana, ktorá je súčasne vládnou i opozičnou, nevyhnutne ničí samu seba. To neznamená, že SDĽ sa nemá jasne vymedzovať voči požiadavkám pravicových vládnucich strán, ktoré idú nad rámec vládneho programu, a trvať na svojich legitímnych politických prioritách. Dokončiť realizáciu vládneho programu a po štyroch rokoch predložiť voličom odpočet svojho vládnutia je čestnejšie ako útek pred zodpovednosťou v situácii, keď sa hrá aj o vytvorenie politických podmienok na vstup do EÚ a NATO. To sa, samozrejme, nesmie chápať tak, že SDĽ môže byť objektom vydierania a nátlaku pravicových koaličných strán. V konfliktných situáciách však musí preukazovať oveľa väčšiu pripravenosť, dôslednosť a razantnosť na rokovaniach Koaličnej rady.

Princíp jednoty v rozmanitosti

SDĽ nezíska podporu verejnosti, ak bude nadávať na exekutívu, v ktorej bola a je, a dávať najavo, že sa vlastne hanbí za to, že do tejto vlády vstúpila. Viac ako kedykoľvek predtým musí vysvetľovať svoju politiku. Nemala by sa báť otvorene si priznať chyby a omyly. Napríklad je načase povedať, že ani SDĽ v roku 1998 neodhadla dostatočne hĺbku štrukturálnej krízy vo viacerých regiónoch Slovenska, ktorá je hlavnou príčinou vysokej miery nezamestnanosti. SDĽ by mala zdokumentovať, čo dokázala, a otvorene pomenovať príčiny, pre ktoré sa niektoré ciele nepodarilo dosiahnuť. Treba poukázať na to, že vládna koalícia je stále nerozhodná v uplatňovaní moci, práva a spravodlivosti a v presadzovaní potrebných riešení stimulujúcich ekonomický rozvoj spoločnosti. Podľahnúť skepse a nihilizmu a nadávať na neschopnosť vlastných ministrov, to nemôže byť cesta k úspechu. Volebná kampaň sa nedá postaviť ani na tom, že zodpovednosť za všetky neúspechy budeme zvaľovať na koaličných partnerov. SDĽ musí komunikovať s voličmi a znovu nadobudnúť imidž zodpovednej strany, ktorá sa seriózne usiluje robiť reformy v prospech obyvateľov. Je nevyhnutné dôveryhodne zdôvodniť súlad postupu praktickej vo vládnej koalícii s víziou SDĽ o ďalšom rozvoji a modernizácii Slovenska.

Pre nové prístupy je potrebné vytvoriť v strane konsenzus. SDĽ sa musí vnútorne spojiť na princípe jednoty v rôznosti, aby sa stala stranou mnohých, nie iba niekoľkých vyvolených. Na to potrebujeme novú vnútornú politickú dohodu, ktorá bude vychádzať z rešpektovania základných princípov a hodnôt modernej socialistickej politiky. SDĽ nemôže ani z taktických dôvodov siahať po politických krokoch a vyjadreniach, ktoré by mohli u voličov vzbudiť dojem, že hľadá cestu späť. Koketovaním s KSS hrozí popretie dôveryhodnosti celého zložitého transformačného procesu a strata identifikácie so stranami Socialistickej internacionály. Rešpektovanie týchto rizík je nevyhnutným predpokladom vnútornej dohody v SDĽ pri všetkom rešpektovaní práva na rozličné názory o taktických postupoch. SDĽ nemôže byť stranou jedného človeka a jeho skupiny, ale stranou ľudí s rozmanitými názormi, ktorých zjednocujú základné princípy a hodnoty socialistickej ľavice.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984