Minister spravodlivosti Ján Čarnogurský odpovedá na otázky SLOVA

Prečo sa teda nový materiál návrhu zákona o Súdnej rade, ktorý išiel do vlády, nedostal na pripomienkové konanie na Najvyšší súd SR? Návrh zákona mal na pripomienkovanie aj Najvyšší súd SR, ktorý poslal k nemu viaceré pripomienky.
Počet zobrazení: 1572

Ján Čarnogurský

Minulý týždeň sme priniesli komentár o stave slovenského súdnictva. Keďže v tom čase bol minister spravodlivosti Ján Čarnogurský v zahraničí, jeho vyjadrenia k tejto problematike prinášame teraz:

Prečo sa teda nový materiál návrhu zákona o Súdnej rade, ktorý išiel do vlády, nedostal na pripomienkové konanie na Najvyšší súd SR?

Návrh zákona mal na pripomienkovanie aj Najvyšší súd SR, ktorý poslal k nemu viaceré pripomienky. Rozporové konanie sa konalo 14. júna 2001. Za MS SR som sa na ňom zúčastnil ja a štátny tajomník L. Scholcz, za Najvyšší súd JUDr. Seemann. Rozporové konanie neodstránilo rozdiely stanovísk medzi NS a naším ministerstvom, preto bol návrh zákona predložený na rokovanie vlády podľa čl. 10 legislatívnych pravidiel vlády.

Prečo sa možnosti odposluchu telefonických rozhovorov nedostali do Trestného poriadku, ale sa riešia až v sudcovskom zákone?

Zavedenie uvedených ustanovení o odposluchu telefonických rozhovorov do zákona č. 335/1991 Zb. o súdoch a sudcoch urýchlilo zákonnú úpravu uvedeného problému, pretože spomínaný zákon bol práve "otvorený", čiže sa pripravovala jeho novelizácia. Po rekodifikácii trestného práva sa tieto ustanovenia zaradia do Trestného poriadku.

V čom vidíte príčiny pomalosti súdnych konaní?

V právnej úprave procesných predpisov, v technickom vybavení súdov, v neúčelnom počte súdov založenom najmä v roku 1996, ale aj v subjektívnych nedostatkoch sudcov. Procesné predpisy postupne meníme smerom k väčšej efektívnosti. Napríklad teraz je v parlamente v záverečnom čítaní obsiahla novela Občianskeho súdneho poriadku. Technické vybavenie súdov zdokonaľujeme podľa finančných možností. Výkonnosť sudcov pravidelne sledujeme a proti nevýkonným sudcom vyvodzujeme sankcie.

Je efektívne, aby o rozvrhu práce na súdoch rozhodovala Súdna rada, a nie predseda príslušného súdu?

Áno, pretože návrh práce obsahuje základné mechanizmy fungovania súdu. Preto je žiadúce, aby ho schvaľovala sudcovská rada pri jednotlivých krajských súdoch. Týmto sa posilňuje samosprávny princíp v súdnictve. Rozvrh práce schválený Súdnou radou obsahuje aj spôsob vykonávania zákonom predpokladaných zmien pri vybavovaní súdnych spisov, preto tento mechanizmus nezníži efektivitu výkonu súdnictva.

zhováral sa jm

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984