Posolstvo či varovanie?

Ján Johanides, najplodnejší autor dnešnej staršej generácie, svojich čitateľov zrejme neprekvapil. Jeho najnovšia knižka - novela s ťažko dešifrovateľným metaforickým názvom Dívaj sa do modrých očí Londýna je opäť štylisticky manieristická a tematicky burcujúca, apelatívna a moralitná.
Počet zobrazení: 1289

Ján Johanides, najplodnejší autor dnešnej staršej generácie, svojich čitateľov zrejme neprekvapil. Jeho najnovšia knižka - novela s ťažko dešifrovateľným metaforickým názvom Dívaj sa do modrých očí Londýna je opäť štylisticky manieristická a tematicky burcujúca, apelatívna a moralitná.

Samozrejme, nejde o žiadnu prvoplánovú apelatívnosť ani moralitu. Práve naopak. Jeho text je síce dejovo opäť zrozumiteľný, no interpretačne veľmi náročný a nejednoznačne interpretovateľný. Tematicky sa Ján Johanides opäť zameral na vnútorný svet súčasného človeka. Človeka ovplyvňovaného jeho komunistickou minulosťou, ale aj žijúceho už v postkomunistickom období, no nenachádzajúceho žiadne akceptovateľné etické hodnoty, ktoré by dávali jeho životu zmysel.

Vyznanie plné nedopovedaného

Ján Johanides je kozmopolitne cítiaci a mysliaci autor a aj preto má jeho posledný text zovšeobecňujúci význam. Hovorí o človeku, ktorého pod rozličnými vplyvmi azda najviac determinuje zlo. Medzi množstvom postáv nenachádzame vlastne žiadnu, ktorá by bola nositeľkou akéhosi kladnejšieho životného postoja. Jediná výnimka pôsobiaca v texte upokojujúco je interpretačne otvorená metafora, ktorá dala názov knižke, teda "dívaj sa do modrých očí Londýna". Je však Johanidesova skepsa až taká veľká, že nám ju symbolizuje niečo, čo zatiaľ nevieme racionálne a azda ani empaticky presnejšie dešifrovať?

Johanides vyrozprával spletitý príbeh "jednej rodiny" komplikovanou formou. Je to akýsi list, ktorý píše manžel a rozprávač svojej žene, s ktorou sa rozviedol. Impulz k jeho napísaniu mu dal nielen jeho duševný stav, ale najmä oznámenie o samovražde dcéry. Ide o vyznanie plné nedopovedaného, ktoré sa dotýka nielen vzťahu k jeho najbližším, ale ktoré má prostredníctvom reminiscencií azda evokovať rozprávačov duševný stav. Nie je to fabulačné rozprávanie, hoci sa dá povedať, že do textu sú včlenené aj širšie uzavreté dejové epizódy, ale akási johanidesovská meditácia pohybujúca sa na hrane medzi realitou a transcendenciou. Iracionálno sa nachádza najmä v pointách tragických osudov viacerých postáv. Zdanlivá iracionálnosť sa však v dôsledku Johanidesovej kompozičnej manipulácie mení na akúsi logickosť, ktorá sa dá vysvetľovať ako permanentné pôsobenie osudu v dôsledku vyplňovania trestu za prekročenie základných všeplatných etických princípov.

Boh mlčí, politika deformuje a sex ničí

Johanidesova "novela" sa dotýka mnohých problémov, z ktorých je ťažké vyčleniť tie najpodstatnejšie. Zdá sa mi, že už dlhší čas je jeho človek determinovaný najmä problémom vlastnej sexuality, vzťahom k politike a filozoficky obzvlášť problémom vzťahu k viere a k Bohu. Všetky tieto problémy sú v Johanidesovom podaní vlastne všeobecne neriešiteľné a v individuálnych konkretizáciách dovádzajú jednotlivcov do stavu absolútnej neistoty a beznádeje. Boh mlčí, politika človeka totálne deformuje a sex ničí svojou zvrátenosťou. Sex jeho postavy nechápu už ako životodarnú silu, ale ako prostriedok akéhosi zabudnutia či protestu smerujúceho k sebazničeniu.

Novela Dívaj sa do modrých očí Londýna je určená náročnému čitateľovi (tak ako azda všetky Johanidesove knižky). Upúta čitateľa, ktorý obdivuje autorov detailizujúci rozprávačský štýl a jeho analytickú schopnosť ponoriť sa až na najhlbšie dno ľudskej existencie. Je to však deprimujúce čítanie, ktoré bude väčšina čitateľov vnímať ako modernú apokalyptickú víziu medziľudských vzťahov, azda ešte nie súčasnosti, ale - a to je ešte horšie - blízkej budúcnosti.

Autor (1950) je literárny kritik a pedagóg na FF UK

Ján Johanides: Dívaj sa do modrých očí Londýna. Vydavateľstvo L.C.A., Levice 2000

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984