Víťaziť nebude cena, ale prístup k zákazníkom

Počet zobrazení: 1311

Ak aj nie v iných oblastiach, tak v rozvoji veľkých "marketov" Slovensko hádam predbehlo niekoľko rokov vývoja. Super či hypermarkety začali rásť ako huby po daždi a my sme si na ne veľmi rýchlo zvykli. Predstavujú pre nás totiž niečo supermoderné a superzápadné.

Supermarkety u nás začali predstavovať určitý fenomén. Najmä v týchto chladnejších dňoch v nich dokážu celé rodiny stráviť niekoľko desiatok hodín. Po kinách, divadlách, či športových areáloch sa zaradili medzi ďalšie možnosti trávenia voľného času. Napríklad podľa prieskumov z Českej republiky spotrebitelia trávia najviac času spomedzi nákupných reťazcov v hypermarketoch - od pol až do dvoch hodín. V supermarketoch a diskontoch je to v priemere od piatich minút až do takmer pol hodiny. Závisí to teda nielen od predajnej plochy, ale aj šírky ponúkaného sortimentu. Dokonca podľa psychologických odhadov vo veľkých obchodných reťazcoch nakúpia ľudia oveľa viac, ako pôvodne chceli, keďže ich lákajú nielen rozličné zľavy, ale ako sa ľudovo hovorí "čo oko nevidí, to srdce nebolí". Marketingoví znalci v týchto sieťach veľmi dobre vedia ako tovar čo najlepšie ponúknuť "oku" spotrebiteľa.

Preferujeme malé predajne

Rovnako hypermarkety vedú aj v priemernej hodnote nákupného košíka. Podľa prieskumov agentúry GfK uskutočnených u našich západných susedov spotrebiteľ v tomto type obchodu dokázal minúť v priemere 677 českých korún, čo v prepočítaní na slovenské predstavuje vyše osemsto korún. V diskontoch sa táto suma pohybuje okolo 350 Kč. Najhoršie v tomto prieskume skončili supermarkety, keďže tam bežní spotrebiteľ pri nákupe nechá "iba" niečo vyše 200 korún. Závisí to teda aj už od spomínaného času, ktorý v takomto type obchode strávi.

Dnes na Slovensku pôsobia hypermarkety Tesco, Carrefour, Hypernova, Kaufland a supermarkety Billa a Terno. Pritom Terno je vlastne sieť Spotrebného družstva Jednota. Keď prvé takéto predajne začali s prevádzkou, bralo sa to ako útok voči malým obchodíkom. Pritom podľa prieskumov vlani až 65 percent občanov SR nakupovalo v malých predajniach a len približne päť percent v hypermarketoch. V Českej republike podľa týždenníka Profit dáva prednosť menším predajniam tretina populácie, no neustále sa zvyšuje počet nakupujúcich v hypermarketoch. Ľudia zrejme postupne začínajú chápať, že to im asi ušetrí viac času. Pod jednou strechou totiž nájdu takmer všetko, čo potrebujú a nemusia tak behať po menších predajniach s rozličným druhom tovaru.

Z okraja do centra miest

"Veľké siete vôbec neútočia na malé obchodíky. Tam si ľudia vždy budú chodiť kupovať napríklad rožky a mlieko. Za účelom väčšieho nákupu však skôr pôjdu do väčších obchodov," tvrdí Roman Bajčan z agentúry Technika PR. Na Slovensku však dnes ani nie sú štatistiky, ktoré by hovorili o tom, koľko malých obchodíkov skrachovalo vinou veľkých reťazcov. "Neďaleko môjho domu sú malé potraviny. Vždy, keď tam prídem, predavačka ma pekne pozdraví, je ku mne veľmi milá a ochotná. Pokiaľ ide o drobný nákup, vždy tam nájdem, čo potrebujem. Myslím si, že takýto obchod určite prežije," mieni jedna z mnohých spotrebiteliek.

Okrem toho, zo začiatku sa na Slovensku super a hypermarkety budovali skôr na okrajových častiach, teda mimo centra mesta. Už to dokazovalo, že sú skôr určené pre spotrebiteľov s autami, ktorí prídu uskutočniť väčší nákup. Umiestnenie hypermarketov Tesco a Carrefour v prvej etape ich príchodu k nám práve do Petržalky malo svoje ďalšie odôvodnenie - je to blízko Rakúšanom, ktorým sa oplatí chodiť vo veľkom nakupovať na Slovensku. O to viac, ak bývajú v okrajových častiach.

Ako prvá umiestnila svoj hypermarket do centra mesta spoločnosť Ahold Slovakia - piateho decembra totiž v Považskej Bystrici otvorila prvú predajňu typu Hypernova. Pritom táto spoločnosť už dnes v Čechách prevádzakuje 37 hypermarketov a 158 supermarketov. "Týždenné nákupy v hypermarketoch dnes presahujú dvetisíc korún," tvrdí operačný riaditeľ megamarketov spoločnosti Ahold Slovakia František Csivre.

Ústne dohody s obcami

Rozmach supermarketov a hypermarketov opäť len dokazuje, že ak má niekto peniaze, dá sa všetko. Asi pred troma rokmi sme mohli zaznamenať prípad sporu medzi Tescom a samosprávou istého mesta, ktoré nedodržalo podmienky dohodnuté pri povoľovaní stavby. Stalo sa akýmsi pravidlom, že záväzky obciam sa nedávajú písomne, ale ústnou formou. Potom niet divu, že sa aj ľahšie rušia. "Napríklad v Lučenci sme začali stavať hypermarket na ihrisku učňovskej školy, ktoré bolo úplne schátrané. Vedľa sme potom postavili nové ihrisko," zdôrazňuje technický manažér Ahold Czech Reopublic Luboš Táborský. Pre obce, ktoré sú dnes vo väčšine prípadov značne zadĺžené, je takáto dohoda výhodná.

Obce a mestá si od výstavby väčších obchodných sietí sľubujú aj podporu slovenským stavebným spoločnostiam, čo by sa mohlo pozitívne prejaviť na znížení nezamestnanosti v tom - ktorom okrese. Podľa odhadu L. Táborského sa na výstavbe ich hypermarketov na Slovensku podieľa 80 až 85 percent slovenských dodávateľov alebo subdodávateľov. Spočiatku to však vo väčšine prípadov budú skôr dcérske firmy z českých spoločností. No napríklad hypermarket v Košiciach bude stavať stavebná spoločnosť z Třinca spolu s jednou košickou. "O žiaducom zlepšovaní by sa dalo hovoriť," odpovedal L. Táborský na otázku o úrovni slovenských stavebných firiem. V porovnaní s ČR sú u nás vraj drahšie aj pozemky, v niektorých prípadoch sa dá hovoriť až o dvojnásobných cenách.

Nepriaznivé podmienky pre dodávateľov

Najnovšie aj spoločnosť Ahold so svojimi dvoma novými Hypernovami deklaruje, že až 85 percent výrobkov je od slovenských dodávateľov. Vo všeobecnosti sa však práve dodávatelia sťažujú na podmienky, ktoré im tieto veľké obchodné reťazce diktujú. Nielenže musia zaplatiť vysoké poplatky za to, aby sa ich tovar na pulty týchto sietí dostal, no musia prispievať na tlač letákov a svoje výrobky často ponúkať až za dampingové ceny, ktoré idú v mnohých prípadoch hlboko pod výrobné náklady.

Pre spotrebiteľa je nízka cena pravdaže výhodná. Menší dodávatelia a výrobcovia však majú problémy sa do okruhu týchto sietí vôbec dostať, respektíve sú pre ne ich podmienky veľmi nevýhodné. Okrem toho, často je splatnosť faktúr až 90-dňová, čo by bolo pre malých dodávateľov sebazničujúce. Potom je aj pre nich lepšie dodávať skôr do obchodíkov, kde dostanú peniaze za tovar v mnohých prípadoch dokonca na mieste. Podľa slov operačného riaditeľa megamarketov spoločnosti Ahold Slovakia Františka Csivreho budú v ich sieti megamarketov potraviny len slovenskej výroby. "Otázne je, či je Coca Cola slovenský výrobok," poznamenal PR manažér a zároveň tlačový hovorca spoločnosti Ahold Andre Kejdana.

Okrem toho, každá z týchto sietí láka spotrebiteľov lacnejšími výrobkami pod vlastnou firemnou značkou. Väčšinou ide o potravinové výrobky, ktorými sa prezentujú napríklad Tesco, Carrefour a Kaufland. Hypernova začala pod vlastnými značkami ponúkať napríklad oblečenie na voľný čas.

Výška platu tabu

Mnoho predstaviteľov miest a obcí videlo vo výstavbe supermarketov či hypermarketov aj možnosť zníženia nezamestnanosti v danom okrese. Veľa zamestnancov sa však dnes potichu sťažuje, že ich tieto siete vykorisťujú. Nahlas to však nepovie nik, pretože - ako sa na Slovensku stalo medzi zamestnávateľmi zvykom - v prípade akýchkoľvek sťažností danému zamestnancovi nezabudnú pripomenúť, že na jeho miesto čaká ďalšia desiatka záujemcov. Výška priemerného platu v takýchto obchodoch je ešte väčším tabu. "U nás sa výška priemerného platu bude pohybovať na úrovni priemerných platov na Slovensku v obchodnej sfére," konštatuje F. Csivre.

Zatiaľčo doteraz bol trend situovať veľké hypermarkety skôr do väčších a väčšinou aj krajských miest, Ahold prichádza s novou obchodnou taktikou - otvárať svoje obchody v mestách s počtom obyvateľov od 20 do 40 tisíc. Otázna je však kúpyschopnosť ľudí v menších sídlach, keď napríklad v Košickom kraji (Hypernova tam pôsobí od minulého týždňa) podľa štatistík dosahuje nezamestnanosť vyše 25 percent.

Podľa týždenníka Profit by malo mať Slovensko koncom roka 2001 okolo jedenásť hypermarketov, pričom väčšina je situovaná práve v Bratislave. Prevádzkovatelia týchto sietí si uvedomili, že konkurencia je obrovská a medzi spotrebiteľmi sa už nedá presadiť cenou. Tú majú totiž všetky siete porovnateľnú. Čo bude v budúcnosti u kupujúcich víťaziť, je celková starostlivosť o zákazníka. To však bude víťaziť aj v konkurencii menších predajní.

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984