Exil

Nie je to správne slovo, ktoré by malo charakterizovať súčasnú situáciu Ľubomíra Feldeka. Sám hovorí, že do Čiech jednoducho „odišiel“. V podstate ide o fyzický presun rodiny, zmenu bydliska, lebo aj za hranicami Ľ. Feldek pozorne sleduje, čo sa na Slovensku deje, ba dokonca sem aj občas chodí.
Počet zobrazení: 1521

nie je to správne slovo, ktoré by malo charakterizovať súčasnú situáciu Ľubomíra Feldeka. Sám hovorí, že do Čiech jednoducho „odišiel“. V podstate ide o fyzický presun rodiny, zmenu bydliska, lebo aj za hranicami Ľ. Feldek pozorne sleduje, čo sa na Slovensku deje, ba dokonca sem aj občas chodí. Koncom augusta „oslávil“ štyri roky v Prahe a možno by pri tej príležitosti mohol napísať báseň. Ak to urobí, bude sa volať Domov je sťahovák/o niečo väčší ako Avia. Keď totiž odchádzal, na hranici stála kolóna nákladných áut, takže sa pokúsil prehovoriť colníka, aby ho pustil cez prechod, určený pre osobné autá. „A aký je veľký ten sťahovák,“ spýtal sa colník. „Asi tak ako Avia, možno o niečo väčší,“ odpovedal Feldek. A daroval tomu dobrému Čechovi Modrú knihu rozprávok, z ktorej to všetko pozorne sledoval Albín Brunovský.

Ľubomír Feldek však o svojom odchode zo Slovenska nerád veľa hovorí. Jednoducho si povedal, že nebude rukojemníkom nejakého súdu. A vôbec, vraj už za neho odpovedal Ludvík Vaculík v jednom rozhovore pre Domino fórum (prečítajte si v rozhovore) a Ľ. Feldeka to vôbec netrápi. Jednoducho každý má svoj spôsob provokovania, svoj spôsob bonmotu.

Ľubomír Feldek je veľmi zaujímavou postavou slovenskej literatúry. Dnes prezentuje veľmi svojský pohľad na našu 40-ročnú minulosť, lebo si myslí, že čosi dobré sa predsa len v literatúre urobilo a vari aj on má na tom svoju zásluhu. Stále sa vracal „na voľnú nohu“, ale keď na nej nebol, pomohol na svet dielam, ktoré by asi bez neho neuzreli svetlo sveta možno nikdy a určite nie v tej dobe. On vlastne nikdy nepomáhal kultúre iba tak, že pre ňu tvoril. V Slovenskom spisovateľovi rôznymi kľučkami dosiahol vydanie viacerých „zakázaných“ autorov. Keď už neexistovali formálne zákazy, narazila kultúra na iné prekážky. Hneď po revolúcii začal využívať svoj organizačný talent, aby pomohol úspešnému návratu svetoznámeho míma Milana Sládka na Slovensko. Spolu s ďalšími ľuďmi to bol práve Feldek, kto našiel dnes už populárnu Arénu v bratislavskej Petržalke, ba dokonca bol 3 mesiace aj riaditeľom tohto divadla, zatiaľ čo Milan Sládek čakal na vybavenie nášho občianstva. Potom bol nejaký čas „u Sládka“ dramaturgom.

Ľubomír Feldek nikdy nestratil svojský zmysel pre humor. Keď v druhom čísle literárnej prílohy Nového slova Nedeľa uverejnil (pozitívnu) kritiku na Ruda Slobodu, dozvedel sa od šéfredaktora, že jeho názory sa nepáčia súdruhovi Pezlárovi. A tak sa rozhodol, že do Nedele už nikdy viac nič nenapíše. Ani nenapísal. Ľubomír Feldek sa jednoducho stále oplatí.

 

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984