Zbaľ prachy a vypadni do kina

Jeden diamant a päť zlodejských gangov. Takýto nepomer rozohráva akciu v modernej gangsterke Podfu(c)k. Filmu dominuje násilie, čierny humor, rýchle tempo, rýchla hudba a tucet drsných postavičiek. Všetky tieto atribúty predurčujú Podfu(c)k k tomu, aby sa stal ďalším kultovým snímkom mladej generácie. Ale nie je Podfu(c)k iba podfuk na divákoch
Počet zobrazení: 1250

Jeden diamant a päť zlodejských gangov. Takýto nepomer rozohráva akciu v modernej gangsterke Podfu(c)k. Filmu dominuje násilie, čierny humor, rýchle tempo, rýchla hudba a tucet drsných postavičiek. Všetky tieto atribúty predurčujú Podfu(c)k k tomu, aby sa stal ďalším kultovým snímkom mladej generácie. Ale nie je Podfu(c)k iba podfuk na divákoch?

Podľa režiséra Guya Ritchieho Podfu(c)k neznamená pokračovanie jeho gangsterského debutu Zbaľ prachy a vypadni (1998), i keď to tak vyzerá. Tento film je ladený skôr ako gangsterská bláznivá komédia, plná šialených zvratov. O čom teda tento film je? V Antverpách ukradne profesionálny zlodej a notorický hazardér Franky Four Fingres (Benicio Del Toro) diamant veľký ako ľudské oko. Potrebuje ho doručiť priekupníkovi Avimu do New Yorku, urobí však osudovú chybu, keď sa cestou zastaví v Londýne.

Londýn režiséra Ritchieho je však najnebezpečnejšie miesto na svete, kde sa o vzácny diamant okamžite strhne šialený a krvavý boj. Frankyho navedú k stávke na ilegálny boxerský zápas, organizovaný najdrsnejším bossom Brick Topom (Alan Ford). Zápas je podfuk, v jeho pozadí stojí nielen Brick Top, ale aj zmätená dvojica amatérov (Jason Flemyng a Stephan Graham). Cestou k boxerskému ringu však Frankyho s jeho diamantom náhodne unesenie černošský gang. Ten sa pripletie do cesty ruskému kriminálnikovi Borisovi (Rade Šerbedžija), ktorý nosí všade so sebou sekáčik na mäso. Diamant sa po jeho zmiznutí vydá hľadať aj Avi so svojou newyorskou partiou. Navyše kdesi v rohu ringu na svoj tvrdý boj a ešte tvrdší podfuk čaká cigánsky boxer Mickey (Brad Pitt).

Keď film profituje z témy
Sledovať príbeh v tomto filme je pre diváka náročná vec, vyžaduje jeho intenzívnu pozornosť. V Podfu(c)ku sa totiž vedľa seba v rovnakom čase rozbiehajú tri až štyri dejové línie. Občas sa pretnú, ale až v závere splynú do zjednocujúcej túžby po pomste a diamante. Orientáciu v deji neuľahčuje ani počet postáv, ktoré tu vystupujú. Je ich takmer tucet, pričom žiadna z nich nie je hlavná, všetky sa na plátne rovnocenne striedajú. A ešte niečo majú všetci spoločné - pohybujú sa mimo zákona, sú to drsní gangstri.

Britský režisér Guy Ritchie šikovne využil celosvetový úspech svojho debutu Zbaľ prachy a vypadni. Na svoj nový titul zohnal väčšie finančné prostriedky, pričom záujem o spoluprácu prejavili najväčšie hviezdy filmu. Preto sa v Podfu(c)ku objaví Brad Pitt v nezvyčajnej postave cigánskeho zápasníka, či Rade Serbedzija, známy predovšetkým z filmu Pred dažďom.

Ritchie zvolal svoj filmársky gang (kameraman F. Maurice - Jones, hudobník John Murphy, herci Vinnie Jones a Jason Flamyng), pribral zopár nových členov a nakrútil ďalší drsný príbeh z londýnskeho podsvetia. To, čo zabralo u divákov v prípade jeho debutu, zabralo opakovane i v prípade Podfu(c)ku.

Film stojí a profituje predovšetkým zo zvolenej témy a jej nasledujúceho spracovania. Režisér a scenárista Ritchie vytvoril zápletku o honbe gangstrov za diamantom, ktorá je vystavaná z neuveriteľných a náhodných zvratov. Dej a jeho vývin je takmer nemožné odhadnúť.

Vo filme treba upozorniť na jeho vynikajúce postavy. Navzájom sú si rovnocenné, každá z nich je veľmi zaujímavá, divácky atraktívna. Drsných chlapov striedajú zúfalé obete a zábavní hlupáci. Navyše sa u nich objavujú špecifické charakteristiky (napríklad zubné korunky z guliek vytiahnutých z vlastného tela, chovanie prasiat, ktorým sa predhadzujú mŕtve telá, slangová nezrozumiteľnosť Cigánov), čo im pridáva na originalite. Ritchie opäť využil neuveriteľne rýchly strih a dynamickú prácu s kamerou (cesta z New Yorku do Londýna trvá na plátne asi dve sekundy a skladá sa zo 4 záberov). Akciu podporil vtipnými dialógmi obsahujúcimi množstvo čierneho humoru a nadávok. Do toho všetkého je zapojené rytmické ska a rýchla elektronická hudba.

Prepojenie viacerých dejových línií
Film má aj dobré herecké obsadenie, kde herci vkladajú do svojich postáv určitú autenticitu a sú oslobodení od divadelnej štylizovanosti. Navyše sú to archetypy ku gangsterskému filmu priam predurčené (bývalý futbalista Vinnie Jones, Dennis Farina, Alan Ford, Benicio Del Toro). Zábavná je i malá dávka sebairónie, ktorú Ritchie namieril proti britským tradíciám (pitie čaju), ale i svojej vlastnej osobe (gangster milujúci Madonnine piesne).

Tieto zložky robia z Podfu(c)ku atraktívny film. Ide však len o novú kombináciu prvkov, ktoré sú v kinematografii už dlhší čas. Prepojenie viacerých dejových línií do jedného veľkého príbehu použil už v roku 1994 režisér Quentin Tarantino vo svojom filme Pulp Fiction. Takisto aj determinujúcu úlohu náhody - "božieho zásahu", či humornou formou podávané násilie a krutosť. Streľba do hláv, sekanie končatín a krutosť fyzickej likvidácie už diváka nešokuje tak, ako kedysi. Po Tarantinovi, Rodriguezovi, Stoneovi a bratoch Coenovcoch sa stal odolným voči realistickému podaniu násilia. Tiež prostredie podsvetia a gangsterskí "klauni" boli vo filme už dávno pred Ritchiem.

Rýchle tempo a strih do filmu priniesla reklama a videoklipy, takže ani tie už v tomto prípade neprekvapia. Aj sympatická a lákavá osoba Brada Pitta v úlohe nekontrolovateľného bitkára sa objavila už pred rokom v Klube bitkárov. A britské prostredie a britská nátura sa pravidelne využíva v tvorbe režiséra Dannyho Boylea.

Podfu(c)k Guya Ritchieho je výbornou zábavou, ak ste častým divákom podobne orientovaných filmov. Je dobrou zábavou, ak máte radi napätie a čierny humor. Je dobrou zábavou i napriek faktu, že takéto podfuky tu už dávno boli.

Autor (1980) je študent filmovej vedy naVŠMU

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984