Reklama
Reklama

V ekonomickej vede nič nového

Človek musí mať v súčasnosti takmer zlé svedomie, ak nepracuje pre internetovú firmu, mobilného operátora alebo prinajmenšom pre spoločnosť vyvíjajúcu softvér. Ak ste zamestnancom podniku, ktorý vyrába materiálne statky, teda niečo, čo je výsledkom komplikovaného, ale predsa len mechanického ručného výrobného procesu, pomaly ale iste sa ocitnete na poli zatratencov
Počet zobrazení: 1075

Človek musí mať v súčasnosti takmer zlé svedomie, ak nepracuje pre internetovú firmu, mobilného operátora alebo prinajmenšom pre spoločnosť vyvíjajúcu softvér. Ak ste zamestnancom podniku, ktorý vyrába materiálne statky, teda niečo, čo je výsledkom komplikovaného, ale predsa len mechanického ručného výrobného procesu, pomaly ale iste sa ocitnete na poli zatratencov.

Všetko sa točí okolo Novej ekonómie (New Economy). Dvadsaťročných, ktorí sa za noc vďaka múdrej myšlienke z oblasti internetu stali burzovými miliardármi, obdivujeme viac ako tých, ktorí na budovanie svojej firmy so stovkami zamestnancov potrebovali desaťročia, ak nie generácie potomkov. Kto ovláda všetky programovacie jazyky až po HTML (Hyper Text Modeling Language - jazyk, v ktorom sa programujú WWW stránky), požíva v súčasnosti väčšiu vážnosť ako niekto, kto plynne hovorí po anglicky, rusky a francúzsky. Je v našom hospodárstve zrazu všetko inak?

Miesto nielen pre mladých Čo sa týka požadovaných služieb a produktov, vo väčšine prípadov je to skutočne iné. Ak bol kedysi snom tínedžera bicykel, dnes je ním mobilný telefón. Čo sa však týka základných pravidiel ekonómie, nič sa nezmenilo: výdavky nesmú prekročiť príjmy, náklady musí pokryť adekvátny výkon a pod výslednou čiarou musí byť plusový výsledok. Inak čaká podnik skôr alebo neskôr krach. Zostaňme pri číslach. Stúpenci Novej ekonómie nám ako príklad dávajú Amazon, najväčšieho amerického virtuálneho obchodníka s knihami. Obrovský, superúspešný, špičkový - ale hlboko v červených číslach, teda v mínuse. Pokiaľ investori aj naďalej kupujú jeho akcie a dúfajú, že dosiahnu slušné zisky, obchod pôjde dobre. Ak by sa však iný podnik rozhodol, že bude predávať knihy prostredníctvom internetu, a bude to robiť lepšie, budú mať Amazon a jeho investori problém. Presne ten, ktorý pochádza zo Starej ekonómie a rovnako platí aj pre Novú: insolventnosť.

Ďalšou dogmou Novej ekonómie je vek progresívnych ľudí. Podľa jej stúpencov sú podnikateľmi dneška ľudia vo veku okolo 20 rokov, povedzme, že aj tí tesne po tridsiatke. Ale nedajbože, aby sa medzi nich dostal niekto starší! Je samozrejmé, že nové myšlienky v tejto oblasti majú práve tí, ktorí sa neprestajne zaoberajú primárnou podstatou Novej ekonómie, teda internetom. Napríklad to, že SMS-správy sa môžu posielať nielen cez mobilný telefón, ale aj cez internet prostredníctvom PC, napadne skôr dvadsaťročnému, ktorý neustále surfuje. Ale na presadenie dobrej virtuálnej podnikateľskej myšlienky do skutočného podnikania je ešte väčšinou nezrelý. A tak je to pri každom "internetovom" začiatku, usilujúcom sa získať kapitál cez burzu: chytrých tínedžerov predbehnú skúsení manažéri. Tí totiž vedia riadiť obeh peňazí, vedia, ako sa budujú kontrolné mechanizmy zabezpečujúce súhlas čísel na oboch stranách bilancie.

Nová priemyselná revolúcia Vynaliezaví sociológovia už údajne chceli vymyslieť nový charakterový typ človeka, ktorého priniesla Nová ekonómia. Je ním Yettie, čo znamená Young, Enterpreneurial a Tech-based (mladý, podnikavý a technicky nadaný). Voľne preložené: mladý internetovský podnikateľ. Profesionálni pozorovatelia ľudského správania označujú týmto pojmom jedinca pracujúceho 20 hodín denne, ktorý spí za písacím stolom, po vstupe svojej firmy na burzu sníva o veľkom bohatstve a svoju filozofiu charakterizuje ako "jazdu na plný plyn pri predbiehaní na dátovej diaľnici". Bezpochyby jestvuje. Trocha sa však odlišuje od svojho predchodcu Yuppie, ktorým sa začala éra skratiek, úspešná najmä v médiách. Ctižiadostiví, cieľavedomí a inteligentní ľudia predsa vždy existovali.

Nachádzame sa na začiatku ďalšej priemyselnej revolúcie a niet pochýb, že internet zmení náš svet. Prirodzene, v budúcnosti budú v popredí stáť moderné informačné technológie a na ne nadväzujúce služby. Avšak podniky vyrábajúce materiálne, teda uchopiteľné produkty, musia jestvovať tiež. Internet bude ich pracovným nástrojom, pomocou ktorého budú môcť nakupovať suroviny alebo predávať svoje produkty. Internet sa teda bude využívať na to, čím je: informačným zdrojom, extrémne rýchlo prístupným pre všetkých. A keď pominie ošiaľ z Novej ekonómie, do popredia sa znova dostanú podniky vyrábajúce materiálne produkty.

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.
CAPTCHA
This question is for testing whether or not you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
     
Reklama
Reklama
Reklama

Blogy a statusy

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama