Koniec účelovej tolerancie

Vlaňajší pastiersky list biskupov Slovenska oplýval láskavosťou a toleranciou aj voči tým, ktorí síce boli pokrstení, ale už nepatria medzi veriacich. Len aby sa pri sčítaní ľudu hlásili za veriacich, a tak prispeli k zvýšeniu financií, ktoré štát poskytuje cirkvi.
Počet zobrazení: 1365

Vlaňajší pastiersky list biskupov Slovenska oplýval láskavosťou a toleranciou aj voči tým, ktorí síce boli pokrstení, ale už nepatria medzi veriacich. Len aby sa pri sčítaní ľudu hlásili za veriacich, a tak prispeli k zvýšeniu financií, ktoré štát poskytuje cirkvi.

Už vtedy mnohí považovali tie slová za pretvárku predpovedajúc, že sa rétorika cirkvi po sčítaní diametrálne zmení. Mali pravdu. Dvojtýždenník Kultúra uverejnil v č. 19/2001 otvorený list, ktorý napísal pápežský prelát Msgr. Victor Trstenský prezidentovi Rudolfovi Schusterovi a poslal na vedomie vládnym predstaviteľom aj cirkevným vrchnostiam.

Nevedno, aká bola prelátova pohnútka, no faktom ostáva, že veľkú skúsenosť v písaní listov asi nemá. Až dve tretiny textu určeného hlave štátu zaplnil doslovným prepisom iných dvoch listov: akéhosi okresného cirkevného tajomníka z roku 1973 a fiktívneho listu Albina Luianiho anglickému spisovateľovi Gilbertovi Keithovi Chestertonovi (1874-1936). Vlastný výplod preláta tvorí len tretinu listu. Neoplýva síce myšlienkovým bohatstvom, zato však až do chorobnej miery vystupňovaným antiateizmom. Malá ukážka: „Bolo by teda i nášmu zriadeniu osožnejšie, keby štátna bezpečnosť viac vyhľadávala tých termitov, ktorí svojím bezbožníctvom vyvolávajú nepokoj medzi občanmi a sú vlastne rušiteľmi pokoja, a tak šíriteľmi vzájomných škriepok a nepokojov medzi ľuďmi. Taký človek, ktorý vyvoláva spory a zápletky medzi ľuďmi, mal by sa označiť za štváča a posadiť za mreže žalára.“

Aj ostatný text je písaný takýmto spôsobom. Napríklad mestská štvrť, kde niet kostola, sa podľa autora stáva vykričanou štvrťou. No nikde nenájdeme jediný dôkaz, ktorý by potvrdzoval Trstenského výmysly. Uvedomil si vôbec, že jeho urážky ateistov zakladajú skutkovú podstatu najmenej dvoch paragrafov Trestného zákona - hanobenie pre presvedčenie a propagáciu hnutia k potláčaniu práv? Začiatkom jari vznikol na Slovensku klub Láska alebo celibát. Založili ho ženy zneužívané kňazmi rímskokatolíckej cirkvi - tie, ktoré s nimi žijú alebo s nimi majú dieťa. Pápežský prelát by nemal hľadať slamku v oku brata svojho, ale skôr sa venovať sledovaniu morálky svojich oltárnych bratov. Alebo sa rozhodol radšej správať metódou drzých zlodejov, ktorí kričia: „Chyťte zlodeja!?“

Autor (1922) je člen spoločnosti Prometheus

 

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984