Vzdelávaním proti radikálom

Náboženské nálady v Strednej Ázii boli vždy veľmi silné. Aj počas éry Sovietskeho zväzu, o dnešku ani nehovoriac. Počas fungovania Zväzu sovietskych socialistických republík sa ľudia nechválili, že žijú podľa islamských tradícií. Dnes sa však sociálne vrstvy, ktoré sa sovietskej ére modernizovali, stále viac a viac začínajú vracať k islamu
Počet zobrazení: 1822

Náboženské nálady v Strednej Ázii boli vždy veľmi silné. Aj počas éry Sovietskeho zväzu, o dnešku ani nehovoriac. Počas fungovania Zväzu sovietskych socialistických republík sa ľudia nechválili, že žijú podľa islamských tradícií. Dnes sa však sociálne vrstvy, ktoré sa sovietskej ére modernizovali, stále viac a viac začínajú vracať k islamu. Žiaľ, a na škodu veci, ide o povrchnú islamizáciu, kde vzniká priestor pre jeho radikálne odnože. A radikáli to využívajú.

Tadžikistan je jedinou krajinou Strednej Ázie, kde legálne funguje, a dokonca je aj parlamentnou, islamská politická strana – Strana islamského znovuzrodenia. Pravda, má len dvoch poslancov, ale napriek tomu sa snaží iniciovať legálny dialóg oficiálnej moci s veriacimi a naopak, alebo vnútronáboženský modernizačný dialóg – napríklad o tom, či ženy môžu navštevovať mešity, kedy a kde nosiť chidžab a podobne, ale aj vplývať na výchovu mladej generácie.

Je aj ich zásluha, že počnúc budúcim školským rokom sa na všetkých stredných školách v Tadžikistane začne vyučovať nový predmet – poznanie islamu.

Minister školstva Tadžikistanu Abdudžabbor Rachmonov, komentujúc toto rozhodnutie zdôraznil, že to bolo nutné, pretože „sa v spoločnosti začali prejavovať prvky náboženského radikalizmu, nihilizmu a niektorých pre Tadžikistan a islam cudzích smerovaní“. Navyše je tento rok oficiálne vyhlásený ako rok Imoma al-‘Azamiho, zakladateľa islamu v Tadžikistane (1 310. výročie).

Rozhodujúce náboženstvo
Nezabúdajme, že islam je rozhodujúcim náboženstvom v krajine, pričom asi 97 percent veriacich sú sunniti hanafitského smerovania (známe sú štyri právne sunnitské školy: hanafi, maliki, shafi´i a hanbali). Celosvetovo percentuálny pomer šiitov k sunnitom vo svete osciluje v pomere približne 8 až 11 percent k 89 až 92 percentám. Ide o vyznavačov ortodoxného islamu, ktorí uznávajú sunnu (zvyklosť, pravidlo), teda súhrn správ o živote Mohameda, jeho zvykoch a výrokoch, za rovnako záväznú ako Korán.

Problémom je, že ľudia v krajine všeobecne akceptujú radikálny alebo zakázaný (zákazy však nefungujú) islam. Prečo? Po prvé za to môže ich skoro bezvýchodisková sociálno-ekonomická situácia, po druhé nízka vzdelanostná úroveň a určitá naivita, a po tretie – radikálni islamisti ponúkajú bezpečné, jednoduché a rýchle riešenia. A to zaberá!

Či sa projekt výučby a spoznávania islamu v Tadžikistane osvedčí, uvidíme. Ale je to sympatický pokus zasadiť do islamskej spoločnosti elementy moderny.

Výsledkom by malo byť vštepenie tadžickej schémy do povedomia mládeže – s nedôverou k radikálom a s dôverou k islamu.

Možno by stálo za to začať takto uvažovať aj v Európe.

Autor je spolupracovník Slova

Facebook icon
YouTube icon
RSS icon
e-mail icon

Reagujte na článok

Napíšte prosím Váš text.

Blogy a statusy

Píšte a komunikujte

ISSN 1336-2984